Kaikki kategoriat
Mihin asiakasluokkaan kuulun?
Lainsäädäntö velvoittaa Nordnetin luokittelemaan asiakkaansa eritasoisiin luokkiin, joita kutakin koskee eritasoinen asiakassuoja. Lainsäädännön mukaisesti Nordnet jakaa asiakkaat seuraaviin luokkiin:
Ei-ammattimaiset asiakkaat
ovat asiakkaita, jotka koostuvat kuluttajista ja tietyistä yrityksistä. Ei-ammattimaisia asiakkaita eli yksityisasiakkaita koskee korkein mahdollinen asiakassuoja. Lähes kaikki Nordnetin asiakkaat kuuluvat tähän luokkaan.
Ammattimaiset asiakkaat
ovat asiakkaita, joilla on valtuudet toimia rahoitusmarkkinoilla. Ammattimaiset asiakkaat koostuvat suuryrityksistä, valtioista ja viranomaisista sekä muista sijoittajista, jotka sijoittavat ammattimaisesti.
Hyväksyttäviksi vastapuoliksi
kutsutaan eräitä ammattimaisia asiakkaita, kuten tiettyjä pankkien sisäisiä yksiköitä, vakuutusyhtiöitä, rahastoyhtiöitä, ym.
MiFID II ei aiheuta olennaisia muutoksia arvopaperimarkkinalain nykyisiin sääntöihin asiakasluokittelun osalta.
Huom! Jos haluat tietää, mihin välityspalkkioluokkaan kuulut, niin tämän tiedon löydät verkkopalvelun kohdasta Omat sivuni > Oma profiilini & asetukset > Tilit > Välityspalkkioluokka
Aiheeseen liittyvät kysymykset
- Mikä on MiFID II?
- Voivatko alaikäiset lapseni käydä kauppaa arvopapereilla?
- Miksi minun täytyy suorittaa tietämystesti käydäkseni kauppaa?
- Mitä asiakassuoja tarkoittaa?
- Mikä on LEI-tunnus?
- Mitä jos en halua suorittaa tietämystestiä?
- Miten henkilötietojani käsitellään Nordnetissä?
- Mitä on markkinoiden manipulointi?
- Milloin Nordnetin on testattava asiakkaan tietämystaso?
- Mihin rahoitusinstrumentteihin MiFID II -lainsäädäntöä sovelletaan?