Välittäjävertailu 2019: Nordnet jälleen ykkönen

Viisas Raha -lehdessä julkaistuun Välittäjä 2019 -tutkimukseen vastasi yli 1 800 Osakesäästäjien jäsentä. Vastaajat arvioivat noin 50 palveluominaisuuden laatua ja merkitystä itselleen. Välittäjä-tutkimus on nähdäkseni Suomen kattavin arvopaperivälittäjiä vertaileva tutkimus ja se toteutetaan kahden vuoden välein. Nordnetin suosio on kasvanut yksityissijoittajien keskuudessa entisestään ja peräti 44 % ilmoitti Nordnetin pääasialliseksi välittäjäkseen. Kun mittariksi otetaan sijoittajien arviot välityspalvelun hinnan ja laadun suhteesta, Nordnet pitää vuosina 2015 ja 2017 saavutetun ykkösasemansa.

6/2019 Viisas Raha

Nordnet saa kiitosta mm. ETF-valikoimasta ja tuesta ETF:ien valintaan, laajasta valikoimasta pohjoismaisia osakkeita, reaaliaikaisista uutisista, valuuttatileistä, sijoitusluotosta, säilytyksen edullisuudesta sekä päivittäisen aamukirjeen sisällöstä.

Nordnetin etumatka on kaventunut

Tuloksista näkyy selvästi, että sijoittajat ovat entistä valveutuneempia ja odottavat osakevälittäjältä paljon. Kilpailijat ovat panostaneet viimeisten vuosien aikana raportointiin ja kaupankäyntijärjestelmien parantamiseen. Ero Nordnetin ja muiden välittäjien välillä on kaventunut. Tämä on luonnollista, sillä entistä suurempi osa suomalaisista säästää ja sijoittaa ja palveluilla on enemmän kysyntää.

6/2019 Viisas Raha

Toimiva raportointi on meille osa asiakaspalvelua, sillä kattavat raportit palvelussa helpottavat sijoittajan työtä ja vähentävät tarvetta olla meihin yhteydessä perusasioissa. Voimme silloin satsata muihin asioihin, kuten sijoittamisen perusasioiden opettamiseen. Tässä olemme tutkimuksen perusteella parhaita. Perusasioiden lisäksi satsaamme paljon kaupankäyntiä tukevien monipuolisten sisältöjen tuottamiseen, kuten #rahapodi, Traders’ Club, ja Nordnet Suomen YouTube.

Hinta–laatu-suhde pitää olla kohdallaan

Välittäjä 2019 -tutkimus on sijoittajalle hyödyllinen, sillä siitä saa helposti tehtyä vertailun itselle tärkeistä ominaisuuksista ja välityspalvelun hinnoista. Tutkimuksen mukaan Nordnetin ykkösasema on heikentynyt osittain sen vuoksi, että saamme ’ärhäkkää palautetta’ palveluidemme hinnoittelusta. Todellisuudessa palaute kohdistuu etupäässä pienten kauppojen hinnoitteluun ja kokonaiskulut muodostuvat useista tekijöistä: säilytysmaksut, välityspalkkiot, valuutanvaihtokulut, kurssidata, sijoitusluoton kustannukset jne. Toiselle edullinen välittäjä on toisella kallis, kuten Kauppalehtikin viime viikolla kertoi.

Kauppalehti 16.8.2019

Nordnetin välityspalkkiot ja perushinta ovat pysyneet jo vuosia samalla tasolla, eikä meillä ole nostettu hintoja toisin kuin Viisas Raha -lehden artikkelissa mainitaan. Ainoa isompi muutos on listaamattomien osakkeiden hallinnointimaksu (2,5 eur/kk/laji), joka otettiin käyttöön viime vuonna. Meille yksittäisiä palveluhintoja oleellisempaa on panostaa kokonaisuuteen, jossa asiakas saa muutakin kuin mahdollisimman halvan hinnan.

Miten sijoittaja hyötyy siitä, että välittäjä on ykkönen

Nordnet on suosituin yksityissijoittajien käyttämä välittäjä Helsingin pörssissä. Meidän osuutemme kaupoista on suurempi kuin muilla, vaikka muiden suosittujen välittäjien kautta toteutetaan paljon instituutioiden ja rahastojen kauppoja.

Kauppalehti Alare 16.8.2019

Yksi isoimmista hyödyistä suositun välittäjän käyttämisestä tulee siitä, että oli toimeksiantosi kuinka pieni tai suuri tahansa se toteutuu todennäköisesti parempaan hintaan, kun olet ison välittäjän asiakas. Pörssissä on käytössä ns. hinta-välittäjä-aika-prioriteetti. Samalla hintatasolla olevat toimeksiannot ovat tarjouskirjassa saapumisjärjestyksessä. Aika-prioriteetin edelle menevät kuitenkin välittäjän sisäiset kaupat. Isolla välittäjällä on paljon toimeksiantoja, jolloin kaupat toteutuvat sisäisesti ja toimeksiannollasi on paremmat mahdollisuudet toteutua ja ne toteutuvat nopeammin, parempaan hintaan. Tämä on merkittävä etu etenkin aktiivista kauppaa käyville sijoittajille.

Nordnetin ydinliiketoimintaa on osakevälitys. Se takaa jatkuvan kehitystyön ja innovatiivisten palveluiden tarjoamisen. Uusi verkkopalvelu ja huiman suosion saanut uusi mobiilisovellus maksuttomilla striimaavilla kursseilla sekä muut sijoittamista tukevat palvelut, kuten Shareville, ovat helppokäyttöisiä ja johdonmukaisia toiminnallisuudeltaan.

Koko Suomen tiimi ja työkaverimme pohjoismaissa kiittävät kaikkia tutkimukseen vastanneita antamastanne palautteesta liittyen kymmeniin eri palveluominaisuuksiin. Tulemme käymään tulokset huolella läpi. Aiomme jatkossakin olla ykkönen. Se vaatii meiltä paljon työtä ja tiivistä vuoropuhelua kanssanne. Ollaan yhteyksissä!

Tutkimus on julkaistu Viisas Raha -lehdessä 6/2019 22.8.2019 ja sen on toimittanut Helena Ranta-aho.

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
15 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
24.08.2019 15:04

“Todellisuudessa palaute kohdistuu etupäässä pienten kauppojen hinnoitteluun ja…”
… ja siihen, miksi ruotsalaisilla asiakkaillanne on mahdollisuus valita pienille kaupoille sopiva hinnoittelumalli, mutta meiltä se poistettiin 10 vuotta sitten eikä ole takaisin tuotu (kyllä, mussutamme tästä edelleen)
… ja siihen, miksi ulkomaankauppahinnat ovat ruotsalaisille asiakkaillenne alkaen alle euron, mutta suomalaisille alkaen 15 euroa?

Vinkki: Helpoin tapa parantaa pisteitä seuraavaan kyselyyn olisi kohtuullistaa ulkomaanhinnoittelua. Siis pysyvästi, eikä jollain pellepäivätarjouksilla.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
24.08.2019 16:42

Juu valitettavan kalliita ovat kaupankäyntikulut varsinkin ulkomaille. Palvelu on toki laadukasta, mutta pistää joka tapauksessa miettimään, että missä sitä kannattaa salkkuansa pitää.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
26.08.2019 09:45

Moi hubs!
Ruotsi-hinnoitteluun liittyviin kysymyksiin olen monesti vastannut täällä blogin puolella. Nordnetillä hinnoitellaan palvelut kaikissa neljässä maassa paikallisen kustannustason, palveluvalikoiman ja kilpailutilanteen mukaan. Suomessa palveluvalikoima on suppein. Mm. Ruotsissa on tarjolla useita eri tilimuotoja ja mahdollisuus eläkesäästämiseen. Kun tähän lisätään vielä kulutusluotot ja asuntolaina, niin on selvää, että he voivat hinnoitella joitain palveluita asiakkaille eri tavoin kuin Suomessa. Kaupankäyntivolyymit ovat Ruotsissa korkeammat. Lisäksi Suomessa käytössä oleva arvo-osuustilijärjestelmä ei ole missään nimessä edullisempi kuin hallintarekisteri.

jari
jari
Vastaa  anonymous
26.01.2020 15:33

Mutta mitään selvitystä, puhumattakaan yksityiskohtaista selvitystä, ei tullut muiden ulkomaisten osakkeiden välityspalkkion suuruudelle?????

Nimetön
Nimetön
24.08.2019 16:36

Kiitos tästä kirjoituksesta. Se sai minut pohtimaan vakavasti arvo-osuustilin avaamisesta Nordeassa pienillä summilla tehtävien sijoitusten hinnoitteun vuoksi.

Nimetön
Nimetön
25.08.2019 13:49

63% katsoi tänä vuonna, että Nordnetin palvelun hinnan ja laadun suhde on jokseenkin kohdillaan. Kaksi vuotta sitten lukema oli 70% ja neljä vuotta sitten 76%. Ja koska suunta on noin hyvä, niin miksi niitä asiakkaita kannattaisi vieläkään kuunnella? Lisää someroskaa ja toimimattomia karkki-käyttöliittymiä, niin ensi vuonna päästään jo viitosella alkavaan lukemaan?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
26.08.2019 09:55

Moikka Jake! Nostinkin tässä kirjoituksessa esiin sen. että meidän etumaka on kaventunut. Olemme ihan liian pitkään joutuneet pitämään yllä kahta verkkopalvelua, kun uuden palvelun käyttöönotto on viivästynyt. Tämä on yksi syistä tulosten takana. Asiakaspalautetta on kerätty viime vuosina enemmän kuin koskaan, ja esimerkiksi mobiilisovelluksen kehityksessä on priorisoitu asiakkaiden toiveet.

Tällä hetkellä uuden mobiilisovelluksen kautta tulee liikenteestä jo lähes 40 %, joka on merkittävä määrä näin lyhyessä ajassa. Mobiilin käyttäjät ovat tutkimuksen mukaan myös tyytyväisempiä kuin verkkopalvelun käyttäjät.

Kuulisin mielelläni tarkemmin mikä meidän sisällöistä on sun mielestä ‘someroskaa’ ja miksi koet ettei se tue säästämistä ja sijoittamista?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
27.08.2019 16:47

Komppaan kyllä kirjoittajaa tässä. Minusta ainakin tuntuu, että Nordnetin fokus on ollut kaikessa muussa kuin vakavamielisiä (pien)sijoittajia palvelevassa toiminnassa, kuten raportoinnin kehittämisessä, palvelun vakaudessa (esimerkiksi tunnuslukujen laskennassa pohjoismaissa tuntuu olevan todella usein häiriöitä, keskihinnat nollautuvat välillä päiviksi, sijoitusinstrumenttien nimet vaihtuvat oudoiksi, välillä ne on isolla, välillä pienellä kirjoitettuna jne. jne.), käytettävyydessä, houkuttelevassa hinnoittelussa, vahvassa tunnistautumisessa (ja ei, mobiilivarmennetta ei todellakaan ole kaikilla käytössä). Joskus olen itsekin palautetta laittanut ihan palautekanavia pitkin, mutta eipä sitäkään montaa kertaa jaksa jos mitään ei tunnu tapahtuvan. Ehkäpä tilanne on se, että en enää ole Nordnetin parasta asiakasryhmää koska minulle ei riitä nykytrendin mukainen käyttöliittymä… Lue lisää >>

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
28.08.2019 08:50

Moikka Klasu!
Suuri osa Nordnetin kehitysresursseista on nimenomaan verkkopalvelun, mobiilisovelluksen ja muiden asioiden kehittämisessä. Olen pyytänyt markkinointia jo aiemmin viestimään enemmän mm. kaikista uusista ominaisuuksista, joita palveluun tulee. Niistä viestiminen pitää olla yhtä isossa roolissa kuin erimerkiksi uusien videosisältöjen esiinnostaminen. Kiitos kun muistutat tästä, muistutan myös tiimiä!

Mobiilissa ei vielä näy valuuttatilien saldoa muutakuin juuri noin kuten mainitset: valuuttakauppatapahtuman valitsemalla näkee saldon tapahtuman jälkeen.

Nimetön
Nimetön
27.08.2019 23:32

Johdannaistarjontaa voisi lisätä ibrokerin tyyliin Eurex-tuotteilla. Toisekseen esimerkiksi Xetran kaupankäyntikustannukset Nordnetilla ovat kohtuuttoman korkeat ja näin ollen jää melkeinpä aina toimeksiannot tekemättä jos ei ole yli kahtatonnia rullata kerralla sisään yhteen instrumenttiin. Ainoa syy käyttää Nordnettia on lähinnä etft/superrahastot ja automaattiset verojen maksut.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
28.08.2019 10:14

Täyttä asiaa, Eurexin optiot ja futuurit olisivat oiva lisä suojaamiseen ja positioiden ottamiseen, Todennäköisesti futuureita ei tosin haluta edes mahdollistaa, koska brokeri saa revittyä ETFistä paremmat tuotot. Vasta 2000e sijoitus tosiaan painaa Adidaksen osakkeen alle prosentin ostokustannuksiin ja osinkojen uudelleensijoitus ei tule siis kysymykseen. Heti kun Interactive Brokers tai Degiro saa veropuolen rullaamaan niin Nordnet jäänee monilla lähinnä superrahaston ylläpitoon.

Nimetön
Nimetön
16.10.2019 22:28

Suomalaiset Nordnetin asiakkaat kustantaa ruotsalaisten kaupankäynnit. Ruotsissa Nordnetin asiakkaat käyvät USA pörssikauppaa alkaen 1 euro, me suomalaiset maksetaan 15 euroa per USA kauppa. Onneksi on Lynx ja Degiro, joissa kaupankäynti USA pörsissä alkaen 0,50 euroa per toimeksianto, niin ei tarvitse kustantaa naapurikansan pörssiostoksia.

Jukka
Jukka
Vastaa  anonymous
22.11.2019 22:32

Jos yhtään enempää aikoo tehdä kauppaa ulkomaisilla osakkeilla (erityisesti USA) osakkeilla kyllä Nordnet on väärä osoite. 15 euron palkkiol per transaktio estää tehokkaasti kaiken aktiivisen kaupankäynnin, holdaus erikseen.

jari
jari
26.01.2020 15:28

MIKSI Nordnetissa ulkomaisten osakkeiden välityspalkkio on niinkin iso kuin 15 euroa/osto?? Pyydän tähän kunnollista perusteellista vastausta Nordnetilta.

Whatever
Whatever
13.08.2020 00:41

Kannattaa äänestää jaloillaan ja lopettaa ulkomaisten osakkeiden ostaminen Nordnetin kautta kokonaan. Esim. Lynx tai Degiro paljon parempia vaihtoehtoja ulkomaille sijoittavalle. Ei Nordnet laske välityskustannuksia. He päinvastoin lisäävät niitä esim. rahastoihin ja etf-kuukausisäästämiseen. Ahnetta touhua. Ei ole mitään järkeä maksaa 15€/kauppa. Kulut syövät voitot ja keskihinnan säätäminen osissa ostamalla käytännössä pienillä summilla mahdotonta. USA:ssa kaupankäyntikuluja ei enää peritä. Degiro veloittaa alle euron. Nordnetin olisi aika astua nykyaikaan mikäli haluavat säilyttää tiedostavat ulkomaille sijoittavat asiakkaansa.