Siirry pääsisältöön
Käyttämääsi selainta ei enää tueta – lue lisää.

Tietoa teknisistä ongelmista 11.2.2025

Tiistaina 11.2. Nordnetillä ilmeni sisäinen tekninen ongelma, jonka vuoksi verkkopalvelumme ja sovelluksemme eivät olleet käytössä Suomen aikaa klo 12.20–16.30.

Mistä oli kyse?

Ensimmäiset viestit asiakkailta ongelmiin liittyen vastaanotettiin klo 12.00. Heti ongelman havaittuamme poistimme mahdollisuuden kirjautua verkkopalveluun ja sovellukseen. Tämä oli Nordnetin itse käynnistämä varotoimenpide.

Aloitimme välittömästi vianmäärityksen ja muodostimme käsityksen ongelman syystä, mutta halusimme varmistaa asian ennen kuin avasimme kirjautumisen uudelleen.

Ongelman aiheutti kirjautumiseen liittyvä ohjelmistokomponentti. Komponentti ei toiminut oikein, minkä vuoksi osalle kirjautuneista asiakkaista näkyi hetkellisesti väärää tietoa.

Kun ongelman aiheuttanut komponentti oli tunnistettu, poistimme sen välittömästi käytöstä.

Häiriön aikana asiakkailla oli mahdollisuus tehdä toimeksiantoja ja hallinnoida tilejään puhelimitse ottamalla yhteyttä Nordnetin asiakaspalveluun. Asiakkaamme voivat nostaa rahaa vain omille ennakkoon vahvistetuille tileilleen, eikä vastatiliä voi muuttaa ilman salkunomistajan tunnistautumista.

Kyseessä ei ollut hakkerihyökkäys tai muu ulkoinen vaikutus.

16.30 alkaen Nordnetin digitaaliset palvelut toimivat jälleen normaalisti.

Asiakkaidemme ja alustamme turvallisuus ovat meille ensisijaisen tärkeitä. Otamme 11.2. tapahtuneen häiriön erittäin vakavasti ja ymmärrämme täysin sen aiheuttaman turhautumisen. Pahoittelemme vilpittömästi tapahtunutta ja haluamme vakuuttaa asiakkaillemme, että olemme ryhtyneet toimenpiteisiin varmistaaksemme, ettei vastaava ongelma ilmene uudelleen.

Mitä tämä tarkoittaa asiakkaille?

Tiistaina 11.2. Nordnetillä ilmeni sisäinen tekninen ongelma. Ongelman vuoksi pieni määrä asiakkaitamme näki hetkellisesti vääriä tietoja kirjautuessaan Nordnet-tililleen. Näkyvissä ollut tieto kuului todellisuudessa toiselle asiakkaalle.

Olemme 12.2. lähettäneet erilliset viestit kaikille niille asiakkaille, joiden tietoja on ollut näkyvissä toiselle asiakkaalle tämän kirjautuessa sisään, ja niille asiakkaille, joilla oli virheellisesti mahdollisuus nähdä toisen asiakkaan tilitietoja. Viestit on otsikoitu "Tekninen ongelma 11.2. ja sen vaikutus tiliisi".

Asiakkaita, joiden tiedot näkyivät hetkellisesti toiselle asiakkaalle, oli Suomessa noin 500 ja Pohjoismaissa kokonaisuudessaan noin 1500.

Haluamme samalla muistuttaa, että ei ole sallittua levittää tai käyttää toiseen henkilöön liittyviä tietoja, joita on mahdollisesti nähnyt.

Tileiltä ei ole nostettu rahaa luvattomasti.

Tiedossamme on kolme tapausta, joissa henkilö on tehnyt pörssitoimeksiannon toisen asiakkaan salkussa. Kaksi näistä toteutui kaupoiksi, joista toinen kauppa toteutui suomalaisen tilillä. Kaupat on poistettu asiakkaiden salkuista. Yksi toimeksianto peruuntui. Asiakkaille ei koitunut taloudellisia vaikutuksia.

Voit tarkistaa tilitapahtumasi palvelun kohdasta nordnet.fi/tapahtumat ja yhteystietosi kohdasta nordnet.fi/asetukset/oma-profiili.

Jos koet, että olet oikeutettu korvaukseen, pyydämme dokumentoimaan taloudelliset menetykset ja lähettämään meille valituksen digitaalisella lomakkeella.

Olemme toimittaneet ilmoitukset tapahtuman kulusta sääntelyn mukaisesti kotivaltion viranomaisille Nordnet Bankin, sen sivuliikkeiden sekä Nordnet Livsforsikringin ja sen sivuliikkeiden osalta.

Sivu on julkaistu alun perin 11.2.2025 ja päivitetty viimeksi 14.2.2025 klo 16.15.