Mikä on osakesäästötili?

Osakesäästötili tulee 1.1.2020, myös Nordnetin valikoimiin. Moni yksityissijoittaja on uudesta tilityypistä innoissaan, mutta mistä siinä oikeastaan on kyse? Mikä on osakesäästötili? Käymme tässä kirjoituksessa läpi lyhyesti osakesäästötiliin liittyvät perusasiat.

Tavallisen arvo-osuustilin ja osakesäästötilin erot

Kun tänä päivänä avaat Nordnetiin asiakkuuden, saat käyttöösi arvo-osuustilin, johon voit ostaa osakkeita, rahastoja, ETF:iä ja muita pörssilistattuja tuotteita. Kun aikanaan myyt omistuksiasi, niistä syntyy voittoa tai tappiota, joka raportoidaan verottajalle. Maksat siis voitoista ja osingoista veroa vuosittain. Kirjoitushetkellä myyntivoitoista perittävä vero on 30–34 % ja osingoista perittävä vero 25,5–28,9 %, riippuen pääomatulojen kokonaismäärästä. Arvo-osuustilille on myös mahdollista siirtää pörssilistattuja omistuksia toisesta pankista.

1.1.2020 alkaen valittavanasi on tavanomaisen arvo-osuustilin lisäksi ja sen rinnalle osakesäästötili. Se tarkoittaa tiliä, jonka sisällä voit käydä kauppaa osakkeilla verovapaasti. Myöskään mahdollisista osingoista ei peritä veroa niin kauan, kun raha pysyy tilin sisällä. Verotettavaa tuottoa syntyy vasta, kun teet tililtä noston tai kun lakkautat osakesäästötilisi.

Osakesäästötilille voi siirtää vain rahaa – toisin sanoen aiemmin hankittujen pörssiomistusten siirtäminen tilille ei ole mahdollista. Osakesäästötilille voi tallettaa yhteensä enintään 50 000 euroa, mutta omistusten arvon kasvulle tai tilille maksettaville osingoille ei ole maksimirajaa.

Osakesäästötilin ja arvo-osuustilin erot

Osakesäästötiliin ja tavanomaiseen arvo-osuustiliin liittyy myös muita eroja. Osakesäästötilin voi avata vain yksityishenkilö, ja kullakin yksityishenkilöllä voi olla käytössään vain yksi osakesäästötili. Osakesäästötiliä ei siis voi avata moneen pankkiin samanaikaisesti, mutta tilin voi kyllä halutessaan siirtää pankista toiseen.

Eroja löytyy myös instrumenteissa, joita tilille voi ostaa. Osakesäästötilille voi ostaa vain osakkeita – mukaan lukien ulkomaiset ja First North -markkinapaikkojen osakkeet – mutta ei rahastoja, ETF:iä tai muita pörssilistattuja tuotteita.

Miten arvo-osuustili eroaa osakesäästötilistä

Kuten yllä olevasta taulukosta voi nähdä, osakesäästötiliin liittyy merkittäviä etuja, mutta myös tiettyjä heikkouksia tavalliseen arvo-osuustiliin verrattuna.

Osakesäästötilin merkittävin etu

Osakesäästötilin merkittävin etu on, että se mahdollistaa osakesäästäjälle korkoa korolle -ilmiön täysimääräisen hyödyntämisen. Kun myyntivoittoihin ja osinkoihin liittyvien verojen maksamista lykätään, myös vero-osuus kasvaa korkoa korolle ja kasvattaa koko sijoitettua pääomaa. Se on siis erinomainen ja erittäin tervetullut lisä niin pitkäjänteisen osakesäästäjän kuin aktiivisen kaupankävijänkin työkalupakkiin.

Katso myös:

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
48 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
06.07.2019 22:50

Onko osakesäästötilillä omat kulunsa kaupankäyntikulujen lisäksi? Eli avaamisesta/sulkemisesta, onko hallinointipalkkiota, osittaisesta nostamisesta onko kuluja tai muuten jotain kerta- tai jatkuvaluonteisia?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
07.07.2019 10:22

Moi! Kerromme syksymmällä tarkemmin Nordnetin tarjoaman osakesäästötilin ominaisuuksista ja hinnoittelusta. /Henri

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
19.09.2019 00:18

Tämä on ratkaiseva tieto mikä kannattaisi julkaista mahdollisimman pian, tieto kuitenkin on pakosti jo olemassa Nordnetillä.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
03.10.2019 11:24

Samaa mieltä, Nordea on jo ilmoittanut oman hintapolitiikkansa ja kalastelee asiakkaita nyt tilin “ennakkoavauksella”. Nordnet, nyt hophop..

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
03.10.2019 12:06

Nordnetissä tilin saa näillä näkymin auki jo ennen Nordean ilmoittamaa joulukuuta. Lopulliset yksityiskohdat hinnoittelussa julkaistaan nyt syksyllä, mutta hinnoittelu noudattaa pääosin nykyistä hinnastoa. Me ehditään kyllä valmiiksi ajoissa, ei hätää.

Nimetön
Nimetön
07.07.2019 19:33

Jos haluaa nostaa osakesäästötililtä sinne laittamaansa pääomaa, onnistuuko se? Tai jos haluaa yleensäkään nostaa ennen lopettamista, niin miten määritellään mikä on verotettavaa osuutta? … mitä voi nostaa lopettamatta?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
08.07.2019 08:36

Pääoman nostaminen onnistuu. Tililtä nostettu rahamäärä jaetaan pääomatulona verotettavaan tuottoon ja verovapaaseen pääoman nostoon. Jakoavaimena käytetään tilille kertyneen tuoton osuutta tilin käyvästä arvosta nostohetkellä. Esimerkki: Sijoitus 10.000 euroa, tilin arvo noussut 15.000 euroon. Tililtä nostetaan 1.500 euroa. Nostosta 1.000 euroa on verovapaata pääoman nostoa ja 500 euroa on veronalaista pääomatuloa. Lähde: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2019-AK-240468.pdf /Henri

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
16.07.2019 09:07

Voiko tuon noston jälkeen sijoittaa tilille 40k vai 41k?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
16.07.2019 09:29

41 000 euroa. Pörssisäätiöllä on vastaava laskelma, kohdassa 11: http://www.porssisaatio.fi/blog/2018/01/29/osakesaastotili-yleiset-kysymykset/ /Henri

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
29.09.2019 23:45

Jos esimerkkilaskelman tilanteessa harkitsee ostavansa lisää osakkeita ja siirtää esim 1000 euroa osakesäästötilille, minkä joutuukin siirtämään takaisin käyttötilille akuutin rahantarpeen takia, niin ilmeisesti se ei onnistu ilman veroseuraumuksia?

Tuollloin ilmeisesti noin 700 euroa olisi verovapaata pääoman nostoa ja noin 300 euroa veronalaista pääomatuloa siitäkin huolimatta, ettei niitä rahoja ikinä sijoitettu mihinkään.

Vastaavasti jos tavallisen arvo-osuustilin kaupoista olisi tullut tappioita, mitkä olisi vanhenemassa, niin siirtämällä osakesäästötilille käteistä ja nostamalla ne samantien pois syntyy pääomatuloa joista voi vähentää vanhentumassa olevat tappiot.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
30.09.2019 09:37

Kyllä, on mahdollista että tonnista peritään veroa tällaisen “pikakiepautuksenkin” yhteydessä. Osakesäästötilille tosiaan kannattaa siirtää vain pitkäjänteiseksi ajateltua rahaa. /Henri

Nimetön
Nimetön
07.07.2019 23:53

Hei, onko tietoa vielä miten KELA suhtautuu tähän vai pitääkö heiltä kysyä erikseen. Menevätkö myyntivoitot ja tiedot osingoista KELA:lle vasta kotiuttaessa rahoja osakesäästötililtä. Tämä tärkeä pointti opiskelijalle.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
08.07.2019 08:20

Osakesäästötilillä tapahtuvat kaupat eivät vaikuta opintotukiin. Jos kyseessä ovat sellaiset viimesijaiset taloudelliset tuet kuten perustoimeentulotuki, niin tällöin myös varallisuus vaikuttaa tukien myöntöperusteeseen. Tällöin Kela haluaa tietää myös tarkemmin osakesäästötilisi sisällöstä, kuten myös rahasto- ja muista omistuksista. /Henri

Sonja
Sonja
Vastaa  Nimetön
15.03.2020 18:18

Hei! Entä miten vaikuttaa asumistukeen?

Nimetön
Nimetön
08.07.2019 08:15

Jos 50Ke maksimitalletusraja on täyttynyt ja realisoit jossain vaiheessa merkittävän osan salkusta, pääomaa ei siltikään voi siirtää enää myöhemmässä vaiheessa takaisin salkkuun? Ainoa vaihtoehto tuossa tilanteessa on siis realisoida koko salkku, lopettaa tili ja avata uusi? Ihanan byrokraattista ja hankalaa, joka ei tietenkään pankkin tai osakevälittäjien vika.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
08.07.2019 08:40

Nykyisen lainsäädännön puitteissa näin. /Henri

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
25.07.2019 08:38

Edellisen 40k/41k esimerkin perusteella voisi olettaa että pääoman saa palautettua 50k rajaan uudelleen?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
29.07.2019 15:04

Moi! Olet oikeassa, kieltämättä vastaukseni oli epätarkka. Logiikka on se, että tilille saa siirtää kerralla tai erissä korkeintaan 50 000 euroa. Tuota 50 000 euron pääomaa saa siirrellä edestakaisin salkkuun ja takaisin miten haluaa, erissä tai sellaisenaan, mutta jos ja toivottavasti kun summalle kertyy siirtelyn ohessa tuottoa, niin se lasketaan ja verotetaan erikseen. Jos siis kävisi esimerkiksi niin, että siirrät tilille täydet 50 000 euroa, sijoitat sen yhteen osakkeeseen ja menetät koko sijoitetun pääoman, niin tällöin näillä näkymin ainoa vaihtoehto hyötyä osakesäästötilistä tämän jälkeen on lakkauttaa se ja luoda uusi. /Henri

Nimetön
Nimetön
08.07.2019 10:09

Taulukossa on mainittu ulkomaisten osinkojen lähdeveroksi 15%.

Eikö vero-% riipu kuitenkin valtiosta? Esim. Iso-Britannia 0%.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
08.07.2019 11:01

Totta, lähdevero voi olla muukin. Taulukkoon on merkitty lähdevero 15 %, koska se kattaa ylivoimaisesti suurimman osan ulkomaisista osakkeista, joille meidän kautta voi sijoittaa verkkopalvelun kautta. Iso-Britannian verotuksesta puhuttaessa on hyvä muistaa pian koittava Brexit, jonka myötä myös lähdeverotus saattaa mennä uusiksi. /Henri

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
14.07.2019 14:06

Osakesäästötilin osalta ulkomaista lähdeveroa ei ilmeisesti ole mahdollista hyvittää Suomessa, ellei osakesäästötililtä nosta verotettavaa tuottoa viiden vuoden sisällä? Näin ollen ulkomaisten osakkeiden osalta lopullinen verokustannus saattaa jäädä jopa suuremmaksi osakesäästötiliä käytettäessä?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
15.07.2019 11:05

Näin on. Jos ulkomaisiin osinko-osakkeisiin sijoittaa, niin kannattaa siis valita ne tarkasti ja tämä “handicap” huomioiden. /Henri

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
05.08.2019 03:15

Ainakin verohallinto on sitä mieltä että Brexit ei vaikuta osinkojen verotukseen. Mikä onkin loogista koska niistä on säädetty erikseen verosopimuksessa.

https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/kansainvalinen_toiminta/brexit/

“Ero ilman sopimusta – seuraukset eron jälkeen
Vaikutukset kansalaisille
Britannian ero EU:sta ei vaikuta suoraan yksityishenkilöiden tuloverotukseen. …”

Nimetön
Nimetön
08.07.2019 10:48

Voiko osakesäästötilin sisällä käyttää velkavipua samalla tavalla kuin normaalin tilin kanssa voi nordnetissa?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
08.07.2019 11:01

Kerromme syksymmällä tarkemmin Nordnetin tarjoaman osakesäästötilin ominaisuuksista ja hinnoittelusta. /Henri

Nimetön
Nimetön
10.07.2019 16:48

Mitenkäs tavallisten Osakkeiden lisäksi viputuotteet, esim Bull ja bear? Voiko niillä käydä osakesäästötilillä kauppaa?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
10.07.2019 17:03

Ei voi, vain osakkeita voi ostaa osakesäästötilille. /Henri

Nimetön
Nimetön
13.07.2019 08:21

Jos tilille sirtää 50k€ maksimin, sijoittaa osakkeisiin joiden arvo sitten laskee esim. 45k€:n, voiko tämän jälkeen siirtää uudet 5k€ tilille?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
13.07.2019 11:39

Näillä näkymin tällaisessa tilanteessa tili on vain sitten suljettava ja avattava uusi, jos haluaa tehdä enemmän talletuksia. /Henri

Nimetön
Nimetön
12.09.2019 10:08

Jos myyn tappiolla olevia osakkeita arvo-o tililtä ja ostan saman määrän samoja osakkeita osakesäästötilille, syntyy myyntitappiota jonka voi vähentää verotuksessa. Mitä tästä sanoo verottaja?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
14.09.2019 21:40

Moi! Se, mitä teet osakesäästötilillä ei verottajan silmissä liity mitenkään siihen, mitä teet arvo-osuustilillä. Tilityyppejä verotetaan eri perustein. Jos ostat arvo-osuustilille osakkeen ja myyt sen tappiolla, saat vähentää tappion kyseisen vuoden pääomatuloveroistasi. /Henri

Nimetön
Nimetön
29.09.2019 23:57

Uusi tilityyppi varmasti tulee kirjoittamaan itse kunkin Excel harjoituksiin, jotta saa jonkinlaisen käsityksen millaiset osakkeet olisi fiksuinta jättää perinteiselle arvo-osuustilille ja millaiset osakesäästötilille. Ennen Excelöintiä oma arvioni on, että kannattavimpia osakesäästötilillä holdattavia on sellaiset kotimaiset yhtiöt, mitkä jakavat mahdollisimman suuren osan tuloksestaan osinkona ulos ja mitkä ei ehkä sen takia kasva eikä kurssi nouse. Ulkomaalaisille osinko-osakkeille 15% vero jokaisesta osingosta ja lopuksi vero vielä suuremmalla prosentilla, on myrkkyä. Jos yli 10v holdaa osaketta minkä kurssi nousee tuona-aikana huomattavasti, perinteinen arvo-osuustili lienee tuottavampi hankintameno-olettaman ansiosta. Konkretiaa excel jumppaan saa käyttämällä laskelmissa eri osakkeiden viimeisen 10 vuoden osinko ja kurssitietoja.

Nimetön
Nimetön
04.10.2019 14:58

Miten osakesäästötili vaikuttaa eläkeläisten asumistukeen? Jos esim. tallettaisi vaikka 15 000 euroa osakesäästötilille ja ostaisi niillä osakkeita ja saisi osingot tilille niin millaisia vaikutuksia sillä on asumistukeen? Näkeekö KELA osakesäästötilin vain tilinä, jolle on talletettu rahaa vai vähentyykö asumistuki osakkeiden arvonnoususta ja osingoista? Jos arvo olisi noussut vaikka 28 000 euroon niin onko se KELA:n silmissä asumistukea rokottava?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
04.10.2019 15:07

Jos osakesäästötililtä ei tee nostoja, ei synny verotettavaa tuloa, jota asumistuessa huomioitaisiin (ellei Kela päätä tehdä erityislinjauksia osakesäästötilin suhteen). Käytännössä osakesäästötilin sisällä oleva omaisuus vastaa verottajan (ja oletettavasti myös Kelan) silmissä tuotot uudelleensijoittavaa rahasto-osuutta, joka on siis vain omaisuuserä. /Henri

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
04.10.2019 15:21

En oikein ymmärtänyt vastausta. Eli KELA ei huomioisi tilin sisäisiä osinkoja (vai ymmärsinkö tämän väärin?), mutta entä arvonnousu? KELA siis pitäisi osakesäästötiliä normaalina talletustilinä vai ymmärsinkö väärin? Onko siis esimerkissäni KELAN silmissä edelleen tilin varallisuus 15 000 euroa, vaikka arvo olisi noussut 28 000:een? Jos saan jossain vaiheessa pikku hiljaa talletettua tilille 50 000 ja osakkeiden yhteenlaskettu markkina-arvo olisi noussut 150 000:een niin pitääkö KELA yhä tilin arvona 50 000?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
04.10.2019 15:25

Kelan silmissä osakesäästötilin arvo on kyllä se mikä se oikeasti on. Tarkoitin, että osakesäästötilistä ei tuloudu – ilman tilin omistajan tekemiä nostoja – bruttotuloja, joiden perusteella asumistukea annetaan tai ei anneta. Eri tukityyppeihin voi liittyä eri ehtoja, joista osa liittyy omaisuuden määrään ja osa tuloihin. Tuen hakijan tulee itse perehtyä näihin ehtoihin Kelan sivuilla. /Henri

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
04.10.2019 15:34

Kohteleeko KELA osakesäästötilillä olevia osakkeita pörssiosakkeina vai käteisenä rahana asumistukea laskettaessa? Onko tästä mitään tietoa?

Nimetön
Nimetön
18.10.2019 21:11

Joko teillä olisi tietoa hinnoittelusta?

Nimetön
Nimetön
Vastaa  anonymous
20.10.2019 10:16

Aivan tässä lähitulevaisuudessa kerrotaan hinnoittelusta. Uutiskirjeen tilaajana saat tiedon ensimmäisten joukossa: https://t.email.nordnet.fi/lp/fiNewsletterSubLP /Henri