Siirry pääsisältöön

Wal-Mart Stores Inc – Onko osinkoaristokraatin vauhti hiipumassa?

“We know we can do better, and we will.” Näillä sanoilla aloitti esityksensä Wal-Martin Yhdysvaltojen toimintojen johtaja Greg Foran kertoessaan yhtiön suoriutumisesta viime neljänneksellä. Vähittäiskauppajätti nimittäin tarjoili omistajilleen sekä sijoittajille hienoisen pettymyksen eilen julkistaessaan vuoden toisen neljänneksensä tuloksen. Samassa rytäkässä yhtiö leikkasi arviotaan kuluvan vuoden osakekohtaisesta tuloksesta. Sijoittajat eivät tästä uutisesta riemastuneet, ja ohjasivat yhtiön osakekurssin noin neljän prosentin laskuun. Onko Yhdysvaltojen vähittäiskaupan hidastumisesta merkkejä näkyvissä, vai saavatko omistajat nauttia Wal-Martin osinkokasvusta myös tulevaisuudessa?

Toisen neljänneksen kohokohdat – oliko niitä?

Viimeisimmän raporttinsa mukaan Wal-Mart takoi osakekohtaista tulosta 1,08 dollaria päättyneellä kvartaalilla, liikevoittoa puolestaan viivan alle kertyi 3,48 miljardia dollaria, joka on noin 618 miljoonaa vähemmän kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla. Liikevaihto junnasi paikoillaan, ja oli noin 120 miljardia dollaria. Nopeasti katsottuna voisi todeta, ettei näillä numeroilla ole aihetta välttämättä kovinkaan suureen juhlaan.

Nykypäivänä vähittäiskaupasta puhuttaessa eräs keskeisimmistä ostoskanavista on verkkokauppa, joka muodostaa myös yhden Wal-Martin liiketoimintadivisioonan. Yhtiö on käyttänyt pohjattoman määrän taaloja eCommerce-verkkokauppansa kehittämiseen, viime kvartaalilla esiteltiin muun muassa uusi paranneltu mobiilisovellus. Kylmä totuus kuluttajien ostohalujen vähentymisestä kuitenkin valkeni, kun yhtiö joutui leikkaamaan kyseisen liiketoimintayksikkönsä tulosennustetta. Tosin prosenttimääräinen nettikauppamyynti nousi 16%:lla, joten tilanne ei kuitenkaan ole läheskään yhtä huolestuttava, kuin esimerkiksi eräällä suomalaisella kauppakonsernilla.

Sijoittajat ovat jo hetken aikaa Wal-Martin kohdalla kiinnittäneet erityisesti huomiota jatkuvasti nouseviin kuluihin, sekä valuuttakurssimuutosten seurauksiin. Valuuttakurssimarkkinoilla tapahtuvista muutoksista johtuen yhtiö arvioi, että esimerkiksi osakekohtaiseen tulokseen valuuttakurssit vaikuttivat negatiivisesti 0,04 dollaria. Viimeisimpänä huomiona yhtiö nosti esille varasto-ongelmat, jotka konkreettisimmin ilmenevät siten, että varasto- ja myymäläarvot eivät välttämättä vastaa toisiaan. Tämä puolestaan helposti johtaa tilanteeseen, jossa asiakkaalle ei voida toimittaa haluamaansa tuotetta. Alla olevasta kuvaajasta (www.bloomberg.com) näemme hyvin yhtiön myynnin suhteessa kasvaviin kuluihin.

Wal-Martin operatiivisten kulujen taso suhteessa myyntiin

Tätä miettiessä mieleen hiipii vääjäämättä Seligson & Co:n konkarisalkunhoitaja Anders Oldenburgin lausahdus “Itse kutsuisin tätä kelvottomaksi arkijohtamiseksi. Vähittäiskauppa ei ole rakettitiedettä”, jolla hän otti aikoinaan kantaa tavaratalokonserni Stockmannin tilanteeseen.

Palkkapolitiikka uusiksi?

Minimipalkat ovat olleet Yhdysvalloissa keskustelun aiheena jo pitkään, esimerkiksi presidentti Barack Obama on ilmoittanut halunsa nostaa minimipalkkojen tasoa hieman entisestään. Wal-Mart ilmoitti puolestaan helmikuussa, että se aikoo korottaa aloituspalkkaansa yhdeksään dollariin tunnilta, koskien noin 500,000 työntekijää. Samalla yhtiö myös lupaili, että seuraavista palkankorotuksista päästäisiin nauttimaan vuoden päästä, jolloin kyseinen summa nousisi tasan dollarilla. Huomionarvoista on myös se, että nämä palkankorotukset koskevat vain aloituspalkkoja, eivät “vanhoja talossa olleita” työntekijöitä. Työntekijöiden keskenäinen moraali saattaa joutua koetukselle tulevaisuudessa, jolloin yhtiön mahdollisesti tulee myöskin puuttua korotuksen ulkopuolelle jäävien työntekijöiden palkkapolitiikkaan.

Nämä kyseiset palkankorotukset aiheuttavat eri arvioiden mukaan yli miljardin dollarin lisäkustannukset vuosittain, mikä on merkittävä summa, myös Wal-Martille. Aloituspalkan ollessa edellä mainittu yhdeksän dollaria, on se samalla myöskin noin neljänneksen korkeammalla verrattuna liittovaltion asettamaan minimiin. Yhtiö itse muotoili palkankorotukset “tulevaisuuteen sijoittamiseksi”, mikä takaa heidän mukaansa mahdollisuuden palvella kuluttajia entistä parammalla tavalla.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Yhtiö nosti sijoittajapresentaatiossaan muutaman omasta mielestäni keskeisen näkökulman esille. Wal-Mart viittasi erityisesti siihen, että heidän tulee työstää “strategisia toimenpiteitä”, joiden avulla yhtiö kykenee esimerkiksi parantamaan kuluttajan saamaa “ostoskokemusta” asioidessaan yhtiön liikkeessä. Selvää signaalia liputettiin myös turhien kulujen karsimisessa, sekä laajamittaisten investointien puolesta. Mieleen toisaalta herää kysymys, onko näiltä “suurilta investoinnelta” lupaa odottaa tuottoa lähitulevaisuudessa, vai ovatko dollarit näkyvissä vasta seuraavilla vuosikymmenillä?

Wal-Mart on myös ilmeisesti ottanut käynnissä olevat varasto-ongelmat vakavasti, sillä heidän asettama tavoite on saada kasvatettua myyntiä nopeammin kuin varastoa, mikä on hiljattain myös onnistunutkin.

Palkkapolitiikassa tapahtuneiden muutosten johdosta yhtiö myös viestitti, että tämän seurauksena heillä on entistä osaavampaa ja monipuolisempaa henkilöstöä saatavilla tulevaisuudessa. Toisaalta samaan hengenvetoon esitetty tieto noin 8,000 uuden department manager-työtehtävän lanseeraamisesta voi pahimmassa tapauksessa tarkoittaa byrokratian kasvamista, mutta positiivisessa skenaariossa tämän avulla saatetaan päästä kohti asetettuja tavoitteita. Kuten Sam Walton jo 1900-luvulla asian ilmaisi; “There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else.”
_______________

Blogin tarkoituksena ei ole antaa sijoitussuosituksia, eikä ottaa kantaa yksittäisiin yhtiövalintoihin tai sijoituskohteisiin. Tekstin tarkoituksena ei myöskään ole laatia kyseisestä yhtiöstä sijoitussuositusta tai ottaa kantaa tavoitehintaan. Kirjoittaja ei omista yhdenkään tekstissä mainitun yhtiön osakkeita. Kuvan lähde: money.cnn.com

/Anssi Valtonen

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy. Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

Subscribe
Lähetä minulle ilmoituksia:
guest
0 Kommenttia
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Yliopistonkatu 5, 3. krs | FI-00100 Helsinki