Identifiera ett investeringsbedrägeri.
Information om bedrägerier.
Bedrägerier blir alltmer vanligt förekommande i samhället. Även Nordnets kunder riskerar att bli utsatta för bedrägerier och bedrägeriförsök.
Om någon kontaktar dig via telefon och du blir osäker på om den som ringer verkligen är den person han eller hon utger sig för att vara – lägg på luren direkt. Det kan vara en bedragare. Detta gäller även om den som kontaktar dig påstår sig ringa från Nordnet.
Lämna aldrig ifrån dig dina nätbankskoder eller inloggningsuppgifter på uppmaning av någon annan. Nordnet, eller någon annan bank eller myndighet, kommer aldrig att kontakta dig och efterfråga dessa uppgifter eller be dig att logga in.
Kom ihåg att bedragare ofta kan få avsändaren att se ut som din bank. OBS! Kontaktförsök kan även ske via falska SMS, E-post eller via sociala medier.
Ofta inleds dessa bedrägerier med en annons eller ett telefonsamtal från bedragare, där du erbjuds en snabb investering med hög avkastning. Var alltid kritisk till denna typ av information - låter det för bra för att vara sant är det ofta det.
Kontakta vår kundservice på telefonnummer 020 198 5898 för att dubbelkolla.
Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri är det viktigt att du så snart som möjligt kontaktar oss. Eftersom bedragaren genom bedrägeriet kan ha lyckats få tillgång till ditt konto är det alltid bäst att du kontaktar oss via telefon. Var noga med att använda Nordnets korrekta telefonnummer 020 198 5898.