Customer service

Mitä tarkoittaa kaupan selvitysaika?

Kauppojen selvitysaika on pääsääntöisesti pörsseissä kaksi pankkipäivää kaupantekopäivästä (T+2).

Kun ostat osakkeen Helsingin pörssistä esimerkiksi arkimaanantaina, kaupan selvityspäivä on kaksi pankkipäivää myöhemmin eli keskiviikkona. Osakkeet kirjataan arvo-osuustilillesi vasta selvityspäivänä, vaikka ne näkyvät salkussasi jo kaupantekopäivänä. Tämä on tärkeää esimerkiksi tilanteessa, jossa olet kiinnostunut osinko- tai merkintäoikeudesta. Jotta olet oikeutettu esimerkiksi osinkoon, sinun on ostettava osakkeet viimeistään yhtiökokouspäivänä, sillä Suomen osakeyhtiölain mukaan osakkeenomistaja, joka yhtiökokouksessa määrättynä osingon täsmäytyspäivänä on merkitty osakkeenomistajaksi, on oikeutettu osinkoon.

Kun myyt osakkeen Helsingin pörssissä esimerkiksi arkimaanantaina, kaupan selvityspäivä on kaksi pankkipäivää myöhemmin eli keskiviikkona, jolloin myös myynnistä kertyvät varat tuloutetaan tosiasiallisesti kaupankäyntitilillesi, vaikka ne näkyvät salkussasi heti myynnin tapahduttua.

Myynnistä saadut rahat ovat käytettävissäsi heti toimeksiannon toteutumisen jälkeen. Voit tarvittaessa nostaa rahat pois korkokustannusta vastaan tai käyttää ne heti uusiin osakeostoihin. Jos haluat välttyä korkokustannuksilta, tee nosto vasta selvityspäivänä.

Rahastotoimeksianto on syytä asettaa markkinalle vasta osakemyynnin selvityspäivänä. Pörssinoteerattujen arvopaperien selvitysaika on T+2. Jos haluat tehdä myöhemmin tuloutuvilla rahavaroilla merkinnän noteeraamattomaan rahastoon, otathan huomioon aiemmin tekemäsi pörssikaupan selvitysajan rahastomerkintää tehdessäsi. Jos teet rahastomerkinnän ennen myymiesi arvopaperien selvityspäivää, voit joutua maksamaan korkoa lainaamallesi summalle.

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu *Hinta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min.
020 198 5898
Meklarit
020 198 5898 +46 8 506 33 100 (ruotsiksi ja englanniksi klo 19 jälkeen)

Asiakaspalvelun aukioloajat

Ma–pe
9.45–18.30

Meklaripalvelun aukioloajat

Ma–pe
9.45–19.00 19.00–23.00 (ruotsiksi ja englanniksi)

Vastaanotto

Nordnet Bank AB Suomen sivuliike Yliopistonkatu 5, 3. krs FI-00100 HELSINKI 09 6817 81

Ma–pe
13.00–17.00

Huom! Vastaanottomme ei tarjoa asiakaspalvelua. Voit halutessasi tuoda lomakkeet vastaanottoomme, mutta asiakaspalvelumme palvelee vain puhelimitse ja viestitse.

Verkkosivustomme käyttää evästeitä. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.Lue lisää