Customer service

Miksi en voi käydä kauppaa Ruotsissa listatulla Nordean osakkeella?

Syynä tähän on se, että suomalaiset asiakkaat voivat omistaa suomalaisia osakeyhtiöitä vain omalla henkilökohtaisella arvo-osuustilillään. Tämä koskee kaikkia suomalaisia yhtiöitä, joiden ISIN-tunnus on suomalainen, eli FI-alkuinen. Suomalaiset asiakkaat eivät siis voi ostaa esimerkiksi Ruotsissa listattuja suomalaisia osakkeita, jollainen esimerkiksi Nordea on, koska näiden osakkeiden säilytys tapahtuisi hallintarekisterissä.

Käytännössä hallintarekisteröinti toimii siten, että yhtiön omistajaluettelossa mainitaan ainoastaan osakkeiden säilyttäjä, joka ulkomaan pörssiyhtiöiden osalta olisi Nordnet. Hallintarekisteröinti on suomalaisten osakkeiden osalta Suomessa lainsäädännöllisesti mahdollista vain ulkomaisille sijoittajille. Kielto ei koske yhtiöitä, joiden pääkonttori sijaitsee esimerkiksi Ruotsissa ja joiden osakkeella on siten myös ruotsalainen ISIN-tunnus. Esimerkki tällaisesta osakkeesta on Telia, jonka osakkeet on rinnakkaislistattu Helsingin pörssiin.

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu *Hinta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min.
020 198 5898
Meklarit
020 198 5898 +46 10 583 3100 (ruotsiksi ja englanniksi klo 19 jälkeen)

Asiakaspalvelun aukioloajat

Ma–pe
9.45–18.30

Meklaripalvelun aukioloajat

Ma–pe
9.45–19.00 19.00–23.00 (ruotsiksi ja englanniksi)

Vastaanotto

Nordnet Bank AB Suomen sivuliike Yliopistonkatu 5, 3. krs FI-00100 HELSINKI 09 6817 81

Ma–pe
13.00–17.00

Huom! Vastaanottomme ei tarjoa asiakaspalvelua. Voit halutessasi tuoda lomakkeet vastaanottoomme, mutta asiakaspalvelumme palvelee vain puhelimitse ja viestitse.

Verkkosivustomme käyttää evästeitä. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.Lue lisää