Siirry pääsisältöön

Nordnet har Finlands nöjdaste investerare: “smidigt och pålitligt”

Nordnet har bland investerare den högsta kundnöjdheten i Finland. Informationen utgår från en undersökning gjord i slutet av 2023 av EPSI Rating, där det intervjuades personer som investerar i fonder, aktier och andra värdepapper.

Nordnets mål är att fungera som spararnas och investerarnas första alternativ i Norden. Med detta mål i åtanke sätter vår teknologi- och produktionsorganisation, samt kundserviceteamet, ständigt ribban högre för att skapa och utveckla vidare i deras arbete. Vi mäter ständigt allt möjligt och uppdaterar vår webbtjänst med två timmars mellanrum och Nordnet-appen i medeltal var tredje dag. Användarvänlighet är en viktig hörnsten i utvecklingen. Trots den förändrade världssituationen fortsätter vår kundbas att växa från år till år och våra trogna kunder rekommenderar våra tjänster till andra.

Väldigt hög kvalitet på produkt och tjänst, image och valuta för pengarna ledde till vinst.

Enligt en undersökning som EPSI Rating genomförde i slutet av 2023 är den finländska genomsnittsinvesteraren relativt nöjd med tillhandahållarna av investeringstjänster, men det finns ändå tydliga skillnader mellan aktörerna. Investerare som investerar regelbundet är tydligt mer nöjda än de som investerar mer slumpmässigt. På samma sätt är investerare som upplever att de tar större risker mer nöjda och lojala.

Nordnet vann rankingen i kundnöjdhet med 76 indexpoäng. Indexet produceras på en skala från 0 till 100, där 0 till 60 är missnöjda, 60 till 75 är nöjda och över 75 är mycket nöjda.

Vår höga kundnöjdhet förklaras av de mycket höga bedömningarna av produkt- och servicekvalitet, image och valuta för pengarna. Nordnet utmärker sig positivt jämfört med genomsnittet för branschen bl.a. i dessa:

  1. enkelt att vara kund
  2. tar väl hand om sina kunder
  3. tekniska tjänster besvarar kundernas behov väl
  4. lätt att skapa en allmänn uppfattning om besparingarna med hjälp av produkterna och tjänsterna
  5. kunden informeras regelbundet om faktorer som påverkar deras kundrelation
  6. kunden får all behövlig hjälp
  7. är initiativtagande, pålitlig och konkurrenskraftig

Investerare upplever att det är lätt att bli kund hos Nordnet och använda Nordnets digitala tjänster. Våra kunder är mer nöjda med Nordnets webbplats och mobilapp än branschgenomsnittet. Nordnets kunder har också ett högre förtroende än genomsnittsinvesteraren för både branschen och Nordnet som aktör i branschen.

Baserat på den öppna feedbacken urskiljer sig Nordnet positivt från andra aktörer med bl.a. enkelhet, fondurval, kostnadseffektivitet, mångfald och modernitet.

“Förmånlig och enkel, erbjuder någonting åt alla oberoende vilket syfte man sparar till.”

“Låga kostnader och förvaltningsavgifter. Lätt att använda.”

“Modernt och klart koncept, samhörighet via Shareville.”

“Modern, före andra i utveckling åtminstone ur kundens synvinkel, flexibel, enkel att använda, ung.”

Tydlig strategi och fokus på kundupplevelsen ligger bakom vinsten.

Kärnan i våra strategiska mål är engagerade kunder. Vi vill behålla vår topposition som Finlands populäraste och mest rekommenderade mäklare. Vi gör det genom att bygga den bästa möjliga plattformen för sparande och placering.

Digitala kanaler:

Vi utvecklar vår webbtjänst och applikation varje dag med nya verksamheter och egenskaper. Det här kan t.ex. jämföras vid ett stort varuhus som konstant har någonting nytt att erbjuda eller produkter arrangerade på ett nytt sätt. Under det här året förflyttar vi Shareville och all dess verksamhet till nordnet.fi -tjänsten. Du kan för tillfället redan kommentera dina favoritaktier, skapa enkäter och se andra användares innehav i Nordnets webbtjänst och applikationen.

One-stop shop:

Vårt mål är att fungera som en s.k one-stop shop, dvs. spararnas och investerarnas tjänster från en plats, i alla länder där Nordnet är verksam. Det här innefattar inte betalningstjänster eller kreditkort, utan de populäraste lokala spar- och investeringstjänsterna. Vid sidan av sparkontot, värdeandelskontot och aktiesparkontot lanserades det på hösten 2023 en placeringsförsäkring. Vårt sortiment kompletteras av krediter och tjänster för månadssparande som stöder investeringsverksamheten.

Processautomation:

Vi vill automatisera allt från små till stora saker. De senaste stora förändringarna inom detta område har setts i kontoöppningsprocesserna för specialgrupper, såsom minderåriga och företag, samt i mindre kreditansökningar. Även skatterapporteringen har automatiserats och förbättrats ytterligare. I dag finns det elektroniska versioner av alla de viktigaste rapporteringsdokumenten.

En organisation baserad på data och kundupplevelse:

Vi har tillgång till en stor mängd information om investerare. Baserat på data gör vi användarupplevelsen mer personlig. När vi är redo att ge användarna en ny funktion testar vi den ofta till en början med bara en del kunder och ett par olika varianter. Denna typ av A/B-testning ger oss värdefull information om huruvida en ny funktion är bra att publicera som den är och med vilka egenskaper den verkar fungera bäst.

Förflyttning till molnet:

Vi flyttar IT-infrastruktur till molnet för att möjliggöra hastighet, skalbarhet och toppmodern säkerhet. Eftersom en del av övergången redan har gjorts har vi sett stora fördelar bland annat under dagar då det sker mycket på marknaden på kort tid eller då omfattande blockeringsattacker har upptäckts på nätet hos många aktörer i branschen. Vår huvudpartner i förflyttningen till molnet är Google.

Engagerad personal:

Det finns inga nöjda kunder utan engagerade och begåvade medarbetare. Att utveckla investeringstjänster är inte en sprint, utan snarare ett maraton. På Nordnet arbetar många ambitiösa utvecklare, visionära produktmänniskor, placeringsexperter och det mest vänliga kundserviceteamet. På Nordnet kavlar vi upp ärmarna och skrider till verket.

Vinsten i EPSI Ratingen har för oss på Nordnet varit viktig feedback och samtidigt ett stort tack för allt jobb som gjorts genom åren. Vi vill behålla den här placeringen så att du kan koncentrera dig på att utvecklas till en bättre investerare och ta hand om din framtida avkastning.

EPSI Data Collection Services intervjuade ungefär 600 kunder som investerar/sparar. Intervjun gjordes 5.12.–13.12.2023.

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy. Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Subscribe
Lähetä minulle ilmoituksia:
guest
0 Kommenttia
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Yliopistonkatu 5, 3. krs | FI-00100 Helsinki