Voiko Google ennustaa osakekursseja?

Toistaiseksi vastaus kysymykseen, voiko Google ennustaa osakekursseja, on kielteinen. Viime vuosina tutkijat ovat kuitenkin saaneet mielenkiintoisia tuloksia sijoitusstrategioilla, jotka perustuvat Googlella tehtyihin hakusanoihin. Tutkijat ovat muun muassa huomanneet, että tiettyjen yhtiöiden nimien Google-hakujen yleisyydellä on ollut yhteys osakekurssin kehitykseen.

Preisin, Moatin ja Stanleyn artikkeli Quantifying Trading Behaviour in Financial Markets julkaistiin eilen. Kirjoittajat olivat analysoineet kuinka hyvin 98 eri hakusanaa soveltuivat kurssikehityksen ennustamiseen. Sijoitusstrategia oli hyvin yksinkertainen. Se perustui yksinkertaisesti Googlessa tehtyjen hakusanojen yleisyyden muutoksiin.

Artikkelissa esitetty strategia olisi tuottanut osalla hakusanoista kuten ”economics”, ”debt” ja ”inflation” paremmin kuin indeksi, kun taas sellaiset sanat kuten ”conflict”, ”ring” ja ”train” tuottivat heikommin. Esimerkiksi hakusanaan ”debt” perustuva strategia olisi tuottanut 326 prosenttia vuosien 2004 ja 2011 välillä.

Ensinäkemältä saattaisi ajatella, että tuotot ovat sattumanvaraisia ja, että tietyt sanat vain sattuivat tuottamaan paremmin kuin toiset. Hakusanojen seurannan logiikka on kuitenkin melko yksinkertainen. Markkinoiden romahtamista edeltää epävarmuuden jakso, mikä myös näkyy Googlen hauissa, kun sijoittajat etsivät lisätietoa ennen kuin he ovat halukkaita myymään alemmalla hintatasolla.

Google-haut voivat siten toimia aikaisena varoitussignaalina tulevaisuuden osalta. Itse asiassa hakusanat voivat antaa uuden näkökulman päätöksentekoprosesseihin, koska ne kertovat miten ihmiset hankkivat tietoa ennen itse päätöstä.

Sijoittajan näkökulmasta on tietysti mielenkiintoista, että finanssikriisin aikana pystyi saamaan ylituottoa hakusanalla ”debt”, mutta valitettavasti tiedolla ei enää ole arvoa. Sijoittajaa kiinnostaakin enemmän mikä tai mitkä hakusanat tulevat olemaan tärkeämpiä tai vähemmän tärkeitä tulevaisuudessa.

Tuskin on mikään yllätys, että tutkijat yrittävät seuraavaksi selvittää miten voi ennustaa millä hakusanoilla on mahdollista ennustaa tulevaa kurssikehitystä. Mikäli tutkijat onnistuvat selvittämään ongelman, tulemme – surkuhupaisaa sinänsä – muuttamaan käyttäytymistämme ja tutkijat saavat aloittaa alusta.

Tom Lindström

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
2 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
26.04.2013 23:52

Asiasta on myös pidemmälle vietyjä tutkimuksia. Tässä linkki Yanbo Wangin paperiin Media and Google: The Impact of Information Supply and Demand on Stock Returns
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2180409

Yanbo tutki miten uutisartikkelit ja hakusanat tuottivat yhdessä. Tutkimusdataa hyödyntävä strategia näyttäisi antavan n. 20% p.a. ylituotot markkinoihin nähden.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
28.06.2013 12:06

Erittäin hyvä esimerkki markkinoiden tehokkuuden epätäydellisyydestä.

Kaikkea tietoa ml. Google käytetään jo aktiivisesti sijoitustoiminnassa ja toiminta tuottaa tulosta – kuten se teoriankin mukaan on mahdollista.

Tässä ei sinänsä ole mitään uutta. Uutta on vain se, että tiedon määrä ja ajantasaisuus nousee eksponentiaalisesti. Looginen johtopäätös tästä on, että sijoitustoiminta voi toimia pelkästään yleisen informaation varassa ilman sijoituskohteen tuntemista. Strategiat tässäkin suhteessa jokainen valitsee tietenkin itse.

Itse asiassa pienessä mittakaavassa toimin itsekin näin jo 80-luvulla. Idea ei ollut minun, mutta toimi periaaatteessa jo silloin.