Miten Nordnet käsittelee henkilötietoja

Alkuun

Miten Nordnet käsittelee henkilötietoja

Nordnet pyrkii olemaan mahdollisimman läpinäkyvä toiminnassaan. Siksi meille on tärkeää, että sinä asiakkaanamme ymmärrät, mitä teemme henkilötiedoillasi ja että luotat siihen, että käsittelemme henkilötietojasi turvallisella ja varmalla tavalla.

Henkilötietojen rekisterinpitäjänä Nordnet pyrkii jatkuvasti varmistamaan, että tuotteemme, palvelumme ja sisäiset prosessimme täyttävät henkilötietojen käsittelyyn liittyvät vaatimukset.

Ennen kuin aloitat käyttämään Nordnetin tuotteita ja palveluita, on tärkeää, että luet ja ymmärrät Nordnetin tietosuojakäytännöt. Nämä käytännöt kuvaavat, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, mitä oikeuksia sinulla on asiakkaanamme ja miten voit käyttää oikeuksiasi. Jos sinulla on kysyttävää Nordnetin tietosuojaa koskevista periaatteista tai yksityisyys- ja tietosuojasta, voit ottaa meihin yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@nordnet.fi.

(huom.: sähköpostitse voimme kommentoida tietosuoja-asioita vain yleisellä tasolla – emme siis voi kommentoida yksittäiseen asiakkuuteen liittyviä tietoja pankkisalaisuuslainsäädännön vuoksi. Jos haluat tietoja omaan asiakkuuteesi liittyen, pyydämme ottamaan yhteyttä joko sisäänkirjautuneena salkun viestikeskuksen kautta tai soittamalla numeroon 020 198 5898 (auki arkisin klo 9–18.30).

Asiakassuhde

Asiakkaalla tarkoitetaan henkilöä, joka on tehnyt tai aikoo tehdä sopimuksen Nordnetin kanssa. Myös takaajat ja pantinantajat sisältyvät tämän käsitteen piiriin. Näiden lisäksi käsitteen piiriin kuuluvat soveltuvin osin myös muut tahot, joiden henkilötietoja Nordnet käsittelee, kuten maksajat, uskotut miehet, edunvalvojat, huoltajat, valtuutetut/asiamiehet, edustajat, yhteyshenkilöt ja tosiasialliset edunsaajat.

Mitä henkilötietojen käsittelyä Nordnet suorittaa

Henkilötietojasi käytetään ensisijaisesti sen sopimuksen täyttämiseen, jonka Nordnet on solminut tai tulee solmimaan kanssasi sekä niiden lakisääteisten velvollisuuksien täyttämiseen, joita Nordnetillä pankkina on. Henkilötietojasi, joita Nordnet käsittelee, käytetään esimerkiksi tunnistaaksemme sinut asiakkaaksemme ja voidaksemme suojata Nordnet-tiliäsi ja kanssakäymistäsi kanssamme. Tietoja käytetään myös varmuuden ja turvallisuuden lisäämiseen käyttäessäsi tuotteitamme ja palveluitamme asiakkaanamme. Näin toimitaan esimerkiksi silloin, kun Nordnet tutkii epäilyttävää toimintaa tai rikkomuksia, kuten rahanpesua ja terrorismin rahoitusta (AML).

Työskentelemme tarjotaksemme sinulle asiakkaanamme markkinoiden parhaat tuotteet. Tästä syystä henkilötietojasi voidaan käyttää liiketoiminnan analysoinnin ja sen kehittämisen yhteydessä Nordnetin tuotevalikoiman parantamiseksi. Lisäksi Nordnetin tulee joskus viestittää tuotteista ja palveluista sinulle asiakkaanamme. Viestintää voidaan tehdä myös asiakastutkimuksen suorittamiseksi. Henkilötietojasi voidaan siis käyttää tämän viestinnän mahdollistamiseksi. Voimme myös käsitellä henkilötietojasi markkina- ja asiakasanalyysien tekemiseen, joihin perustuen teemme markkinointia. Henkilötietojasi voidaan käyttää tarjousten kohdistamiseen sinulle.

Asiakkaan henkilötiedot, joita Nordnet käsittelee

Nordnet käsittelee henkilötietoja, jotka on toimitettu kiinnostuksen ilmauksen, hakemuksen ja/tai sopimuksen tekemisen yhteydessä. Muita sopimuksen hallinnointiin liittyviä tietoja voidaan myös käsitellä. Nordnet voi tallentaa sähköpostiviestintää ja puheluita tai muulla tavoin dokumentoida vuorovaikutusta ja kommunikaatiota Nordnetin ja asiakkaan välillä. Nimi- ja osoitetiedot päivitetään jatkuvasti Väestörekisterikeskuksen (VRK) kautta.

Se, mitä tietoja Nordnet sinulta tai sinusta kerää, riippuu siitä, mitä tuotteita tai palveluita asiakkaanamme käytät. Henkilötietojen luovuttaminen voi olla lakisääteinen vaatimus, sopimukseen liittyvä vaatimus tai sopimuksen tekemiseen liittyvä vaatimus. Alla on lueteltu henkilötietokategoriat, joita keräämme, sekä esimerkkejä kuhunkin kategoriaan kuuluvista henkilötiedoista.


Yksilöivät henkilötiedot - Tietoja, joita voidaan suoraan käyttää tunnistamiseesi, kuten nimi, syntymäaika, henkilötunnus, sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero.

Asiakastiedot – Tietoja, jotka liittyvät asiakasprofiiliisi Nordnetissä, kuten asiakasnumerosi ja tilinumerosi, tuotteet ja palvelut, joita käytät sekä muut asiakasprofiiliisi liittyvät historialliset tiedot.

Soveltuvuusarviointi – Tietoja, jotka sinä asiakkaanamme annoit soveltuvuusarvioinnin aikana, kuten säästämisesi tarkoitus tai suunniteltu sijoitushorisontti.

Asianmukaisuusarviointi – Tietoja, jotka sinä asiakkaanamme annoit asianmukaisuusarvioinnin aikana, kuten vastauksesi kysymyksiin liittyen tietämykseesi rahoitusinstrumenteista.

Luottotiedot – Tietoja, jotka liittyvät asiakasluottoon, kuten luottokelpoisuuden arvioimisen yhteydessä annetut tiedot ja muut talouteen liittyvät tiedot.

Verovelvollisuus – Tietoja, jotka liittyvät verovelvollisuuteen toisessa maassa, kuten kansalaisuus ja maa, jossa olet verovelvollinen.

Rahanpesu ja terrorismin rahoitus – Tietoja, joita Nordnet tarvitsee hallitakseen rahanpesuun ja terrorismin rahoitukseen liittyviä riskejä, kuten pääasiallinen toimeentulosi lähde, Nordnet-asiakkuutesi tarkoitus ja se, mistä Nordnetiin siirtämäsi rahat ja/tai arvopaperit ovat peräisin.

Shareville – Tietoja, jotka liittyvät asiakasprofiiliisi Sharevillessä, kuten Shareville-nimimerkkisi.

Tiedot vuorovaikutuksestasi Nordnetin kanssa – Tietoja siitä, miten käytät palveluitamme, mukaan lukien miten olet tullut sisään ja vuorovaikuttanut Nordnetin eri alustoissa, sekä tietoa mahdollisista latausvirheistä ja vastausajoista sivuillamme.

Laitetiedot – Tietoja siitä, millä laitteella Nordnet-tilillesi on kirjauduttu sekä kyseisen laitteen verkkoselaintietoja, kuten IP-osoite, kieliasetukset, selainasetukset, aikavyöhyke, käyttöjärjestelmä, alusta ja näytön resoluutio.

Henkilötietojen käsittelyn tavoitteet

Alla on kuvaukset tavoitteista, joiden vuoksi käsittelemme henkilötietojasi, tavoitteiden tarkoitukset ja oikeudelliset perusteet kullekin tavoitteelle.

Käsittelyn tavoite

Tavoitteen tarkoitus

Käsittelyn oikeudellinen peruste

Asiakasprofiilin avaaminen ja hallinnointi Nordnetissä

Asiakasprofiilin avaaminen ja hallinnointi Nordnetissä sekä turvallisen, varman ja lainmukaisen palvelun tarjoaminen

Sopimusten ja oikeudellisten velvoitteiden noudattaminen

Rahoitusinstrumenteilla tehtävien kauppojen raportointi ja dokumentointi

Transaktioiden toteuttaminen rahoitusinstrumenteilla ja turvallisen, varman ja lainmukaisen palvelun tarjoaminen

Sopimusten ja oikeudellisten velvoitteiden noudattaminen

Rahanpesuun ja terrorismin rahoitukseen liittyvien riskien hallinta

Niiden oikeudellisten velvoitteiden noudattaminen, joita Nordnetillä on rahanpesun ja terrorismin rahoituksen riskien hallintaan liittyen

Oikeudellisten velvoitteiden noudattaminen

Ilmoitusvelvollisuuksien noudattaminen viranomaisia kohtaan

Nordnetiä velvoittavien oikeudellisten tiedonantovelvollisuuksien noudattaminen viranomaisia kohtaan

OIkeudellisten velvoitteiden noudattaminen

Henkilötietojen analysointi ja koostaminen liiketoiminta-analyysin suorittamiseksi

Ymmärtääksemme paremmin, miten tuotteitamme ja palveluitamme käytetään, jotta voimme parantaa niiden laatua sinulle asiakkaanamme

Oikeutettu etu

Henkilötietojen analysointi ja koostaminen sisäistä raportointia varten

Liiketoimintamme ohjauksen ja seurannan mahdollistaminen

Oikeutettu etu

Viestinnän mahdollistaminen asiakkaan kanssa

Tehokkaan ja turvallisen viestinnän varmistaminen Nordnetin ja asiakkaan välillä

Sopimusten noudattaminen

Analysointi markkinointitarkoituksiin

Parempi ymmärtämys sinun tarpeistasi asiakkaanamme ja tähän pohjautuen mahdollistaa sinulle soveltuva markkinointiviestintä, esimerkiksi uutiskirjeet ja kampanjat

Oikeutettu etu

Osake- ja rahastosalkun sekä talletustilin avaaminen ja halinnointi

Voidaksemme avata ja hallinnoida osake- ja rahastosalkkuja ja talletustilejä sekä tarjota turvallista, varmaa ja lainmukaista palvelua

Sopimusten ja oikeudellisten velvoitteiden noudattaminen

Asianmukaisuusarviointi edellytyksistäsi käydä kauppaa monimutkaisilla instrumenteilla

Sen arviominen, onko sinulla riittävästi tietämystä ja kykyä käydä kauppaa monimutkaisilla instrumenteilla

Oikeudellisten velvoitteiden noudattaminen

Soveltuvuusarviointi koskien neuvonnan ja/tai omaisuudenhoidon tyyppiä

Voidaksemme tarjota sinulle asianmukaista neuvontaa ja/tai suorittaa varojesi omaisuudenhoitoa varoillesi sekä turvallista, varmaa ja lainmukaista palvelua

Oikeudellisten velvoitteiden noudattaminen

Luottohakemuksen käsittely sekä luottojen myöntäminen ja hallinnointi

Voidaksemme myöntää ja hallinnoida luottoja sekä tarjota turvallista, varmaa ja lainmukaista palvelua

Sopimusten ja oikeudellisten velvoitteiden noudattaminen

Tietojen vaihtaminen luotoista, maksujen laiminlyönneistä ja luoton väärinkäytöstä

Tietojen vaihtaminen luotoista, maksujen laiminlyönneistä ja luoton väärinkäytöstä luottotietotarkoituksissaasianmukaisissa piireissä

Oikeudellisten velvoitteiden noudattaminen

Tink-palvelun avaaminen ja hallinnointi

Voidaksemme avata Tink-palvelun ja hallinnoida sitä sekä tarjota turvallista ja varmaa palvelua

Sopimusten noudattaminen

Viestinnän mahdollistaminen asiakkaiden kanssa Nordnetin mobiilisovellusten kautta

Ymmärtääksemme paremmin, miten tuotteitamme ja palveluitamme käytetään, jotta voimme parantaa niiden laatua ja pitääksemme sinut asiakkaanamme ajan tasalla lähettämällä viestejä push-toiminnallisuutta apuna käyttäen. Tämä toteutetaan käyttäen apuna Googlen neljää Firebase-palvelua, jotka ovat Google Analytics, Cloud Messaging, Remote Config ja Crashlytics.

Oikeutettu etu

 

Sopimusten noudattaminen – Niiden velvollisuuksien noudattaminen, jotka velvoittavat Nordnetiä Nordnetin ja asiakkaan tai Nordnetin ja muun vastapuolen välisen sopimuksen nojalla.
Oikeudellisten velvollisuuksien noudattaminen – Niiden velvollisuuksien noudattaminen, jotka velvoittavat Nordnetiä pankkina voimassa olevien oikeudellisten säännösten nojalla.
Oikeutettu etu –
Kun Nordnetillä on yksittäisessä tapauksessa oikeutettu etu käsitellä henkilötietoja.

Henkilötietojen käsittely muun toimijan kuin Nordnetin toimesta

Henkilötietojen käsittely voi voimassa olevien pankkisalaisuussäännösten puitteissa tapahtua Nordnet-konserniin kuuluvien yhtiöiden toimesta ja sellaisten yritysten toimesta, joiden kanssa Nordnet-konserni tekee yhteistyötä suorittaakseen palveluitaan, esimerkiksi Upplysningcentralen (UC), Bankgirocentralen (BGC), Finansiell ID-teknik (mobiili pankkitunnistautuminen) ja Google. Jos haluat lisätietoa siitä, miten käsittelemme evästeitä ja jaamme niitä Googlelle, klikkaa tästä. Jos haluat lisätietoa siitä, miten Google käsittelee tätä jaettua tietoa, klikkaa tästälinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan (kohta "How Google uses data when you use our partners’ sites or apps"). Henkilötietojen siirron tai jakamisen yhteydessä suoritamme asianmukaiset oikeudelliset, tekniset ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen turvallisen käsittelyn varmistamiseksi.

Henkilötietojesi säilyttämisen aikaperiodi

Nordnet säilyttää henkilötietosi niin pitkään kuin olet asiakkaanamme tai käytät tuotteita tai palveluita, joita Nordnet tarjoaa, tai vaihtoehtoisesti niin kauan kuin on välttämätöntä kyetäksemme täyttämään sitoumukset, joita meillä on sinua kohtaan asiakkaanamme. Henkilötietojasi säilytetään myös niin kauan kuin lainsäädäntö vaatii Nordnetiä velvoittavien oikeudellisten velvoitteiden mukaisesti. Lisäksi Nordnet voi säilyttää henkilötietoja tätä kauemmin mahdollisten oikeudellisten vaatimusten vuoksi.

Profilointi

Profiloinnilla tarkoitetaan henkilötietojen automaattista käsittelyä, jonka avulla arvioidaan luonnollisen henkilön tiettyjä henkilökohtaisia ominaisuuksia, erityisesti esimerkiksi tämän taloudellisen tilanteen, henkilökohtaisten mieltymysten tai kiinnostuksen kohteiden analysoimiseksi ja ennakoimiseksi.

Nordnet käyttää profilointia esimerkiksi markkina- ja asiakasanalyyseihin, Nordnetin tuotteiden ja palveluiden parantamiseen, markkinointiin ja transaktioiden valvonnassa petosten ehkäisemiseen. Oikeudellinen peruste profiloinnille on Nordnetin oikeutettu etu, oikeudellinen velvoite tai sopimusten noudattaminen. Nordnetin suorittaman jatkuvan profiloinnin tarkoituksena on parantaa käyttäjäkokemustasi ja luoda turvallinen, varma ja luotettava palvelu.

Tietosuojavastaava

Nordnet noudattaa voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä ja on tämän vuoksi nimittänyt tietosuojavastaavan. Tietosuojavastaavan yleisenä tehtävänä on valvoa, että Nordnet noudattaa voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä. Tietosuojavastaavan tehtävänä on kerätä tietoa siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi ja antaa neuvontaa yrityksen sisällä siitä, miten tietosuojan korkeaa tasoa ylläpidetään. Lisäksi tietosuojavastaava toimii yhteyshenkilönä sekä Nordnetin asiakkaille että tietosuojaviranomaiselle.

Tietosuojavastaavalla ei ole henkilökohtaista vastuuta Nordnetin henkilötietojen käsittelystä. Nordnet yrityksenä vastaa siitä, että soveltuvaa tietosuojalainsäädäntöä noudatetaan. Jos sinulla on kysymyksiä tai huolenaiheita tietosuojasta, voit koska vain ottaa yhteyttä Nordnetin asiakaspalveluun tai tietosuojavastaavaamme.

Nordnetin asiakaspalvelu
020 198 5898
asiakaspalvelu@nordnet.fi
(kielet: suomi, ruotsi ja englanti)

 

Nordnetin tietosuojavastaava
Anne Aspenberg, dataprotection@nordnet.se
(kielet: englanti ja ruotsi)


Jos sinulla on kysyttävää tai haluat tehdä valituksen Nordnetin henkilötietojen käsittelystä, voit ottaa yhteyttä Ruotsin tietosuojaviranomaiseen.

Siirrot kolmansiin maihin

Erityisissä tapauksissa henkilötietojasi voidaan siirtää ja käsitellä EU:n ja ETA:n ulkopuolisissa maissa (nk. kolmansissa maissa) Nordnetin yhteistyökumppaneiden toimesta. Tällainen siirto toteutetaan vain sillä edellytyksellä, että asianmukaiset suojaustoimet toteutetaan ja siirto tehdään muun muassa Privacy Shield -sääntöjen ja EU:n komission hyväksymien mallisopimuslausekkeiden mukaisesti.

Oikeutesi asiakkaana

Sinulla on asiakkaana oikeus saada tietää, mitä henkilötietojasi Nordnet käsittelee. Sinulla on täten oikeus:

  • saada rekisteriote,
  • pyytää virheellisten tai puutteellisten tietojen korjausta
  • pyytää henkilötietojen poistamista tai niiden käsittelyn rajoittamista; Nordnetillä voi kuitenkin tietyissä tilanteissa olla oikeus kieltäytyä poistamisesta siksi, että tiedot on säilytettävä asiakassuhteen tai lainsäädännön vuoksi,
  • vastustaa henkilötietojen käsittelyä,
  • tietyin edellytyksin saada Nordnetiltä ne henkilötiedot, jotka olet itse antanut Nordnetille ja saada kyseiset tiedot siirrettyä suoraan toiselle henkilötietojen käsittelystä vastaavalle rekisterinpitäjälle, jos tämä on teknisesti mahdollista (tietojen siirrettävyys)

Yllä lueteltuihin kohtiin b)–e) liittyvä pyyntösi ja/tai vastustuksesi käsitellään yksittäistapauksina.

Nordnetin kotisivuilta, kohdasta ”Lomakkeet” löydät lomakkeet, joiden avulla voit esimerkiksi pyytää rekisteriotetta Nordnetiltä. Lomakkeet tulee täyttää, allekirjoittaa ja postittaa Nordnetiin oikeaksi todistetun henkilötodistuskopion kanssa.

Voit koska tahansa ottaa yhteyttä Nordnetin asiakaspalveluun pyytääksesi suoramarkkinoinnin estämistä tai jos et halua enää vastaanottaa tiettyä viestintää Nordnetiltä.

Henkilötietovastaava

Jos olet tehnyt sopimuksen Nordnet Bank AB:n tai sen sivuliikkeen kanssa, Nordnet Bank AB vastaa tällöin henkilötietojesi käsittelystä edellä kuvatulla tavalla. Nordnet Bank AB noudattaa Ruotsin tietosuojalainsäädäntöä. Nordnet Bank AB on rekisteröity Ruotsin yhtiöviraston (Bolagsverket) rekisteriin yritystunnuksella 516406-0021 ja sijaitsee osoitteessa Alströmergatan 39, 104 25, Tukholma, Ruotsi.

Jos olet tehnyt sopimuksen Nordnet Pensionsförsäkring AB:n kanssa, Nordnet Pensionsförsäkring AB vastaa tällöin henkilötietojesi käsittelystä edellä kuvatulla tavalla. Nordnet Pensionsförsäkring AB noudattaa Ruotsin tietosuojalainsäädäntöä. Nordnet Pensionsförsäkring AB on rekisteröity Ruotsin yhtiöviraston (Bolagsverket) rekisteriin yritystunnuksella 516406-0286 ja sijaitsee osoitteessa Alströmergatan 39, 104 25, Tukholma, Ruotsi.

Jos olet tehnyt sopimuksen Nordnet Livsforsikring AS:n kanssa, Nordnet Livsforsikring AS vastaa tällöin henkilötietojesi käsittelystä edellä kuvatulla tavalla. Nordnet Livsforsikring AS noudattaa Norjan tietosuojalainsäädäntöä. Nordnet Livsforsikring AS on rekisteröity Brønnøysund Register Centerin rekisteriin yritystunnuksella 914 350 956 ja sijaitsee osoitteessa Akersgata 45, 0158 Oslo, Norja.

Osoitteesta www.nordnet.fi löydät lisätietoa Nordnetistä.

Rahoitusvälineiden arvo voi nousta tai laskea. On olemassa riski, ettet saa sijoittamiasi varoja takaisin. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta. Sinun tulee perehtyä rahastoesitteeseen ja avaintietoesitteeseen ennen kuin sijoitat rahastoihin. Rahastoesitteen saat rahastoyhtiöltä ja avaintietoesitteen löydät nordnet.fi-sivustolta rahaston yleiskatsaus -sivulta sekä toimeksiantosivulta.