Tervetuloa asiakaspalveluun

Täältä löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin. Jos et löydä etsimääsi, ota meihin yhteyttä.

020 198 5898 Asiakaspalvelu ma-pe 9.00-18.30 Meklarit ma-pe 9.00-19.00

Asiakaspalvelu / Kaupankäynti ja arvopaperit

Millä tavoin toimeksiannon voi tehdä?

Nordnetissä voit tehdä toimeksiannon useilla eri tavoilla:

  • teet toimeksiannon itse joko internetpalvelussamme, kaupankäyntiohjelmillamme (Infront Active Trader ja Infront Web Trader) tai mobiilisovelluksillamme
  • teet toimeksiannon meklarimme kautta soittamalla numeroon 020 198 5898.

Huomioithan, että et voi tehdä toimeksiantoa sähköpostitse tai lähettämällä viestiä nordnet.fi-palvelun kautta. Mikäli sinulla on ongelmia toimeksiannon teossa, suosittelemme sinua ottamaan heti yhteyttä meklariimme soittamalla numeroon 020 198 5898.

Toimeksiannon syöttäminen internetpalvelussamme tapahtuu seuraavasti – ks. kuva alla.

Kohta 1: Valitse ensimmäiseksi määrä, jonka olet valmis ostamaan/myymään (tässä esimerkkitapauksessa olet ostamassa/myymässä Nokian osakkeita). Näet tämän jälkeen kappalemäärän alla kauppasi kokonaissumman. Huomioi, että välityspalkkio peritään vasta seuraavana päivänä. Tästä johtuen sinun ei kannata ostaa osaketta koko saldollasi, vaan jättää tarpeeksi käteisvaroja välityspalkkion veloitusta varten.

Kohta 2: Valitse haluamasi hinta, jolla olet valmis ostamaan/myymään osaketta. Tässä on syytä huomioida, että Nordnetin järjestelmä ehdottaa automaattisesti aina viimeisintä kaupankäyntikurssia, jolla kauppa toteutettaisiin. Tämä ei kuitenkaan välttämättä ole osakkeen hinta toimeksiannon tekohetkellä, jolloin voit tarkistaa kohdan 3.

Kohta 3: Palvelun Osto / Myynti -kurssit näyttävät sinulle reaaliajassa parhaan osto- ja myyntihinnan jolla voit ostaa/myydä arvopaperia ("osto- ja myyntilaidat"). Jos haluaisimme esimerkiksi myydä alla olevan kuvan Nokia-osakkeet välittömästi, meidän tulisi laskea järjestelmän ehdottamaa kurssia alemmas, sillä parasta hintaa tarjoava ostaja on valmis tarjoamaan hinnan 3,874, kun taas järjestelmä ehdottaa hinnaksi 3,876. Voit muuttaa toimeksiannon hintaa kohdasta 2. Voit lisätä toimeksiantosi välittömän toteutumisen todennäköisyyttä asettamalla toimeksiantohinnan siten, että se on ostotoimeksiannoissa hieman myyntilaitaa korkeampi tai myyntitoimeksiannoissa hieman ostolaitaa alempi. Tällöinkin toimeksianto toteutuu sen hetkiseen parhaaseen mahdolliseen hintaan. Jos esimerkiksi matalin myyntitarjous on 10,00 euroa (1000 kpl) ja asetat ostotoimeksiannon kurssiin 10,50 euroa (200 kpl), toteutuu toimeksianto heti kokonaisuudessaan kurssiin 10,00 euroa.

Kohta 4: Voit asettaa toimeksiannolle myös muita ehtoja kohdasta 4. Täältä voit esimerkiksi muuttaa toimeksiannon voimassaolopäivää pidemmäksi. Nordnetin järjestelmään syötetyt toimeksiannon ovat voimassa yhden pörssipäivän, ellei asiakas itse muuta toimeksiannon voimassaoloaikaa.

Kohta 5: Syötettyäsi tiedot voit lähettää toimeksiannon markkinalle Osta tai Myy –painikkeesta.

Klikkaamalla kuvaa näet sen isompana:

Millä arvopapereilla voin käydä kauppaa Nordnetissä?

Arvopaperin kaupankäyntimahdollisuuteen vaikuttavat monet asiat. Joihinkin tileihin voi liittyä lakimääräisiä rajoituksia, mutta Nordnet voi asettaa rajoituksia myös hallinnollisista tai teknisistä syistä. Yksityiskohtaisempia tietoja tiettyyn arvopaperiin liittyen voit tiedustella asiakaspalvelustamme.

Mitä ovat toimeksiantoehdot?

​Toimeksiantoehtojen avulla voit määrittää sen, miten toimeksianto toteutetaan markkinalla. Valittavanasi on kolme erilaista toimeksiantoehtoa:

  • Normaali rajahintainen toimeksianto
  • Fill or Kill: Ehto toteuttaa koko toimeksiannon tai mitätöi sen kokonaisuudessaan heti. Ko. ehto voidaan asettaa ainoastaan yhdelle päivälle ja vain pörssin aukioloaikana.
  • Fill and Kill: Ehto toteuttaa toimeksiannon vain sen hetkisen tarjoustilanteen mukaan. Toimeksianto toteutuu asetettujen kauppaehtojen mukaisesti (määrä ja hintataso) niin pitkälle kuin mahdollista ja mitä juuri sillä hetkellä on tarjolla. Tämän jälkeen se poistuu markkinalta. Ko. ehto voidaan asettaa ainoastaan yhdelle päivälle ja vain pörssin aukioloaikana.

Mitä arvopäivä tarkoittaa?

Suomessa, muilla eurooppalaisilla markkinoilla, USA:ssa ja Kanadassa kauppojen selvitysaika on kaksi pankkipäivää kaupantekopäivästä (T+2).

Kun ostat osakkeen Helsingin pörssistä esimerkiksi arkimaanantaina, kaupan selvityspäivä on kaksi pankkipäivää myöhemmin eli keskiviikkona. Osakkeet kirjataan arvo-osuustilillesi vasta selvityspäivänä, vaikka ne näkyvät salkussasi jo kaupantekopäivänä. Tämä on tärkeää esimerkiksi tilanteessa, jossa olet kiinnostunut osinko- tai merkintäoikeudesta. Jotta olet oikeutettu esimerkiksi osinkoon, sinun on ostettava osakkeet viimeistään yhtiökokouspäivänä, sillä Suomen osakeyhtiölain mukaan osakkeenomistaja, joka yhtiökokouksessa määrättynä osingon täsmäytyspäivänä on merkitty osakkeenomistajaksi, on oikeutettu osinkoon.

Kun myyt osakkeen Helsingin pörssissä esimerkiksi arkimaanantaina, kaupan selvityspäivä on kaksi pankkipäivää myöhemmin eli keskiviikkona, jolloin myös myynnistä kertyvät varat tuloutetaan tosiasiallisesti kaupankäyntitilillesi, vaikka ne näkyvät salkussasi heti myynnin tapahduttua.

Myynnistä saadut rahat ovat käytettävissäsi heti toimeksiannon toteutumisen jälkeen. Voit tarvittaessa nostaa rahat pois korkokustannusta vastaan tai käyttää ne heti uusiin osakeostoihin. Jos haluat välttyä korkokustannuksilta, tee nosto vasta selvityspäivänä.

Rahastotoimeksianto on syytä asettaa markkinalle vasta osakemyynnin selvityspäivänä. Jos haluat tehdä myöhemmin tuloutuvilla rahavaroilla merkinnän noteeraamattomaan rahastoon, otathan huomioon aiemmin tekemäsi pörssikaupan selvitysajan rahastomerkintää tehdessäsi. Jos teet rahastomerkinnän ennen myymiesi arvopaperien selvityspäivää, voit joutua maksamaan korkoa lainaamallesi summalle.

Miten toimia, kun esiin tulee virheviesti?

​Tehtyäsi toimeksiannon saat näkyviin toimeksiannon tilan. Tavallisesti toimeksiannon tilaksi tulee näkyviin "Markkinalla", jolloin kaikki on mennyt läpi kuten pitääkin. Tila tulee näkyviin muutamassa sekunnissa tehtyäsi myynti- tai ostotoimeksiannon.

Joissakin tapauksissa esiin voi tulla myös seuraavat tilaa koskevat tiedot:

  • Refused by order validation – Ota tällöin yhteyttä meklariimme soittamalla numeroon 020 198 5898
  • Toimeksianto hylätty – Ota tällöin yhteyttä meklariimme soittamalla numeroon 020 198 5898
  • Odottaa – Ota tällöin yhteyttä meklariimme soittamalla numeroon 020 198 5898
  • Market closed – Markkina on suljettu
  • Virhe tällä kauppapaikalla – Ota tällöin yhteyttä meklariimme soittamalla numeroon 020 198 5898
  • Lyhyeksimyyntisopimus puuttuu – Kyseinen virheilmoitus tulee, mikäli olet myymässä lyhyeksi osakkeita ilman lyhyeksimyyntisopimusta. Saat virheilmoituksen esimerkiksi tilanteessa, jossa sinulla on jo yksi myyntitoimeksianto markkinalla kyseiselle osakkeelle ja yrität syöttää uutta toimeksiantoa. Tarkista toimeksiantosi sivulta Kaupankäynti / Omat toimeksiannot ja kaupat. Tarvittaessa ota yhteyttä meklariimme soittamalla numeroon 020 198 5898.
  • Kielletty instrumentti – Arvopaperimarkkinasääntelyn vuoksi Nordnet vaatii joidenkin arvopaperi-instrumenttien osalta asiakkaalta soveltuvuusarvioinnin. Jos soveltuvuusarviointia ei ole tehty, saat virheilmoituksen "Kielletty instrumentti". Soveltuvuusarvioinnin voit tehdä palvelussa kohdasta Salkku > Sopimukset ja palvelut > Soveltuvuusarviointi > Aktivoi (oikealta ylhäältä). Esimerkiksi ETF:t vaativat merkintäoikeuksien tavoin 2. ja 3. soveltuvuusarviointien aktivoinnin.
  • Specified portfolio doesn't exist – Kun olet tehnyt ensimmäisen talletuksen salkkuusi, menee arviolta yksi päivä ennen kuin pystyt tekemään toimeksiannon. Kyseinen viesti voi tulla esille myös silloin, jos olet kirjautunut sisään kahteen eri salkkuun samalta tietokoneelta. Tällöin sinun tulee kirjautua ensin ulos molemmista salkuista ja sen jälkeen kirjautua sisään siihen salkkuun, jossa haluat tehdä toimeksiannon.
  • Virheellinen hinta – Pohjoismaiden pörsseissä on käytössä turvajärjestelmä, jonka tarkoituksena on vähentää voimakkaita kurssimuutoksia. Toimeksiantojen hintavaihtelurajat ovat normaalisti noin +/-15 % viimeisimmästä kauppahinnasta ja tätä enemmän poikkeavat toimeksiannot hylätään. Tarkista syöttämäsi hinta.

Mitä Smart Order Routing tarkoittaa?

Tarjoamme yhteistyössä NASDAQ OMX:n kanssa Smart Order Routing -palvelun useille osakkeille. Palvelu koskee suurten, keskisuurten ja pienten suomalaisten yhtiöiden osakkeita, pörssinoteerattuja rahastoja sekä muiden pohjoismaisten pörssien suurten yhtiöiden osakkeita.

Smart Order Routing -palvelulla saat parhaan mahdollisen toteutuskurssin toimeksiannollesi. Toimeksiantosi toteutetaan automaattisesti parhaan myynti- tai ostokurssin tarjoavassa pörssissä. Jos sama kurssi on saatavilla useammalla markkinapaikalla, ohjataan toimeksianto Nasdaq OMX -markkinapaikalle. NASDAQ OMX, BATS, Chi-X, Turquoise ja Nordic@Mid kuuluvat palveluun. Toimeksiantojen reititys tapahtuu automaattisesti, kun teet toimeksiannon palveluun kuuluvasta osakkeesta, eikä siitä tule sinulle lisäkuluja. Käytännössä uusi menettely voi näkyä sinulle päämarkkinaa korkeampana myyntikurssina tai alhaisempana ostokurssina. Kauppalaskelmasta näet, millä markkinapaikalla toimeksiantosi on toteutettu.

Kuinka Stop Loss -toimeksiantoja käytetään?

Stop Loss on automaattinen valvontatoiminto, joka auttaa sinua pienentämään tappioiden riskiä tai ottamaan voitot kotiin silloin, kun et itse pysty valvomaan markkinoita.

Stop Loss -toimeksianto aktivoituu vasta, kun osakekurssi saavuttaa ennalta asettamasi tason. Sitä voi käyttää sekä osto- että myyntitoimeksiantojen tekoon, sekä laskevilla että nousevilla kursseilla. Stop loss -toimeksiannon voi asettaa vain pohjoismaisille osakkeille, ei siis esimerkiksi viputuotteille.

Näin asetat Stop Loss -toimeksiannon:

  • Valitse arvopaperi. Huomioi, että vanhan palvelumme puolella Stop Loss- toimeksiannon voi asettaa vain pohjoismaisille osakkeille, mutta uudessa palvelussa voit asettaa sen kaikille käytössä oleville markkinapaikoille.
  • Valitse ehto, jota toimeksianto koskee (kurssin noustessa tai laskiessa)
  • Anna aktivointikurssi, jolloin toimeksianto lähtee markkinalle
  • Määritä aika, jonka Stop Loss -toimeksianto on voimassa
  • Valitse, oletko myymässä vai ostamassa arvopaperia
  • Anna haluamasi kappalemäärä
  • Anna haluamasi kauppakurssi
  • Klikkaa Aseta toimeksianto hyväksyäksesi toimeksiannon. Näet toimeksiantosi tilan tämän sivun alaosasta kohdasta Toimeksiannot ja kaupat tai Kaupankäynti-valikkoikkunasta.

Huom: Kun teet Stop Loss -toimeksiannon, et voi olla täysin varma toimeksiantosi toteutumisesta. Huomioithan myös jos muutos osakkeen kurssissa on voimakas, toimeksianto voi toteutua asettamillasi ehdoilla, vaikka se ei olisikaan edullista sinulle.

Miten liukuva Stop Loss toimii?

Liukuvan Stop Lossin käyttö mahdollistaa osakekurssin trendin seuraamisen. Voit seurata sekä positiivista että negatiivista kurssikehitystä.

Liukuvan Stop Loss -toiminnon avulla voit tehdä toimeksiantoja, jotka aktivoituvat, kun osakekurssi on muuttunut haluamallasi prosenttimäärällä. Kun toimeksianto aktivoidaan, viimeisen toteutuneen kaupan kurssi määrää liukuvan Stop Loss -toimeksiannon lähtötason.

Kun liukuva Stop Loss -toimeksianto aktivoituu, pörssiin lähtevällä toimeksiannolla on sama voimassaoloaika kuin alkuperäisellä liukuvalla Stop Loss -toimeksiannolla.

Esimerkki:
Olet ostanut osaketta nousevaan trendiin hintaan 20,00 EUR. Kun trendi muuttuu laskevaksi (ylin noteeraus nousutrendin aikana oli 25,00 EUR) ja osakkeen hinta laskee 10 % (hinta nyt 22,50 EUR), liukuva Stop Loss -toimeksianto aktivoituu.

Voit asettaa toimeksiannolle hintapoikkeaman (esimerkiksi 2 %), varmistaaksesi, että kauppa toteutuu. Jos asetat hintapoikkeamaksi 2 %, uusi toimeksianto menee markkinalle kurssilla 22,05 EUR. Huomioithan, että jos osake avaa kurssiin joka poikkeaa enemmän kuin valittu hintapoikkeus, tulee avauskurssista aktivointikurssi. Tässä esimerkissä asetetaan toimeksianto -2 % avauskurssista. Sama pätee myös esimerkiksi päivänsisäisen huutokaupan jälkeen.

Jos tikkiväli ei ole käytössä, pyöristetään toimeksiannon hinta lähimpään käytettävissä olevaan tikkitasoon (22,048 EUR -> 22,05 EUR). Hintapoikkeama määräytyy osakkeen volatiliteetin mukaan.

Huom: Kun teet Stop Loss -toimeksiannon, et voi olla täysin varma toimeksiantosi toteutumisesta. Huomioithan myös jos muutos osakkeen kurssissa on voimakas, toimeksianto voi toteutua asettamillasi ehdoilla, vaikka se ei olisikaan edullista sinulle.

Miten jäävuoritoimeksiannot toimivat?

Jäävuoritoimeksianto tarkoittaa, että vain osa toimeksiannosta näkyy muille sijoittajille tarjouskirjassa.

Jäävuoritoimeksiantojen vähimmäisarvo on 3.1.2018 alkaen 10 000 € / 100 000 SEK/NOK/DKK. Rajoituksen syy liittyy kyseisenä päivänä voimaan astuneeseen, uuteen MiFID II -EU-lainsäädäntöön.

Miksi en voi ostaa osaketta, jonka nimessä on Limited Partners (L.P.) -tunniste?

Nordnet on estänyt kaupankäynnin eräillä Limited Partners -osakkeilla ja instrumenteilla, koska niihin liittyvän verolainsäädännön soveltaminen on osin epäselvää 3.1.2018 voimaan astuneen MiFID II -lainsäädännön myötä.

Asiasanat: Limited Partners, LP-osake

Miksi en voi asettaa Stop Loss -toimeksiantoa viputuotteelle?

Tällä hetkellä Nordnetin palvelussa ei voi asettaa Stop Loss -toimeksiantoa viputuotteille siksi, että Stop Loss -toimintoon liittyy riski kauppojen toteutumisesta asiakkaalle epäedulliseen hintaan, jos liikkeeseenlaskijan markkinatakaus on hetkellisesti poissa toiminnasta.

Taustaa: viputuotteiden liikkeeseenlaskija toimii tuotteidensa markkinatakaajana – esimerkiksi Nordnet Markets -tuotteiden kohdalla Nordea takaa tuotteille osto- ja myyntilaidat. Käytännössä nämä markkinatakaajan osto- ja myyntilaidat ovat pääsääntöisesti aktiivisena markkinalla, mutta ne voivat joskus hetkellisesti poistua markkinalta esimerkiksi markkinatakaajan teknisen ongelman vuoksi. Tällaisessa tilanteessa Stop Loss -toimeksiannot aktivoituisivat ennenaikaisesti. Tämä heikentää Stop Loss -ehdon toimivuutta viputuotteiden kohdalla.

Tiedämme, että Stop Loss -toimeksianto on kysytty ominaisuus viputuotekaupankäyntiin. Pyrimme saamaan sen toimintavarmaksi ja palveluumme tulevaisuudessa.

Lisää aiheesta

Kaupankäynti ja arvopaperit



Puh. 020 198 5898
Asiakaspalvelu ma–pe 9–18.30
Meklarit ma–pe 9–19

Alkuun

Rahoitusvälineiden arvo voi nousta tai laskea. On olemassa riski, ettet saa sijoittamiasi varoja takaisin. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta. Sinun tulee perehtyä rahastoesitteeseen ja avaintietoesitteeseen ennen kuin sijoitat rahastoihin. Rahastoesitteen saat rahastoyhtiöltä ja avaintietoesitteen löydät nordnet.fi-sivustolta rahaston yleiskatsaus -sivulta sekä toimeksiantosivulta.