Venäjän automyynti hyytyy jälleen

Nokian Renkaille Venäjän automyynti on elintärkeä kasvumoottori, sillä itämarkkinat muodostavat yhtiön suurimman markkina-alueen. Lyhyellä tähtäimellä tämän moottorin tehot ovat laskeneet miinusmerkkisiksi: vastikään päättyneen toukokuun aikana Venäjän uusien autojen myynti laski 12 prosenttia vuodentakaiseen vastaavaan ajanjaksoon nähden. Koko alkuvuonna 2014 automyynti on hiipunut Venäjällä 6 prosenttia. Tarkastelen tässä merkinnässä lyhyesti itänaapurin automarkkinoiden tilaa.

AEB:n julkaisemia automyyntitilastoja tarkastelemalla on helppo ymmärtää, miksi Nokian Renkaat on siirtämässä kasvunsa painopistettä idästä kohti Keski-Eurooppaa. Vuonna 2013 Venäjän uusien autojen markkina supistui 5 prosenttia, vaikka maan talous sitkutteli vielä ohuella kasvu-uralla.

Sittemmin Venäjän talousnäkymät ovat vajonneet edelleen kohti taantumaa, mutta ihme kyllä alkuvuonna 2014 itämarkkinoiden automyynti pysytteli vielä miltei edellisvuoden tasolla. Tämä johtui oletettavasti siitä, että Ukrainan kriisin kärjistyttyä venäläiset kuluttajat halusivat vaihtaa ruplansa kiinteämpään omaisuuteen. Tällaista viestiä kuultiin ainakin Venäjällä toimivilta rakennusyhtiöiltä, kuten YIT:ltä. Auto ei mene asunnosta, mutta osa lienee rinnastanut auton jonkinlaiseen kestokulutushyödykkeeseen.

Todennäköisesti osa auto-ostoksissa alkuvuonna kiirehtinyt myös ajatteli mielessään täysin oikeaoppisesti, että laadukkaiden länsiautojen ruplamääräiset hinnat tulevat kohoamaan merkittävästi valuutan devalvoitumisen johdosta. Venäjän ruplahan valahti talvella kaikkien aikojen heikoimmalle tasolleen suhteessa euroon.

Uusien autojen hintataso kohosikin keväällä Venäjällä tuntuvasti ruplissa tarkasteltuna, mikä sysäsi myyntimäärät toukokuussa jopa kaksinumeroisille laskuprosenteille suhteessa vuodentakaiseen. Huomionarvoista on, että myöskään vertailukausi, toukokuu 2013, ei ollut Venäjän automyynnissä otollisinta aikaa.

AEB:n tilastoja viimeisten kahden vuoden ajalta tarkastelemalla on mahdollista havaita, että vastikään päättyneen huhti-toukokuun 2014 automyynti oli jopa 19 prosenttia heikompaa kuin kahta vuotta aiemmin, huhti-toukokuussa 2012.

Kokosin AEB:n kuukausitason tilastoista lyhyen yhteenvedon Venäjän automyynnin kehityskaaresta viimeisten 12 kuukauden aikana.

venajaautomyyntivuositasolla

Kuvaajan keskeisenä johtopäätöksenä ilmenee, että ilman Ukrainan kriisiä Venäjän automarkkina olisi kääntynyt mitä todennäköisimmin kasvuun heti vuoden 2014 alusta lähtien, sillä viime joulukuu oli ensimmäinen plusmerkkinen kuukausi pitkiin aikoihin.

Loppuvuonna 2013 myös Venäjän valtio tuki automyyntiä erilaisin toimin, mikä käänsi markkinatrendin parempaan päin. Ne hedelmät on kuitenkin nyt nautittu, ja nykyisessä markkinatilanteessa ainoa kasvun mahdollisuus on markkinaosuuksien voittaminen. Siinä Nokian Renkaat on ainakin historiassa onnistunut, mutta yhtiön tuloskehityksen suhteen ei kannata lyhyellä aikavälillä ihmeitä odotella.

Kuten järkikin jo sanoo, on edellä esitetty kuvaaja lähinnä suhdannetilannetta havainnollistava. Heikon trendin taustalta uskon henkilökohtaisesti edelleen fundamenttien osalta siihen, että Venäjän keskiluokka kasvaa sekä henkilöiden lukumäärällä että ostovoimalla mitattuna. Tämän todeksi osoittaminen vie kuitenkin mitä ilmeisimmin ainakin muutaman vuoden, joiden aikana näemme vaatimatonta kasvua, mikä sekin laimentunee Nokian Renkaiden näkökulmasta tarkasteltuna euromäärissä ruplan devalvoitumisen johdosta.

Kun perusolettamana on, että yleinen markkinatilanne kohenee Venäjällä aikanaan, ostan kannattavaa kasvuyhtiötä mieluiten silloin, kun lyhyen aikavälin “kasvun” etumerkki on hetkellisesti miinus, koska silloin sijoittaja ei todennäköisesti maksa utopistisia kertoimia kasvuodotuksista. Tällainen tilanne vallitsee esimerkiksi juuri nyt.

Aikanaan etumerkin vaihtuessa Nokian Renkaiden hintalappu lienee jo tuntuvasti kalliimpi. Onhan tämäkin merkintä eräänlaista peruutuspeiliin tuijottamista, sillä yhtiön osakekurssi lähti laskuun jo reilu puoli vuotta sitten, vaikka automyynti vajoaa vasta nyt. Tämän hetken suurimmaksi kysymysmerkiksi jääkin Venäjän automarkkinan lyhyen aikavälin pudotuksen syvyys – ainakaan toukokuun myyntiluvut eivät puolla optimistisinta skenaariota.

Jatkan Nokian Renkaiden seurantaa ja osto-ohjelmaa. Pohjille osumisen todennäköisyys on lähtökohtaisesti pieni, mutta ostoja on silti syytä harjoittaa vähitellen, kun osakkeen hinta alittaa sen arvioidun pitkän aikavälin todellisen arvon. Yleisen elämänkokemuksen mukaan parhaat sijoitukset tehdään silloin, kun epävarmuus tulevasta on suurinta ja analyytikoiden ennusteiden haarukka on leveimmillään. Osakemarkkinoilla vihataan epävarmuutta, ja se on yksi pitkäjänteisen arvosijoittajan tuoton varmimmista takuista.

Kirjoittajan sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 233 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) voi tilata signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Kirjoittaja lähipiireineen omistaa Nokian Renkaiden osakkeita kirjoitushetkellä. Blogi ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Photo credit: snaps / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0)

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
3 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
23.06.2014 15:25

Vähäsen tuli ostettua renkaita kriisialesta. Seuraava lisäyspaikka voisi olla pehmeän q2-tuloksen tarjoilema kuoppa, ellei 28-hintoihin päästä jo ennemmin. Itse en osaa arvioida, missä mittakaavassa laajentuminen muilla markkinoilla kompensoi idän jarrutusta. Osaatko sinä? Tai osaat tietysti, mutta kerrotko meillekin?

Nimetön
Nimetön
23.06.2014 17:28

Mikä on Nokian Renkaiden markkinaosuus uusien autojen renkaissa ja onko Venäjällä tapana myydä kahdet renkaat (kesä ja talvi) uusien autojen mukana?

Nimetön
Nimetön
01.07.2014 12:49

NR:n osalta tuo Venäjä on aina otsikoissa, mutta mielestäni yhtiön pitää ottaa strategiansa tiukkaan tarkasteluun. Varmaan uusi toimari tekeekin näin. On toki totta, että Venäjä on merkittävä markkina-alue NR:lle ja sen kehittyminen on ratkaisevaa keskipitkällä aikavälillä. Paikallisesti toimivista rengasyhtiöistä ei ole kuitenkaan tullut menestystarinoita pitkällä aikavälillä, business kun on globaalia. Toimari olisi varmaan pitänyt vaihtaa aikaisemmin kun nyt ollaan 2007 kurssin tasolla, sen jälkeen ei kait mitään merkittävää uutta linjausta olekkaan tehty. Tosin hallituksellakin on vastuunsa tässä jämähtämisessä myös ja vanhan jengin jääminen hallitukseen ei ole välttämättä hyvä asia, vaikka jäsenet lisääntyikin. Perustatko oman osto-ohjelmasi vain tämän Venäjän kortin varaan?