Hoppa till huvudinnehållet

Internetsäkerhet.


Personlig internetsäkerhet.

Inloggning.

Inloggning på Nordnet-tjänsten sker med ett personligt användarnamn och lösenord.

Du väljer ett användarnamn och lösenord när du öppnar kontot. Om du öppnar ett kundkonto utan bank-ID kommer inloggningsuppgifterna att skickas till dig per post i separata försändelser.

Ge aldrig dina inloggningsuppgifter till andra. Nordnet kommer aldrig att be om dina inloggningsuppgifter. Lämna inte heller finansiell information, kontaktinformation eller annan liknande information på okända webbplatser.

Logga alltid ut från din portfölj med hjälp av Logga ut-knappen i det övre högra hörnet och stäng din webbläsare.

Säker anslutning.

Inloggningen sker på en sida med https-skydd. Du vet att sidan är säker när internetadressen börjar med https. När du väl har loggat in på vår tjänst är alla sidor som visas krypterade, liksom informationen du anger i tjänsten. När du ser en liten låsbild högst upp i webbläsarens adressfält vet du att webbplatsen använder autentisering och informationen är krypterad. Dubbelklicka på låsbilden för teknisk information om kryptering. Nordnet stöder krypteringsprotokollen TLS 1.0, 1.1 och 1.2.

Användarnamn och lösenord.

För ökad säkerhet rekommenderar vi att du byter ditt användarnamn och lösenord med jämna mellanrum. Du kan göra detta genom att logga in på vår internettjänst under Mina sidor > Min profil & inställningar. Nordnet hjälper dig att skapa ett användarnamn och lösenord för att säkerställa en hög säkerhetsnivå. Ändra dina inloggningsuppgifter, särskilt om du misstänker att en annan person kan ha haft tillgång till dem.

Om du vanligtvis använder ett användarnamn och lösenord som inloggningsmetod kan vi då och då be dig att identifiera dig med dina nätbankuppgifter eller Mobiilivarmenne när du loggar in. Detta är en funktion som introducerades i juli 2020 för att stärka din säkerhet som Nordnet-kund.

Har du glömt dina inloggningsuppgifter? Om du har glömt ditt lösenord och/eller ditt användarnamn, vänligen kontakta vår kundtjänst. Du kan också beställa nya inloggningsuppgifter via inloggningssidan. När du beställer ett nytt användarnamn och lösenord, observera att dina gamla uppgifter inte längre fungerar. Du kommer att få ditt nya lösenord och användarnamn i två separata utskick.

Du kan också använda Mobil ID ("Mobiilivarmenne") för att logga in. Genom att aktivera Mobil ID och inaktivera inloggningen med ditt användarnamn och lösenord får du en tvåstegsverifiering i inloggningen. Läs mer och se instruktioner för att inaktivera ditt användarnamn och lösenord här.

Kontakt med vår kundtjänst.

Kommunikation om dina konton eller ekonomi sker via meddelandecentret i Nordnets onlinetjänst. Du kan skicka meddelanden till vår kundtjänst genom att logga in i meddelandesektionen längst upp till höger på webbplatsen. Du kan också ringa vår kundtjänst på 020 198 5898.

Vi avslöjar eller ber inte om din personliga information via e-post. Svara inte på e-postmeddelanden som ber om information om dina konton eller inloggningsuppgifter.

Om vi ​​blir medvetna om att försök görs för att missbruka våra kunders information (till exempel genom så kallade phishing-meddelanden) kommer vi att informera dig på vår webbplats.

Du kan se de transaktioner du gjort på sidan Transaktioner. Kontakta oss om du märker några transaktioner som du inte känner igen. Skicka ett meddelande till kundtjänsten då du är inloggad så utreder vi ärendet.

Nordnet-applikationens säkerhet.

  • Nordnets mobilapplikation kan laddas ner endast från Apples App Store och Google Play

  • Ladda inte ned Nordnet-appen från andra källor

  • Ladda inte ned Nordnet-appen från länkar som härstammar från e-postmeddelanden eller andra artiklar

  • Nordnet har endast en applikation. Då du laddar ned appen, säkerställ att det är frågan om appen som Nordnet producerat. Inga andra appar – trots att de verkar eller ser ut som Nordnets appar – ska någonsin laddas ner eller användas.

  • Lämna aldrig din telefon eller pekplatta oövervakad. Säkerställ att du loggat ut ur Nordnet-appen och att enheten är låst då du inte använder den.

  • Säkerställ att du förvarar inloggningsuppgifterna för din Nordnet-app på ett tryggt ställe.


Viktig säkerhetsinformation om Touch ID.

Säkerhet är oerhört viktigt för Nordnet. Vi följer noggrant med datateknikens utveckling och gör förändringar kontinuerligt, för att våra handelsplattformar ska vara så säkra som möjligt att använda.

Nedan finner du tilläggsinformation om säkerhetsfrågor gällande fingeravtrycksidentifiering (Touch ID) .

Touch ID och säkerhet.

Touch ID möjliggör inloggning i vår mobilapplikation med fingeravtryck. Touch ID är tillgängligt både på iPhone- och Androidenheter. Genom att använda Touch ID kan du logga in i applikationen med ditt fingeravtryck i stället för användarnamn och lösenord.

Hur fungerar Touch ID?

För att använda Touch ID måste du först ange ditt användarnamn och lösenord. När du har angett dina inloggningsuppgifter lagras de i krypterad form på din telefon. Du kan sedan börja använda Touch ID och logga in med ditt fingeravtryck istället för ditt användarnamn och lösenord. Nordnet kommer aldrig att skanna eller lagra ditt fingeravtryck. Touch ID är en funktion inbyggd i enhetens operativsystem som bara berättar för Nordnets mobilapp om ditt fingeravtryck kändes igen eller inte.

Hur börjar jag använda Touch ID?

När du loggar in med ditt användarnamn och lösenord visas ett popup-fönster som ber dig aktivera Touch ID. När du bekräftar att du vill börja använda Touch ID aktiveras funktionen. Du kan också aktivera funktionen senare i profilvyn i Nordnet-applikationen.

När du aktiverar Touch ID, se till att endast ditt eget fingeravtryck lagras på din telefon. Du kan kontrollera fingeravtrycken som är lagrade på din telefon i telefonens inställningar. Nordnet-applikationen använder hela fingeravtryckspoolen som är lagrad på din telefon, så det är viktigt att det inte finns några andras fingeravtryck lagrade på din telefon.

Inaktivering av Touch ID-funktionen.

Du kan inaktivera Touch ID när som helst och återkalla autentisering baserat på ditt användarnamn och lösenord. För att göra detta, gå till din profilvy och inaktivera Touch ID.

Om du misstänker att din Nordnet-applikation har använts utan tillstånd, kontakta vår kundtjänst omedelbart.

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Universitetsgatan 5, vån. 3 | 00100 Helsingfors