Alibaba listautuu – kaupankäyntikampanja alkaa!

Hyvin hoidettu verkkokauppa on kiistaton voittaja, kun perinteisen kaupan markkinaosuuksia jaetaan uudelleen digitalisoitumisen megatrendissä. Käynnissä on historiallisen suuri murros kaupan toimialalla. Kiinan suurin nettikauppa Alibaba listautuu, ja Nordnetissä on mahdollista käydä kauppaa Alibaban, Amazon.comin, eBay.comin ja Best Buyn osakkeilla kampanja-aikana 19.9.–3.10.2014 ilman välityspalkkioita. Kerron tässä merkinnässä kampanjasta pääpiirteittäin.

New Yorkin pörssin historian suurimpia listautumisia

Useimmille internetin käyttäjille arjesta tuttu Google listautui New Yorkin pörssiin vuonna 2004. Tuolloin hakukonejätin osake maksoi 85 dollaria kappaleelta, osakekohtaisen tuloksen ollessa 1,46 dollaria. Kovilla kasvuodotuksilla pörssilistalle ladatun yhtiön tuloskerroin eli P/E-luku oli näin ollen listautumisessa jopa 58. Sitä on mahdollista verrata esimerkiksi Helsingin pörssin nykyhetken keskimääräiseen kertoimeen, joka on 16 kuluvalle vuodelle.

Google on suorittanut kymmenvuotisella taipaleellaan osakkeiden splittaamisen, minkä huomioiden vertailukelpoinen osakekohtainen kurssitaso olisi tänään noin 1160 dollaria osakkeelta. Hakukoneyhtiön liiketoiminta on kasvanut kannattavasti ja vauhdikkaasti lähihistorian aikana, joten osake on 14-kertaistunut pörssissä äkkiseltään korkeaksi tulkittavasta listautumishetken tuloskertoimestaan huolimatta. P/E-lukuhan ei huomioi yhtiön kasvuvauhtia tai tulosmuutoksen suuntaa, vaan se kertoo ainoastaan sijoituksen takaisinmaksuajan tarkasteluhetken nettotuloksella.

Googlen kasvusta kertoo, että yhtiön osakekohtainen tulos oli viime vuonna lähes 40 dollaria, ottaen huomioon laskukaavassa osakemäärän vertailukelpoisuuden splittiin viitaten. Toisin sanoen nykytuloksellaan Googlen P/E-luku on kymmenen vuoden takaiseen listautumishintaan nähden noin kaksi.

Toiseksi esimerkiksi listautumishypen saattelemana pörssiin tulleesta kasvuyhtiöstä voidaan ottaa Baidu.com, joka on käytännössä kiinalainen versio Googlesta. Baidu listautui Googlen jälkeen vuonna 2005. Ensimmäisen pörssipäivän jälkeen kiinalaisyhtiön osake maksoi 12 dollaria kappaleelta, osakekohtaisen tuloksen ollessa 0,18 dollaria. Kuumottavalla P/E-luvulla 67 osaketta listautumisessa ostaneet sijoittajat ovat kuitenkin tänään noin 1500 prosenttia voitolla sijoituksestaan, jos istumalihaksia on riittänyt kyydissä kaikki yhdeksän vuotta.

Kolmantena esimerkkinä mainittakoon vielä Visa, joka listautui vasta vuonna 2008. Tuolloin listautuminen oli kaikkien aikojen suurin koko New Yorkin pörssin historiassa. Visan listautumishinta oli 44 dollaria osakkeelta, osakekohtaisen tuloksen ollessa vuodelta 2007 noin 1,30 dollaria. Luottokorttiyhtiön P/E-luvuksi eli tuloskertoimeksi muodostui näin ollen äkkiseltään korkealta kuulostava 33. Tänään, kuusi vuotta myöhemmin Visan osakkeella käydään kauppaa noin 215 dollarilla per osake. Osakekurssi on viisinkertaistunut, vaikka listautumishetken arvostuskertoimet olivat noin kaksinkertaiset yleisindeksiin nähden.

Esimerkkien opetus on, että laadusta kannattaa joskus maksaa – erityisesti silloin, kun yhtiön liiketoiminnan kannattava kasvu on vielä edessä. Nyt listautumassa olevalla Alibaballa näyttää olevan ainakin mahdollisuudet samantyyppiseen kasvuun kuin edellä mainituilla verrokkilistautujilla.

Kasvu rakentuu kannattavimmillaan usein siten, että yhtiön ei tarvitse ajan mittaan muokata ydintoimintojensa ansaintamallia, vaan se kykenee investoimaan toimivaksi osoittautuneeseen konseptiin lisää saadakseen skaalaetuja. Verrokkilistautujien tapaan nyt listautuvalla Alibaballa on kaikki edellytykset rahoittaa listautumisen jälkeen tuleva kasvunsa suoraan liiketoimintansa kassavirrasta.

Lyhyesti verkkokaupan ansaintalogiikasta

Hyvin hoidettu verkkokauppa on kiistaton voittaja, kun perinteisen kaupan markkinaosuuksia jaetaan uudelleen digitalisoitumisen megatrendissä. Käynnissä on historiallisen suuri murros kaupan toimialalla.

Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa, että yhä useampi kuluttaja siirtää asiointiaan kivijalkakaupan sijaan tai sen ohella sähköiseen maailmaan, kuten nettikauppaan. Kulutustottumusten muutos on globaali megatrendi, jota voidaan luonnehtia esimerkiksi kaupan digitalisoitumiseksi.

Nettikauppa on ollut useimmilla markkinoilla ensin kodinelektroniikan myyntiä, mutta Alibaban esimerkki osoittaa, että tuotevalikoimaa on mahdollista laajentaa onnistuneesti hyvin moniin eri segmentteihin ja tuoteryhmiin. Nykyään nettikaupan etuna onkin poikkeuksellisen laaja valikoima erilaisia, kotiinkuljetuksella saatavissa olevia tuotteita ja palveluita.

Maailman johtavilla nettikauppiailla on omat it-järjestelmänsä, logistiikkakoneistonsa ja tavaramerkkinsä. Hyvin johdettuina nämä muodostavat nettikaupan kokonaisuuden, joka on parhaimmillaan perinteistä kauppaa selvästi tehokkaampi kustannusrakenteeltaan. Tämä mahdollistaa lopputuotteiden kilpailukykyisten hintojen tarjoamisen asiakkaille, mikä puolestaan kiihdyttää nettikaupan kasvua.

Sähköisen liiketoimintamaailman etuna on, että lisämyynti ei aiheuta esimerkiksi tietojärjestelmien ylläpitoon välttämättä lainkaan lisäkustannuksia, joten nettikaupan kannattavuus kohenee myyntivolyymin kasvun myötä. Esimerkiksi Suomessa Verkkokauppa.com on kasvanut perustamisvuotensa 1992 jälkeen keskimäärin 36 prosenttia vuositasolla.

Nettikaupatkaan eivät kuitenkaan saa kasvattaa liiketoimintaansa ilman kilpailua. Netissä kilpailu on helposti rajat ylittävää eli kansainvälistä. Maailmalla johtavat nettikaupat ovat kuitenkin menestyneet erityisesti siksi, että sähköinen liiketoiminta on niiden pääliiketoimintaa. Esimerkiksi Stockmannilla nettikauppa voidaan nähdä rakennetun tukemaan perinteistä kivijalkakauppaa, erityisesti kivijalan ehdoilla toteutettuna.

Erinomainen nettikauppa kuitenkin toimii täysin omilla ehdoillaan ilman taakkaa kivijalasta ja sen vaatimuksista ensisijaisena investointikohteena konsernin sisällä. Edullinen hinta, hyvä saatavuus, laaja tuotevalikoima sekä asiakaskeskeisyys ovat hyvän ja menestyksekkään nettikaupan tuntomerkkejä.

Nordnetissä on mahdollista käydä osakekauppaa ilman välityspalkkioita Alibaban, Amazonin, eBayn ja Best Buyn osakkeilla 19.9.–3.10.2014.

Siirry Alibaban yritysesittelyyn!

Siirry kampanjasivulle Nordnetiin!

**

Kirjoittajan sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 233 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) voi tilata signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Kirjoittaja lähipiireineen ei omista kampanjan kohteena olevia yhtiöitä kirjoitushetkellä. Blogi sisältää markkinointiviestin, mutta se ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Photo credit: hdzimmermann / Foter / CC BY-NC-SA

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
1 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
23.09.2014 03:10

Alibaba ei välttämättä tee samaa perässä, mitä Google tai eBay on tehnyt tai ainakaan samoilla kertoimilla tai vauhdilla.