Tervetuloa uuteen Nordnet.fi-palveluun!Lue lisää tästä.
Verkkosivustomme käyttää evästeitä. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.Lue lisää
Customer service

Miten avaan salkun alaikäiselle?

Salkun avaus alaikäiselle henkilölle

Lapselle säästämisen aloittaminen on Nordnetissä helppoa:

  1. Avaa osake- ja rahastosalkku. Klikkaa tätä linkkiä, niin pääset kätevästi alkuun.
  2. Huomioi, että lapsen Nordnet-tunnukset ovat katselutunnukset, eli niillä voi käydä kauppaa vasta, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Siihen asti huoltajat hallinnoivat alaikäisen lapsen tiliä vanhempien valtakirjalla joko erillisillä tunnuksilla tai oman Nordnet-tilinsä kautta. Lapsen tilin hallinnointi sujuu jouhevimmin, jos vähintään toisella huoltajista on lapsen tiliä avattaessa jo oma Nordnet-asiakkuus. Täysi-ikäisenä voit avata Nordnet-asiakkuuden tästä helposti verkkopankkitunnuksilla.
  3. Täytä hakemukseen alaikäisen sekä molempien vanhempien tiedot. 
  4. Kun tiedot on täytetty, vanhemmat saavat sähköpostiinsa linkin, jolla sopimuksen voi allekirjoittaa. Klikkaa sähköpostissa olevaa linkkiä tunnistautuaksesi ja allekirjoittaaksesi sopimuksen verkkopankkitunnuksilla.
  5. Nordnet käsittelee hakemuksen, kun kaikki hakemuksen osapuolet ovat allekirjoittaneet sen verkkopankkitunnuksillaan.
  6. Tunnukset saatuasi kirjaudu sisään ja aloita säästäminen lapselle. Kun alaikäinen salkunomistaja tulee täysi-ikäiseksi, salkun hallinta siirtyy hänen omiin nimiinsä.

Vaihtoehtoisesti voit avata alaikäiselle salkun myös täyttämällä manuaalisen asiakashakemuksen. Täytä lomakkeen kentät ja klikkaa ”Jatka”. Voit tulostaa lomakkeet itse tai pyytää meitä postittamaan esitäytetyt sopimukset allekirjoitettavaksi.

Kaikkien sopimuspapereiden tulee olla molempien huoltajien allekirjoittamia. Liitä oheen kopiot myös huoltajien voimassa olevista kuvallisista henkilöllisyystodistuksista, joista käy selkeästi ilmi heidän suomalaiset henkilötunnukset, allekirjoitukset ja kuvat, yhden henkilön oikeaksi todistamina.

Alaikäisen lapsen salkkua/tiliä hoitavat ja hallinnoivat huoltajat yhdessä Vanhempien valtakirja -lomakkeella. Mikäli olet yksinhuoltaja, suosittelemme tästä huolimatta valtakirjan toimittamista.

Siihen asti, kun alaikäisestä salkunomistajasta tulee täysi-ikäinen, salkkua hoitavat huoltajat. Kun alaikäinen salkunomistaja tulee täysi-ikäiseksi, salkun hallinta- ja käyttöoikeus siirtyy hänen omiin nimiinsä ja vanhempien valtakirjan mukainen ja/tai muut annetut valtuutukset valtuutus päättyvät.

Jos alaikäinen on yli 15-vuotias, suosittelemme toimittamaan kopion myös lapsen henkilöllisyystodistuksesta.

Ulkomaan kansalainen alaikäisen vanhempana

Mikäli toinen vanhemmista on ulkomaan kansalainen, mutta hänellä on kuitenkin suomalainen henkilötunnus, pyydämme lähettämään kopion myös hänen suomalaisesta henkilöllisyystodistuksesta, jota käytetään osoite- ja yhteystietojen varmistamiseen.

Salkun avaus alaikäiselle lapsenlapselle/kummilapselle

Vain huoltajat voivat allekirjoittaa alaikäisen asiakashakemuksen, katso ohjeet yllä. Alaikäisen huoltajat voivat antaa lapsen salkkuun pääsyn myös jollekin muulle haluamalleen henkilölle, kuten isovanhemmalle tai kummille. Jos valtuutettu ei ole itse asiakkaana Nordnetissä, hän saa omat henkilökohtaiset sisäänkirjautumistunnisteet alaikäisen salkkuun.

Jos valtuutetulla on itsellään salkku Nordnetissä, alaikäisen salkku voidaan yhdistää hänen omien sisäänkirjautumistunnisteiden alle. Valtakirjaan tarvitaan alaikäisen molempien huoltajien allekirjoitukset. Valtakirjan voi valita seuraavista: valtakirja, rajoitettu valtakirja tai kaupankäyntivaltakirja. Annetut valtuutukset päättyvät, kun lapsesta tulee täysi-ikäinen.

Lue lisää lapselle säästämisestä

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu *Hinta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min.
020 198 5898
Meklarit
020 198 5898 +46 8 506 33 100 (ruotsiksi ja englanniksi klo 19 jälkeen)

Asiakaspalvelun aukioloajat

Ma–pe
9.45–18.30

Meklaripalvelun aukioloajat

Ma–pe
9.45–19.00 19.00–23.00 (ruotsiksi ja englanniksi)

Vastaanotto

Nordnet Bank AB Suomen sivuliike Yliopistonkatu 5, 3. krs FI-00100 HELSINKI 09 6817 81

Ma–pe
13.00–17.00

Huom! Vastaanottomme ei tarjoa asiakaspalvelua. Voit halutessasi tuoda lomakkeet vastaanottoomme, mutta asiakaspalvelumme palvelee vain puhelimitse ja viestitse.