Customer service

Mitä T+2 tarkoittaa?

Suomessa ja monella muulla markkinalla pörssikauppojen pääsääntöinen selvityspäivä on kaksi pankkipäivää kaupantekopäivästä (T+2). 6.10.2014 alkaen kauppojen selvitysaika lyheni päivällä useiden Nordnetin tarjoamien markkinoiden osalta kolmesta (T+3) kahteen (T+2).

Esimerkki:

Ostat osakkeen Helsingin pörssistä maanantaina 6.10. Kaupan selvityspäivä on kaksi pankkipäivää myöhemmin, eli keskiviikkona. Osakkeet kirjataan arvo-osuustilillesi vasta selvityspäivänä, vaikka ne näkyvät salkussasi jo kaupantekopäivänä. Selvityspäivän huomioiminen on tärkeää etenkin tilanteessa, jossa olet kiinnostunut osinko- tai merkintäoikeudesta.

Myyt osakkeen Helsingin pörssissä maanantaina 6.10. Kaupan selvityspäivä on kaksi pankkipäivää myöhemmin, eli keskiviikkona, jolloin myös myynnistä saamasi varat maksetaan tosiasiallisesti salkkuusi, vaikka ne näkyvät salkussasi heti myynnin tapahduttua. Voit käyttää myynnistä saamasi rahat uusiin osakeostoihin jo ennen kaupan selvityspäivää ilman korkoseuraamuksia. Jos aiot nostaa myynnistä saamasi rahat salkustasi tai käyttää ne pörssinoteeraamattomien rahastojen ostoon, sinun on syytä odottaa selvityspäivään asti välttyäksesi korkojen maksamiselta.

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu *Hinta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min.
020 198 5898
Meklarit
020 198 5898 +46 8 506 33 100 (ruotsiksi ja englanniksi klo 19 jälkeen)

Asiakaspalvelun aukioloajat

Ma–pe
9.45–18.30

Meklaripalvelun aukioloajat

Ma–pe
9.45–19.00 19.00–23.00 (ruotsiksi ja englanniksi)

Vastaanotto

Nordnet Bank AB Suomen sivuliike Yliopistonkatu 5, 3. krs FI-00100 HELSINKI 09 6817 81

Ma–pe
13.00–17.00

Huom! Vastaanottomme ei tarjoa asiakaspalvelua. Voit halutessasi tuoda lomakkeet vastaanottoomme, mutta asiakaspalvelumme palvelee vain puhelimitse ja viestitse.

Verkkosivustomme käyttää evästeitä. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.Lue lisää