Vauhti kiihtyy Nokian Renkaissa

Vuonna 1995 Helsingin pörssiin listattu Nokian Renkaat on ollut yksi kiistattomista tähtiosakkeista. Listautumispäivän jälkeen osake on tuottanut yli 6200 prosenttia, mikäli laskukaavaan lisätään vuosien varrella maksetut osingot uudelleen sijoitettuina. Arvatenkin moni sijoittaja on jäänyt seuraamaan huimaa kurssinousua sivusta vain siksi, että on kokenut osakkeen olevan ”liian kallis ja liikaa noussut”. Tulkinta on melko ymmärrettävä, mutta usein valitettavan virheellinen. Kymmenen prosentin kurssinoususta tai laskusta ei voida lineaarisesti päätellä hinnan alentuneen tai kallistuneen, mikäli taustalla olevan yhtiön näkymissä tai taloudellisessa tilanteessa on tapahtunut merkittäviä muutoksia.

Mikä sitten tekee Nokian Renkaista loisto-osakkeen? Yksittäisiä selkeitä menestystekijöitä ovat ainakin vahva Hakkapeliitta-brändi, selvä markkinajohtajan asema Pohjoismaissa ja Venäjällä, jatkuva tuotevalikoiman uudistaminen sekä näytöistä päätellen ilmeisen osaava yritysjohto. Ehkä tiivistetysti voisi todeta, että yhtiö myy pääasiassa korkean katetason brändituotteita sellaisilla markkinoilla, jotka ovat osittain nopeasti kasvavia, ja joilla sen markkina-asema on erittäin vahva. Yhtiö on päämarkkina-alueillaan paitsi markkinajohtaja renkaiden kappalemääräisessä myynnissä mitattuna, myös hintajohtaja A-segmentin laaturenkaissa. Sijoittajan kielelle käännettynä tämä tarkoittaa sitä, että yhtiö myy kilpailijoihinsa verrattuna paljon ja ronskiin hintaan.

Näistä seikoista huolimatta useat sijoittajat sanovat osakkeen olevan kallis vertailuryhmäänsä nähden. Maailmalla on monta kertaa suurempia rengasalan yhtiöitä, kuten Michelin ja Bridgestone. Maallikon silmin kyseinen arvostusero näyttää todella selvältä. Ratkaisevat erot löytyvät kuitenkin yhtiöiden liiketoimintalogiikoista. Nokian Renkaat on ns. niche-toimija, joka keskittyy kapeisiin tuoteryhmiin, kuten talvirenkaisiin ja lumisiin olosuhteisiin. Suuremmat rengasvalmistajat tekevät pääsääntöisesti kesärenkaita ja raskaiden ajoneuvojen renkaita, joissa molemmissa segmenteissä kokoluokka on aivan toista kuin pohjoisten olosuhteiden erikoisrenkaiden markkinoilla. Suuret toimijat eivät siten edes halua kilpailla täysimittaisesti pienessä segmentissä. Eroja löytyy myös yhtiöiden myynti- ja jakelukanavista. Nokian Renkaat myy lähes kaiken tuotantonsa jälkimarkkinoille omista Vianor-myymälöistään, jolloin koko ketju suunnittelusta asiakasrajapintaan on saman konsernin hallinnassa. Michelin ja Bridgestone sen sijaan valmistavat lähes koko tuotantonsa suoraan autonvalmistajille, jolloin kyseessä on laajamittainen bulkkituotanto, jossa menestyksen kannalta ratkaisevaa ovat mm. suuret toimitusmäärät ja pienet valmistuskustannukset. Nokian Renkaiden talvirenkaat ovat sen sijaan kuluttajan valitsema lisäarvotuote, jonka autoilija hankkii Vianor-myymälästä joko lakisääteisen tai talviolosuhteiden pakon vuoksi.

Esitetyillä argumenteilla ei pääse pakoon sitä todellisuutta, että Nokian Renkaiden arvostuskertoimet vuonna 2011 ovat kuin kasvuosakkeella, joten kurssiriskiä piilee vähintään näkymien kestävyyden osalta. Kasvu on tosin toistaiseksi ollut hyvin vakuuttavaa, joten liiketoimintalogiikan jonkinasteisesta toimivuudesta on jo selkeitä näyttöjä. Yhtiö on myös pystynyt kahta poikkeusta lukuun ottamatta kasvattamaan osinkoaan vuosi toisensa jälkeen, mikä on edellytyksenä pitkän aikavälin kestävälle kurssinousulle. Maailman mittaluokassa Nokian Renkaat on kuitenkin edelleen pieni marginaaliluokkaan kuuluva erikoisosaaja, jolla riittää tilaa valtavalle kasvulle, mikäli jokin suurempi yritys ei sitä lunasta markkinoilta ostotarjouksen muodossa. Kasvumahdollisuudet täysimääräisesti hyödyntäessään yhtiö pystyy jatkossakin lunastamaan ja ylittämään markkinoiden asettamat odotukset. Yhtiön pieni koko suhteutettuna kasvaviin markkinoihin on myös käännettävissä erittäin positiiviseksi asiaksi osakkeenomistajan kannalta, sillä yhtiö voi investoida voittovarojaan jatkuvasti omalla alallaan kannattavaan kasvuun. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että yhtiön kasvattaessa myyntiään esimerkiksi kymmenen prosenttia vuositasolla, voivat yhtiön voitot kehittyä kymmeniäkin prosentteja paremmin johtuen muuttuvien kulujen alhaisuudesta yhdistettynä myytävien tuotteiden loistavaan katetasoon. Toisin sanoen, yhtiön kannattavuus todennäköisesti paranee entisestään myyntivolyymien kasvun seurauksena.

Luonnollisesti yhtiön kustannuskilpailukyky sekä hinnoitteluvoima ovat pidemmän päälle elintärkeässä asemassa. Raaka-aineiden hintojen nousu tulee voida siirtää asiakkaiden laskuille myytävien lopputuotteiden hinnoissa. Nokian Renkailta tämä on toistaiseksi onnistunut erittäin hyvin – pienessä osassa tuotteista hintoja on voitu nostaa jopa enemmän kuin raaka-ainehintojen nousu olisi edellyttänyt. Muuttuvien valmistuskustannusten nousu ylipäänsä on Nokian Renkaille suhteellisesti melko mieluisa asia, sillä yhtiö valmistaa pääosan tuotteistaan halvemman kustannustason maassa, Venäjällä. Toisaalta suuri määrä raaka-ainekustannuksista on öljypohjaisia raaka-aineita, jolloin niiden hinnannousu on kytköksissä öljyn maailmanmarkkinahintojen nousuun, mikä taas kasvattaa Venäjän markkinan kasvua. Kyseisellä kasvumarkkinalla yhtiön katteiden tukena on myös verohelpotuksia sekä tullimuuri, joka suosii maan sisämarkkinoiden tuotantoa. Kilpailijat joutuvat maksamaan Keski-Euroopassa tai Aasiassa tuotetuista renkaista kymmeniä dollareita per rengassarja ylittäessään Venäjän rajan. Tämän tullimaksun he hinnoittelevat renkaidensa hintoihin, jotta toiminta olisi kannattavaa. Sen sijaan Nokian Renkailla tämä osa hinnasta menee suoraan voittoriville. Edellä mainittujen seikkojen lisäksi Venäjän markkina tekee Nokian Renkaista lähes uniikin kohteen sijoittaa ns. BRIC-maahan eli pitkän aikavälin oletettuun vahvaan kasvutalouteen. Nokian Renkaiden alkaneen vuoden myynnistä miltei jo puolet kertyy Venäjältä tai ns. IVY-maista, kun muilla Venäjä-orientoituneilla yhtiöillä itämarkkinoilla tapahtuvan myynnin osuus kokonaismyynnistä on toistaiseksi vain murto-osan luokkaa.

Kosketuksena nykyhetkeen yhtiön johto on sanonut, että tällä hetkellä renkaiden kysyntä ylittää yhtiön tuotantokapasiteetin määrän. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki Nokian Renkaiden tehtailla valmistetut tuotteet menevät markkinoilla heti myyntiin terveellä katetasolla ilman tarpeita alennusmyynteihin. Yhtiö antoi myös tammikuun puolivälissä positiivisen tulosvaroituksen koskien odotettua parempaa myyntiä ja tulosta menneeltä vuodelta. Taustalla on melko varmasti osaltaan Venäjän uusien autojen vahva myynnin kasvu, joka on vauhdittanut myös talvirenkaiden myyntiä autokauppojen kautta. Kun näkymät vuodelle 2011 ennakoivat oletettavasti vahvan kasvun jatkumista, on kurssinousunkin jatkumiseen ainutlaatuisen hyvät edellytykset. Tulos- ja kasvunäkymistä sekä taloudellisista yksityiskohdista yhtiö tiedottaa ensi viikon keskiviikkona ennen Helsingin pörssin avautumista.

Kommentit vanhasta Nordnet Blogista:

Matti Kauppinen12 Helmikuu, 2011Tämä analyysi osui kyllä täydellisesti oikeaan!! Vieläköhän uskaltaisi hypätä kyytiin vai menikö juna jo?

Tupsu18 Helmikuu, 2011Taas se Oksaharju tykittää pari A4:sta analyysiä.

Mikä on kuuden kuukauden tavoitehinta?

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit