Siirry pääsisältöön

Kaupallinen yhteistyö Finnair Oyj:n kanssa.

Kesko logo

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut kasvava verkostolentoyhtiö. Lisäksi se tarjoaa matkapalveluja Aurinkomatkat-tuotemerkin alla.

Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Helsinki-Vantaalle tehdyt investoinnit tukevat tätä kasvua.

Finnairilla on vakaa markkina-asema kotimarkkinoilla ja hyvät edellytykset hyötyä kasvavista Aasian markkinoista, kun matkustus taas koronapandemian hellittäessä avautuu. Sen tavoitteena on tuottaa arvoa osakkeenomistajille keskittymällä ydinliiketoimintaan ja sitä lähellä oleviin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä investoimalla kilpailukykyyn ja kasvuun. Finnairilla on selkeä strategia tavoittelemansa kestävän, kannattavan kasvun tavoitteidensa toteuttamiseksi. Perustan strategian toteuttamiselle muodostavat operatiivisen toiminnan korkea laatu, Helsingin ihanteellinen maantieteellinen sijainti, kasvavat päämarkkina-alueet, selkeät tavoitteet tuottojen kasvattamiseksi, moderni ja polttoainetehokas laivasto sekä vahva tase.

Finnairin liiketoimintaan vaikuttavat megatrendit:

Toimitusjohtaja David Rönnberg

Lue lisää Finnairiin vaikuttavista megatrendeistä klikkaamalla alla olevaa painiketta.

Finnairin toimintaa tukee etenkin neljä megatrendiä, jotka ovat taloudellisen ja poliittisen painopisteen vähittäinen siirtyminen Aasiaan, kaupungistuminen, teknologinen kehitys ja vastuullisuus.

Taloudellisen ja poliittisen painopisteen vähittäinen siirtyminen Aasiaan

Taloudellisen ja poliittisen painopisteen vähittäinen siirtyminen Yhdysvalloista ja Euroopasta kehittyviin maihin, erityisesti Aasiaan, on voimakkain ilmailualaan vaikuttavista trendeistä. Aasialaisyritykset globalisoituvat ja niiden painoarvo maailmanmarkkinoilla kasvaa. Keskiluokka kasvaa voimakkaasti monissa Aasian maissa. Finnairin Aasian-vaihtomatkustukseen keskittyvä strategia on tämän megatrendin mukainen.

Kaupungistuminen

Muuttoliike maaseudulta kaupunkeihin kiihtyy edelleen etenkin Kiinassa ja muissa kehittyvissä maissa. Erityisesti Aasiassa yli viiden miljoonan asukkaan kaupunkien ja niiden välisten yhteyksien määrä nousee. Lentoyhtiöille syntyy uusia markkinoita, kun näiden megakaupunkien välinen liikenne kasvaa. Finnairin keskittyykin strategiassaan erityisesti Aasian megakaupunkeihin.

Teknologinen kehitys

Teknologiakehitys johtaa muun muassa ostokäyttäytymisen muutoksiin sekä hintojen ja palveluiden vertailtavuuteen verkossa ja välittömään palautteeseen. Lentoyhtiöiden on ennakoitava muutokset, mukauduttava niihin ja tarjottava mahdollisuus ostamiseen ja palveluihin sekä palautteenantoon verkossa. Samalla lentoyhtiöt voivat asiakkaiden tunnistamisen ansiosta tarjota räätälöityjä palveluja ja yksilöllisen asiakaskokemuksen, mikä on huomioitu myös Finnairin strategiassa osana asiakaskokemuksen vahvistamista.

Vastuullisuuden kasvava merkitys

Kuluttajat, poliittiset päättäjät ja muut sidosryhmät vaativat yrityksiä toimimaan vastuullisemmin ja läpinäkyvämmin. Sääntely ja raportointivaatimukset kasvavat erityisesti lentotoimialalla, ja yritysten edellytetään valvovan toimitusketjunsa eettisyyttä tarkemmin. Kuluttajat seuraavat yritysten vastuullisuutta ja antavat siitä palautetta. Lentoyhtiöiden on tehtävä entistä enemmän yhteistyötä turvallisuuteen, päästöihin, meluun, saavutettavuuteen ja muihin matkustajien oikeuksiin sekä yhdenvertaisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Finnairissa vastuullisuus on toiminnan ytimessä ja yhtiön vastuullisuustavoitteet ovat lentotoimialan kunnianhimoisimpia.

Tietoa Finnairista sijoituskohteena.

Kaupankäyntitunnus

FIA1S

Markkinapaikka

Nasdaq Helsinki

Toimitusjohtaja

Topi Manner

Keskustelua Finnairin osakkeesta

Sharevilleen

Katso kurssi ja käy kauppaa

Osta/myy

Yhtiön verkkosivut

finnair.comlinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Lisätietoa Finnairista sijoituskohteena

Finnairin sijoittajasivuillelinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Sijoittajasuhdeblogi

Finnairin IR-blogiinlinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Tulevat sijoittajatapahtumat

IR-kalenteriinlinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Seuraa Finnairia Twitterissä

@FinnairSuomilinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan


Toimitusjohtaja Topi Manner tiivistää Finnairin vuoden 2020 ja suuntaviivat jatkoon:

Tässä esitetty ei ole eikä sitä tule käsittää sijoitussuositukseksi tai kehotukseksi merkitä, ostaa tai myydä arvopapereita. Sijoittajan tulee sijoituspäätöksiä tehdessään perustaa päätöksensä omaan arvioonsa sekä ottaa huomioon omat tavoitteensa ja taloudellinen tilanteensa. Sijoittamiseen ja rahoitusvälineisiin liittyy aina riskejä. Sijoitusten arvo ja tuotto voi muuttua ja sijoitetun pääoman voi menettää jopa kokonaan. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta.

Toimitusjohtajalta

"Vuosi 2020 jää historiaan kaupallisen lentoliikenteen satavuotisen historian vaikeimpana vuotena rauhan aikana. Koronapandemia on ollut ennen kaikkea inhimillinen kriisi ja terveyskriisi, joka on koskettanut satoja miljoonia ihmisiä. Se on myös ollut vakava lentoliikenteen kriisi ja vaikuttanut niihin kymmeniin miljooniin ihmisiin globaalisti, jotka saavat elantonsa kansainvälisestä matkustuksesta, myös meihin Finnairissa. Olemme kuitenkin tässä kartoittamattomassa maastossa pystyneet rakentamaan itsellemme polun pandemian yli. Finnairin johtoryhmä ja hallitus ovat siitä syvästi kiitollisia koko Finnairin tiimille. Väkemme poikkeuksellinen sitoutuminen ja sitkeys tämän vaikeuksien vuoden aikana antaa toivoa ja on innoituksen lähde meille kaikille.

Arvioimme, että matkustus alkaa vuoden 2021 kesästä lähtien palautua, kun eri maat purkavat matkustusrajoituksiaan rokotekattavuuden kasvaessa. Aiomme olla entistä vahvempia ja palvella asiakkaitamme yhä paremmin, kun markkina lähtee jälleen liikkeelle. Me olemme rakentaneet toimintaamme ketteryyttä, jotta olemme valmiita liikkumaan nopeasti, kun asiakkaat alkavat taas matkustaa.

Vuosi 2020 näytti, miten olennaista vastuullisessa liiketoiminnassa tasapaino sosiaalisen, taloudellisen ja ympäristövastuun välillä on. Tämä on hyvä ohjenuora myös uudelleenrakennusvaiheessa, johon nyt lähdemme Finnair-tiimin, asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa. Odotamme jo kovasti, että saamme taas toivottaa asiakkaat tervetulleiksi lennoillemme, kutsua Finnair-kollegoja takaisin töihin, ja jatkaa vahvan arvon tuottamista Suomelle ja osakkeenomistajillemme."

Topi Manner
Toimitusjohtaja, Finnair Oyj

Toimitusjohtaja David Rönnberg

Miksi sijoittaa Finnairiin?

Klikkaamalla alla olevia painikkeita voit lukea lisää Finnairin vahvuuksista sijoituskohteena.

Helsingin ainutlaatuisen strategisen sijainnin ansiosta Finnair voi tarjota yhden välilaskun lentoja Aasiaan Euroopan useimmista kaupungeista lyhyemmällä lentoajalla ja pienemmillä päästöillä kuin lentoyhtiöt, jotka lentävät yhdellä välilaskulla muista Euroopan solmukohdista.

Helsinki-Vantaan sijainti mahdollistaa keskimäärin yli kahden tunnin aikasäästön kokonaismatka-ajassa lennettäessä Aasian ja Euroopan välillä yhdellä välilaskulla verrattuna siihen, että pysähdys tehtäisiin jollekin muulle eurooppalaiselle lentokentälle. Jos välilasku tapahtuu Lähi-idässä, aikasäästö on keskimäärin jopa yli neljä tuntia.

Keskon vuoden 2019 avainluvut

Helsingin optimaalinen maantieteellinen sijainti on Finnairille kilpailuetu myös ympäristönäkökulmasta.

Hiilidioksidipäästöt riippuvat välilaskukentästä – esimerkkinä Tokio–Hampuri:


Etäisyys

CO₂/1000 kg:n hyötykuorma

Suora yhteys

9 014 km

5 640 kg

Helsingin kautta

9 021 km

5 890 kg

Frankfurtin kautta

9 805 km

6 310 kg

Dubain kautta

12 882 km

9 190 kg


Tämä keskeinen kilpailuetu yhdistettynä Finnairin johtavaan asemaan tehokkaan vaihtomatkustamisen mahdollistavalla Helsinki-Vantaalla luo pohjan Finnairin vahvalle verkostolle, joka perustuu erityisesti Euroopan ja Aasian väliseen vaihtomatkustukseen.

Lyhyiden yhteyksien kustannushyötyjä:

  • Koneiden optimoitu käyttöaste.
  • Vähemmän tarvetta palkata ylimääräistä lentohenkilöstöä.
  • Polttoainekulutus on vähäisempää lyhyempien lentoaikojen ja tehokkaan laivaston ansiosta.
  • Ilmaston kannalta fiksu valinta – lyhyin välilaskullinen reitti tuottaa vähemmän päästöjä.
  • Helsinki on tehokas solmukohta, joka tukee Aasian ja Euroopan välisen liikenteen kasvua.

Maailmanlaajuiset strategiset kumppanuudet vahvan verkoston ja maantieteellisen aseman hyödyntämisessä

Finnairin jäsenyys oneworld™-allianssissa on yksi sen keskeisistä vahvuuksista, koska maailmanlaajuiset kumppanuudet täydentävät Finnairin oman toiminnan laajuutta, parantavat myyntiä Suomen ulkopuolisilla markkinoilla ja luovat uutta kysyntää suuremman yhteystarjonnan myötä. Sama koskee merkittävän osan Finnairin liikevaihdosta tuottavia tiiviimmän yhteistyön yhteishankkeita, joihin lukeutuvat tällä hetkellä Siberian Joint Business-, Atlantic Joint Business- ja Juneyao Air -yhteishankkeet.

Keskon vuoden 2019 avainluvut


Klikkaamalla kuvaa näet sen suurempana.

Finnair keskittyy jatkuvasti sopeuttamaan kustannusrakennettaan säilyttääkseen kilpailukykynsä koronapandemian jälkeisessä, voimakkaasti kilpaillussa markkinassa. Siksi Finnair tavoittelee 170 miljoonan euron vuositason pysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta verrattuna vuoteen 2019.

Finnairin operatiivinen kustannusetu perustuu kotikentän ja resurssien tehokkaan käytön mahdollistamiin edullisempiin hintoihin ja lyhyempiin matkustusaikoihin sekä operatiivisten kustannusten minimointiin täsmällisyyteen panostamalla. Finnairin uudistettu laajarunkolaivasto tarjoaa laadukkaan asiakaskokemuksen, pienentää hiilijalanjälkeä, tuo kustannussäästöjä ja mahdollistaa Finnairin kasvun.

Finnairin tavoitteena on olla moderni laatulentoyhtiö.

Tavoite saavutetaan tarjoamalla asiakkaille esimerkiksi entistä enemmän mahdollisuuksia räätälöidä matkustuskokemuksensa sekä tukemalla sujuvaa asiakaskokemusta helppokäyttöisillä digitaalisilla palveluilla.

Menestyäkseen Finnairin täytyy onnistua hyvän asiakaskokemuksen luomisessa joka päivä. Vuonna 2020 asiakastyytyväisyyttä mittaava nettosuositteluindeksi oli erinomaisella tasolla ollen 48. Finnairin asiakkaat palkitsivatkin yhtiön joulukuussa viiden tähden lentoyhtiönä APEXin (Airline Passenger Experience Association) lentoyhtiöarvioinnissa. Skytrax on myös valinnut Finnairin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi jo kymmenenä vuonna peräkkäin.

Keskon vuoden 2019 avainluvut

Finnair on historiallisesti pyrkinyt ylläpitämään vahvaa maksuvalmiutta ja suhteellisen alhaista velkaantuneisuutta. Koronapandemian aikaansaama olennainen shokki on vaikuttanut tilanteeseen, mutta koska Finnair on järjestänyt pandemian aikana uutta rahoitusta noin 2,6 miljardia euroa, yhtiön tase on edelleen terve verrattuna moniin muihin lentoyhtiöihin.

Finnairin pääomitus korona-aikana – uutta rahoitusta noin 2,6 miljardia euroa:

Keskon vuoden 2019 avainluvut


Klikkaamalla kuvaa näet sen suurempana.

Finnairin taseen tunnuslukuja

  • Omavaraisuusaste 30.6.2021: 18,9 % (ennen koronaa 31.12.2019: 24,9 %)
  • Kassavarat 30.6.2021: 834,3 MEUR* (ennen koronaa 31.12.2019: 952,7 MEUR)

* Ei sisällä viereisessä "Finnairin pääomitus"-kuvassa kuvattua valmisluottolimiittiä eikä Suomen valtion hybridilainaa. Lisäksi Finnairilla on käyttämätön 200 miljoonan euron lyhytaikainen vakuudeton yritystodistusohjelma.

Keskon vuoden 2019 avainluvut

Vastuullisuus on olennainen osa Finnairin toimintaa, mistä osoituksena Finnair kuuluu ESG Prime -luokkaan¹. Finnairin tavoitteena on luoda kestävä ja kannattava liiketoimintamalli, joka on sopusoinnussa yhteiskunnan ja ympäristön tarpeiden kanssa. Yhtiön vastuullisuussuunnitelma on yksi alan kunnianhimoisimmista. Finnairin tarjoama ympäristöystävällisempi ratkaisu lentomatkustamiseen perustuu muun muassa polttoainetehokkaaseen laivastoon, biopolttoaineohjelmiin ja lyhyemmät lentoajat mahdollistavaan sijaintiin.

Finnairin vastuullisuustavoitteet:

  1. CO2-nettopäästöjen puolittaminen vuonna 2025 vuoden 2019 tasosta
  2. Hiilineutraalius viimeistään vuoteen 2045 mennessä
  3. Lentämisen polttoainetehokkuuden parantaminen 1 %:lla vuosittain
  4. Finnair Kitchenissä käytettävien kertakäyttöisten muovituotteiden vähentäminen 50 %:lla vuoden 2022 loppuun mennessä
  5. Finnair Kitchenissä käytettävistä muovituotteista 50 % tulee päätyä kierrätykseen vuoden 2022 loppuun mennessä
  6. Ruokahävikin vähentäminen Finnair Kitchenissä 30 %:lla verrattuna vuosien 2019-2020 tasoon

¹ C+ -ESG -luokituksella. Ympäristöön liittyvän, sosiaalisen ja hallintotavan vastuullisuuden on pisteyttänyt ISS-ESG vuonna 2020.

Keskon vuoden 2019 avainluvut

Nosta säästämisesi uudelle tasolle.

Välittäjä 2019, 2017, 2015 Nordnet sija 1.