just4funny4you
Seuraajaa
Seurannassa
2 stars
Luokitus
Har frem til nå kun investerer i selskaper som gir utbytter minst 4 ganger per år eller som har planer om å begynne med dette i hovedporteføljen.
Med 13-14 år igjen før muligheten kommer for førtidspensjon har jeg nå gradvis begynt å diversifisere porteføljen og har derfor også investert i enkelte selskaper som betaler utbytte hvert halvår og kun 1 gang i året.
Antall aksjer i hovedporteføljen er nå økt til 20 selskaper og vil gradvis ta ned risikoen ved å reinvestere utbytter fra de største posisjonene over til de minste.
Tidshorisonten på investeringene er i utgangspunktet 2-5 år, men skulle det bli en rask kursøkning vil salg bli vurdert fortløpende. Justering mellom de ulike posisjonene vil også være aktuelt slik at midler kan bli flyttet frem og tilbake mellom de ulike selskapene i porteføljen.
Porteføljen har belåning og vil opprettholde denne på maks enda 2-3 år og ser for meg å redusere belåningen gradvis over de siste 10 årene slik at den står i 0 den dagen pensjonstilværelsen tiltres.
Har nå også åpnet min ASK portefølje (Pensjonsporteføljen) hvor jeg setter inn 5000 hver måned. Her har jeg satt opp 20 aksjer som er tenkt å stå fast i porteføljen frem til pensjonsalder er nådd. Hver måned vil innbetalt beløp bli benyttet på en av de posisjonene som har minst totalverdi.
Har også investert noe i USA/Canada slik at jeg har selskaper som gir meg utbetalinger i månedene, jan, apr, jul og okt.
Sist oppdatert 29/8-25
Kirjaudu sisään Sharevilleen nähdäksesi omistukset.
Kirjaudu
Pörssilistatut
Osuus
Keskikurssi
Kehitys
Rahastot
Osuus
Keskikurssi
Kehitys