Nordnet on messissä kisahuumassa!

Lähestyvät jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut tuovat piristystä ja uuden kasvuvaihteen Brasilian talouteen. Sponsoreille kisat takaavat globaalin näkyvyyden. 5.–30.5.2014 voit sijoittaa valittuihin osakkeisiin ja ETF:iin alennetuin kuluin. Kuvaan tässä merkinnässä lyhyesti Brasilian taloutta ja kampanjan sisällön sekä luettelen alennettujen kaupankäyntipalkkioiden kohteena olevat yhtiöt.

Brasilia on Etelä-Amerikan suurin valtio. Kärkiasema on selkeä sekä pinta-alan että asukasluvun osalta. Brasilian pinta-ala kattaa liki puolet Etelä-Amerikan pinta-alasta. Asukkaita Brasiliassa on hieman yli 200 miljoonaa, ja maa on maailman viidenneksi suurin valtio sekä pinta-alaltaan että asukasluvultaan. Vain Kiina, Intia, Yhdysvallat ja Indonesia ovat Brasilian edellä asukaslukuun pohjautuvalla mittarilla. Brasilian väkirikkaimmat kaupungit ovat São Paulo ja Rio de Janeiro.

Brasilian rajanaapurina on etelässä Uruguay, lounaassa Argentiina ja Paraguay, lännessä Bolivia ja Peru, luoteessa Kolumbia ja Venezuela sekä pohjoisessa Guyana, Suriname ja Ranskan Guayana. Etelä-Amerikan valtioista ainoastaan Chilellä ja Ecuadorilla ei ole yhteistä rajaa Brasilian kanssa. Argentiinasta, Brasiliasta ja Chilestä on käytetty Suomessa vähemmän tunnettua yhteisnimitystä ABC-valtiot.

Bruttokansantuotteella mitattuna Brasilia on Etelä-Amerikan suurin talousalue. Brasilia on muun muassa maailman suurin kahvin tuottaja, edustaen maailmanlaajuisesti jopa neljännestä tuotannosta. Maan kaivostoiminta, maatalous, palvelusektori ja perusteollisuus ovat kasvaneet erityisen hyvin. Brasilian globaalina lippulaivana tunnetaan maailman neljänneksi suurin lentokonevalmistaja Embraer, jonka suosion kasvu on vauhdittanut Brasilian taloutta.

Poliittisen ilmapiirin ja kulutuspotentiaalin kasvun näkökulmasta on olennaista kuitenkin havaita, että Brasiliassa tulo- ja varallisuuserot ovat erittäin suuria kansalaisten keskuudessa. Tämä voi aiheuttaa levottomuutta, mutta toisaalta maassa piilee mittava kulutuspotentiaali kasvavan ostovoiman ja keskiluokan muodostumisen kautta. Maan valuutta on Brasilian real, ja se oli sidottuna Yhdysvaltain dollarin kehitykseen aina vuoteen 1999 asti. Nykyään Brasilia edustaa varsin puhdasta markkinataloutta, jossa tuotteiden hinnat määräytyvät kysynnän perusteella.

Brasilian yleistä talouskehitystä kuvaava bruttokansantuote on kehittynyt viime vuosikymmenien aikana erittäin hyvin. Myös keskimääräistä elintasoa kuvaava asukaskohtainen BKT on moninkertaistunut. Ostovoimalla mitattuna Brasilia on kohonnut maailman seitsemänneksi suurimmaksi taloudeksi.

Kuluvalle vuodelle 2014 IMF ennustaa Brasiliaan 2,3 prosentin talouskasvua. Vuonna 2010 Brasilia ylsi jopa 7,5 prosentin kasvuun, joten maalla on edellytykset nopeaan kehitykseen. Kuluva vuosi on Brasiliassa myös vaalivuosi, ja maan osakemarkkinat voivat saada piristysruiskeen, mikäli tällä hetkellä vallankahvaa hallitseva johto päätyy vaihtoon. Sijoitustermein Brasilia luetaan mukaan niin sanottuihin BRIC-maihin.

brazil_gdp

Brasilian BKT-kehitys 1962–2012

Kampanjayhtiöt ja niiden arvostuskertoimet

kamppisyht

Tunnuslukujen selitykset

P/E = Tuloskerroin; kuinka monen vuoden nettotuloksen verran osake maksaa

P/B = Tasekerroin; kuinka monta kertaa kirjanpidollisen tasearvonsa osake maksaa

P/S = Myyntikerroin; kuinka monta kertaa vuosimyyntinsä verran osake maksaa

Osinko-% = Efektiivinen osinkotuotto; kuinka monta prosenttia viimeisin osinko on nykykurssista

Osinkosuhde = Osingon/voitonjakosuhde; kuinka monta prosenttia osinko on nettotuloksesta

**

>> Siirry tästä Nordnetin kampanjasivuille

Kirjoittajan sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 233 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) voi tilata signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Kirjoittaja lähipiireineen ei omista kampanjan kohteena olevia yhtiöitä kirjoitushetkellä. Blogi sisältää markkinointiviestin, mutta se ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

 

 

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
4 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
05.05.2014 14:34

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö nimenomaan Coca Cola ole kisojen virallinen sponsori, ei Pepsi?

Noin muuten erittäin hyvä kampanja!

Nimetön
Nimetön
05.05.2014 16:27

Futisfani: Coca-Cola on ollut mukana aiemmissa kampanjoissamme, joten päätimme tällä kertaa valita mukaan Pepsin. Sponsoroinnin suhteen olet oikeassa, eli Coca-Colalla on kisojen virallinen sponsoristatus.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
16.05.2014 03:26

There is much love, hope and positive aifmriatfons surrounding you there, lingering here, and connecting you with goodness and peace and healing spirits all the best to you! xoxo <3

Nimetön
Nimetön
05.05.2014 21:44

Sell in May tulossa, joten itse ajattelin tarkastella kampanjan yhtiöitä ostomielellä vasta kuun loppupuolella.