Varo omahyväistä Spotify’ta

Spotify listataan New Yorkin pörssiin (New York Stock Exchange, NYSE) huhtikuun 3. päivä. Toisin kuin listautumisannissa (IPO), Spotify yksinkertaisesti listaa osakkeensa jatkuvan kaupankäynnin kohteeksi pörssiin. Tämä on poikkeuksellista siksi, että tavallisesti listautuminen suoritetaan ensin järjestettävän osakeannin yhteydessä.

Osakeannissa joko vanhat omistaja myyvät osakkeitaan tai sitten yritykselle haetaan lisää omaa pääomaa myymällä uusia osakkeita. Edellisessä omistajat rahastavat “elämäntyönsä” myymällä osan omistuksestaan hankkiakseen kaikkea kivaa, jälkimmäisessä yritys hakee omaa pääomaa rahoittaakseen maailmanvalloitustaan.

Oli osakeanti minkä muotoinen tahansa, osakeannissa määritetään osakkeelle hinta niin sanotun “book-building” prosessin avulla. Sellaisessa sijoittajilta pyydetään sitovia merkintäsitoumuksia osakkeen eri hintatasoille. Hyöty tästä on se, että annin järjestäjät saavat käsityksen yrityksen markkina-arvosta. Annin lopullinen osakehinta lyödään kiinni tämän informaation pohjalta.

Listautumisannit pyritään hinnoittelemaan “book-building” prosessin pohjalta siten, että kurssi listautumishetken jälkeen nousisi. Akateemisissa tutkimuksissa onkin todettu, että listautumisannit kannattavat usein ensimmäisen kaupankäyntipäivän loppuun asti (vastaavasti listautumispäivän päätöskurssin jälkeen kehitys onkin sitten usein keskivertomarkkinaa kehnompaa).

Spotifyn kohdalla vanhat omistajat myyvät osakkeitaan suoraan pörssissä. Spotify’n listautuminen on siis puhdas osakemyynti. Spotifyn listautumista on kaunisteltu ensinnäkin sillä, ettei se (tappiollisesta liiketoiminnasta huolimatta) tarvitse lisää rahaa. Toiseksi Spotify ei myöskään sano listautuvansa siihen liittyvän pörssin kellonsoittamisten, juhlien ja loisteen takia.

Listautumalla suoraan pörssiin, Spotify säästää pankkiireille maksamissaan kuluissa. Väliin jäävät paitsi maailman ympäri vievät sijoitustapaamiset (“road-show:t”), “book-building” prosessi, mahdolliset markkinavakaustoimenpiteet (osakkeen tuki-ostot listautumispäivänä), mutta myös sijoittajille yleensä erinäisistä syistä suotu, tulevaa markkinahintaa alhaisempi antihinta.

Uudet Spotify -sijoittajat pääsevät kuitenkin osakkeeseen kiinni vasta listautumispäivänä. Nimeen omaan NYSE -pörssin käytännön takia ensimmäinen kauppa toteutetaan siihen ihmisten voimin löydettyyn hintaan, jolla mahdollisimman moni osake vaihtaa omistajaa. Voidaan puhua realiaikaisesta “book-building” prosessista (ensimmäinen kauppa myöhästyneekin tunneilla).

Yhdistettynä varsinaisen osakeannin puuttumiseen, uusilta sijoittajilta on käytännössä viety kaikki “pikavoittomahdollisuudet”. Spotify’n osakkeen kaupankäynnin aloitus, ja samalla uusien sijoittajien ensimmäinen tilaisuus päästä kiinni Spotify’n osakkeeseen toteutuu hintatasoon, joka mahdollisimman suuressa määrin vastaa markkinatasoa.

Spotify ei ehkä tarvitse rahaa, juhlia tai kimallusta. Mutta tavalla jolla se tuo osakkeensa julkisen kaupankäynnin kohteeksi maksimoi ennen kaikkea sen vanhojen osakkeenomistajien taloudellista hyötyä. Se heille suotakoon.

Spotify voi hyvinkin olla seuraava Netflix, mutta pikavoittopotentiaali on yllä esitetyn takia huomattavasti pienempi kuin listautumisanneissa yleensä.

Mitä mieltä sinä olet? Mistä sinä haluaisit näkökantoja? Kirjoita kommentti tai ota yhteyttä. Minut tavoittaa sähköpostitse osoitteesta martin.paasi@nordnet.fi, Twitteristä tunnuksella @MartinNordnet ja puhelimitse numerosta 050 5918292. Kuvan lähde: Adobe Stock.

Tässä esitetty ei ole eikä sitä tule käsittää sijoitussuositukseksi tai kehotukseksi merkitä, ostaa tai myydä arvopapereita.

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
3 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
18.03.2018 11:32

Netflixillä on isona etuna heidän itse tuottamansa sarjat ja elokuvat. Vaikka niiden tuottaminen maksaa maltaita niin samalla tarjottava kirjasto kasvaa vähitellen materiaalista, joista ei jatkossa tarvitse maksaa elokuvastudioille rojalteja. Spotifyllä taas levy-yhtiöt luonnolliseti vaativat materiaalinsa käytöstä korvausta.

IPO materiaalista kenties näkisi jotain Spotifyn laskelmia millaisilla tilaajamäärillä liiketoiminta alkaisi tuottamaan voittoja.

Nimetön
Nimetön
19.03.2018 10:25

Joulukuussa Spotify tarjosi Premium -palvelun kolmeksi kuukaudeksi hintaan 0,99€. Itsekin tuli ensi kertaa hankittua (ja nyt lopetettua) tuo.
Saattoi olla Spotifylta tavoite kaunistella “maksavien asiakkaiden” tilastoa tai sitten normaalia uusien asiakkaiden hankintaa. Tiedä häntä…

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
04.04.2018 21:39

Ja sama juttu mulla.