Kaupallinen yhteistyö Rovion kanssa

Rovio

Tutustu yhtiöön, jonka brändi on
tunnetumpi kuin Star Wars.*

* Perustuu Yhtiön tilaamaan tutkimukseen, jossa 15 minuutin verkkokyselyyn osallistui yhteensä 7 500 vastaajaa viidestä maasta (Yhdysvallat, Iso-Britannia, Kiina, Venäjä ja Meksiko) 27.6.–14.7.2017. Lähde: Lieberman Research Worldwide.

Alkuun

Ajankohtaista 8.8.2019: "Pelien liikevaihto kasvoi 7,8 % ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja oli vakaa toisella vuosineljänneksellä, Angry Birds Dream Blast -pelin kasvu jatkui"

Rovio on peleihin keskittyvä viihdeyhtiö, joka luo, kehittää ja julkaisee mobiilipelejä sekä harjoittaa lisensointiliiketoimintaa eri viihde- ja kuluttajatuotekategorioissa.

Rovio tunnetaan parhaiten sen luomasta maailmanlaajuisesta Angry Birds -brändistä. Rovion peleillä on laaja käyttäjäkunta ja Angry Birds on maailmanlaajuinen brändi, jolla on erittäin korkea 97 prosentin tunnettuus ¹.

Suositusta mobiilipelistä syntynyt brändi on sittemmin laajentunut useisiin muihin peleihin, animaatiosarjoihin, elokuviin, aktiviteettipuistoihin ja erilaisiin kuluttajatuotteisiin, joita Rovion yhteistyökumppanit ja muut osapuolet valmistavat Roviolta saamiensa lisenssien perusteella.

Rovion liiketoiminta on jaettu kahteen liiketoimintayksikköön: Games ja Brand Licensing.

1: Perustuu Yhtiön tilaamaan tutkimukseen, jossa 15 minuutin verkkokyselyyn osallistui yhteensä 7 500 vastaajaa viidestä maasta (Yhdysvallat, Iso-Britannia, Kiina, Venäjä ja Meksiko) 27.6.–14.7.2017. Lähde: Lieberman Research Worldwide.

Games

Games-liiketoimintayksikkö luo, kehittää ja julkaisee mobiilipelejä. Tällä hetkellä markkinoilla on 18 Angry Birds -brändiin perustuvaa peliä ja kaksi muuta peliä. Rovion peleillä on laaja käyttäjäkunta. Pelien yhteenlaskettujen latausten määrä ylitti tammikuussa 2018 neljä miljardia, ja vuoden 2018 aikana peleillä oli keskimäärin 59 miljoonaa kuukausittaista aktiivista käyttäjää ja 8 miljoonaa päivittäistä aktiivista käyttäjää.

Brand Licensing

Brand Licensing -liiketoimintayksikkö lisensoi tuotevalmistajille ja sisällöntuottajille Rovion Angry Birds -brändiä ja sen hahmoja sekä tulevaisuudessa mahdollisesti muitakin Rovion brändejä. Vuoden 2018 aikana erilaisia Angry Birds -lisenssituotteita myytiin n. 70 miljoonaa kappaletta; suurimpia kategorioita ovat vaatteet, elintarvikkeet sekä lelut ja askartelutarvikkeet.

Rovion toiminta-ajatus ja visio

Rovion toiminta-ajatuksena on innostaa ihmisiä pyrkimällä luomaan maailman parhaat pelit ja parasta viihdettä. Yhtiön visiona on vallata eniten tuottavien pelien listat vuosien ajaksi ja luoda ikivihreä viihdebrändi.

Siili Solutions logo

Tietoa Roviosta

Kaupankäyntitunnus

ROVIO

Markkinapaikka

Nasdaq Helsinki

Toimitusjohtaja

Kati Levoranta

Keskustelua Rovion osakkeesta

Sharevilleenlinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Käy kauppaa ja katso kurssi

osta/myylinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Yhtiön verkkosivut

www.rovio.comlinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Rovion tulevat sijoittajatapahtumat

IR-kalenteriinlinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Seuraa Roviota Twitterissä

@Roviolinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Angry Birds Facebookissa (yli 24 milj. fania)

FB.com/angrybirdslinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

Angry Birds YouTubessa (yli 3 milj. tilaajaa)

Tilaa kanavalinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan

 


Sijoittamiseen ja rahoitusvälineisiin liittyy aina riskejä. Sijoitusten arvo ja tuotto voi muuttua ja sijoitetun pääoman voi menettää jopa kokonaan. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta.

Rovion tunnuslukuja (klikkaamalla kuvaa näet sen isompana):

Vincitin palvelutarjonta

Lähde: Rovion vuosikertomus 2018

Rovion Angry Birds 2:n bruttomyynti on kasvanut huimat 77 % vuodessa.* Katso pelin trailer:

* Q4/2018 bruttomyynti verrattuna Q4/2017 bruttomyyntiin.

Tutustu tulevan Angry Birds -elokuvan traileriin – elokuvateattereissa 9.8.2019:

Miksi sijoittaa Rovioon?

Klikkaa alla olevia painikkeita lukeaksesi lisää.

Monipuolinen valikoima korkealaatuisia pelejä ja suuri maailmanlaajuinen käyttäjäkunta

  • Vahva ja monipuolinen peliportfolio, jossa on useita suosittuja pelejä.
  • Yli 80% Games-liiketoimintayksikön bruttomyynnistä muodostuu viidestä eniten tuottavasta pelistä. ¹
  • Rovion peleillä on suuri käyttäjäkunta, yli neljä miljardia pelilatausta ², sekä keskimäärin 58,9 miljoonaa kuukausittaista ja 8,1 miljoonaa päivittäistä aktiivista käyttäjää ³.
  • Yhtiön monipuolinen peliportfolio mahdollistaa pelien ristiinmainonnan olemassa oleville käyttäjille.

1: 2018 aikana.
2: 4 miljardin latauksen määrä ylitettiin alkuvuonna 2018.
3: keskimäärin vuonna 2018.

Angry Birds: maailmanlaajuinen, pitkäikäinen ja monipuolinen brändi, jolla laaja ja korkea tunnettuus

  • Angry Birds on globaali brändi, jolla on suuri määrä faneja: Angry Birds -pelisarjaan kuuluvia pelejä on ladattu yli neljä miljardia kertaa.
  • Angry Birds on kaikkein tunnetuin mobiilipelistä syntynyt brändi ja ensimmäinen mobiilipeli, joka saavutti miljardin latauksen rajan.
  • Angry Birds -brändillä on erittäin korkea 97 prosentin maailmanlaajuinen bränditunnettuus
  • Vuodesta 2009 olemassa ollut Angry Birds -brändi on osoittanut pitkäikäisyytensä ja monipuolisuutensa: erilaisia Angry Birds -lisenssituotteita myytiin vuonna 2018 noin 70 miljoonaa kappaletta.
  • Angry Birds -elokuva oli ensi-iltaviikonloppunaan toukokuussa 2016 kaikkein katsotuin elokuva 50 eri maassa 88:sta ja on kerännyt yli 350 miljoonan dollarin lipputulot maailmanlaajuisesti.

4: Perustuu tutkimukseen, jossa 15 minuutin verkkokyselyyn osallistui yhteensä 7 500 vastaajaa viidestä maasta (Yhdysvallat, Iso-Britannia, Kiina, Venäjä ja Meksiko) 27.6.–14.7.2017. Lähde: Lieberman Research Worldwide.

Merkittävä asiantuntemus käyttäjähankinnassa sekä käyttäjien sitouttamisessa ja pysyvyydessä sovelluksien monetisaation parantamiseksi

  • Roviolla on tehokas käyttäjähankinnan malli, jossa Angry Birds -brändin suosio tukee orgaanisia latauksia ja maksullinen käyttäjähankinta perustuu kehittyneeseen analyyttiseen lähestymistapaan.
  • Rovio on osoittanut kykynsä sitouttaa käyttäjiä ja monetisoida käyttäjien toimintaa peleissään. Rovio edistää käyttäjien sitoutumista niin kutsutulla peli palveluna -mallilla (Game-as-a-Service, "GaaS”).
  • Yhtiö on onnistunut muuttamaan käyttäjiä yhä enemmän maksaviksi käyttäjiksi sekä kasvattamaan rahankäyttöä maksavaa käyttäjää kohden.

Liikevaihdon ja kannattavuuden kehitys

  • Rovion liikevaihto on kasvanut tilikausien 2015–2018 välillä 142,1 miljoonasta eurosta 281,2 miljoonaan euroon.
  • Games-yksikön liikevaihto on vuosien 2015–2018 välisenä aikana kasvanut 113,5 miljoonasta eurosta 250,4 miljoonaan euroon ja Brand Licensing -yksikön liikevaihto kasvanut samana aikana 28,6 miljoonasta 30,8 miljoonaan euroon.
  • Rovion oikaistu käyttökate on vuosien 2015–2018 välisenä aikana kasvanut -3,2 miljoonasta eurosta 47,8 miljoonaan euroon.
  • Rovio siirtyi vuonna 2017 lisensiointiin perustuvaan elokuvia ja animaatiosarjoja koskevaan uuteen liiketoimintamalliin, joka pienentää Brand Licensing -liiketoimintayksikön investointi- ja käyttöpääomatarvetta. Uudessa liiketoimintamallissa yhtiön investoinnit tuotantoon, markkinointiin tai jakeluun ovat hyvin vähäiset.

Kokenut johtoryhmä ja kyky pitää kiinni parhaista osaajista

  • Rovion johtoryhmällä on kattavaa kokemusta kaikilta yhtiön toiminnan kannalta olennaisilta toimialoilta, kuten peleistä, mobiiliteknologiasta, immateriaalioikeuksista, hallinnosta ja brändinhallinnasta.
  • Johtoryhmä on toteuttanut merkittäviä operatiivisia muutoksia ja yritysjärjestelyjä: pelien monetisaatiomallin muuttaminen free-to-play-malliksi, Games-liiketoiminnan kasvattaminen, Brand Licensing -liiketoiminnan rakennemuutos painopistealueen palauttamiseksi ydinliiketoimintaan sekä liiketoimintamallin muuttaminen elokuvissa ja animaatiosarjoissa täysimittaiseen lisensointiin.
  • Rovio on yksi houkuttelevimmista IT-alan työnantajista Suomessa ja on päässyt jatkuvasti 10 suosituimman työnantajan joukkoon. ⁵

5: IT-alan 10 suosituinta työnantajaa Suomessa vuonna 2018. Tutkimus tehtiin 11/2017 ja 4/2018 välisenä aikana. Otokseen kuului 10 602 opiskelijaa 40 yliopistosta ja korkeakoulusta Suomessa. Lähde: Universumin opiskelijatutkimus.

Tutustu Rovion hittipeleihin.

Angry Birds AR: Isle of Pigs:

Angry Birds Dream Blast:

Angry Birds FPS – First Person Slingshot:

Angry Birds Match:

Angry Birds Blast:

Angry Birds Evolution:

Angry Birds POP:

Battle Bay:

Tässä esitetty ei ole eikä sitä tule käsittää sijoitussuositukseksi tai kehotukseksi merkitä, ostaa tai myydä arvopapereita. Sijoittamiseen ja rahoitusvälineisiin liittyy aina riskejä. Sijoitusten arvo ja tuotto voi muuttua ja sijoitetun pääoman voi menettää jopa kokonaan. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta.

Laita säästösi kasvamaan kuin ritsasta ammuttuna.

Asiakkuuden avaaminen on maksutonta.

Rahoitusvälineiden arvo voi nousta tai laskea. On olemassa riski, ettet saa sijoittamiasi varoja takaisin. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta. Sinun tulee perehtyä rahastoesitteeseen ja avaintietoesitteeseen ennen kuin sijoitat rahastoihin. Rahastoesitteen saat rahastoyhtiöltä ja avaintietoesitteen löydät nordnet.fi-sivustolta rahaston yleiskatsaus -sivulta sekä toimeksiantosivulta.