Wikipedia tarjoaa tietoa melkein mistä tahansa asiasta. Private Banking -termiä Wikipedia kuvailee näin:
”Erityinen palvelu, jota osa pankeista tarjoaa varakkaille asiakkailleen. Kyseessä ovat usein asiakkaat, joilla on sijoitettavaa varallisuutta yli 200 000 euroa. Palvelu voi sisältää sijoitusneuvontaa, omaisuudenhoitoa, juridisia palveluita, veroneuvontaa ja ulkomaan sijoituksia. Pääsääntöisesti Private Banking -asiakkaalle tarjotaan muita asiakkaita parempia ehtoja.”
Tämä kuvaus pitää paikkansa myös Nordnetin kohdalla. Monet Private Banking -asiakkaistamme ovat yrittäjiä, jotka ovat hankkineet varallisuutensa kovalla työllä. He ovat usein hintatietoisia, kiinnostuneita taloudesta ja haluavat pitää ohjakset omissa käsissään. Heillä on tavoitteena hallita ja kasvattaa varallisuuttaan tuleville sukupolville. Perinteisesti he ovat myös haluttomia maksamaan tarpeettomia kuluja, jotka nakertavat merkittävästi sijoituksen tuottoja.
Viime vuosina pankit ovat puhuneet paljon Private Bankingistä eli yksityispankkipalveluista. Pankit kehittävät jatkuvasti uusia ansaintamalleja ja jos sinulla on merkittävää varallisuutta, varainhoitajat ovat varmasti tarjonneet palveluitaan sinullekin. Pankit tuntuvat panostavan juuri tähän kohderyhmään myös markkinointikampanjoissaan, konttoreissaan ja asiakastilaisuuksissaan.
Kuinka Nordnetin Private Banking eroaa massasta?
Nykyään suurin osa uusista asiakkaista tulee meille perheenjäsentensä ja ystäviensä suosittelujen kautta. Meillä on tutkitusti Suomen tyytyväisimmät sijoittaja-asiakkaat. Se on erinomainen merkki. Tutkiessani eri toimijoiden kotisivuja olen huomannut, etteivä palvelut tai ehdot eroa toisistaan paljoakaan.
Kun me täällä Nordnetissä vuosia sitten perustimme oman Private Banking -palvelumme, esitimme itsellemme kysymyksen: kuinka onnistuisimme luomaan modernimman version isojen kivijalkapankkien vanhentuneesta konseptista?
Lähtökohta oli tarjota varakkaimmille asiakkaillemme lisäarvoa henkilökohtaisemman palvelun kautta – ilman lisähintaa. Ratkaisimme asian yksinkertaisesti tarjoamalla sen, mitä perinteinenkin Private Banking -palvelu sisältää – yhdellä suurella erolla. Päätimme poistaa palvelustamme henkilökohtaisen sijoitusneuvonnan ja siihen liittyvät kulut.
Ensiksikin, käsi sydämelle: mitä perinteinen sijoitusneuvonta oikeastaan antaa? Useimmiten saat sijoitusneuvojaltasi sijoitusehdotuksia, joiden pitäisi miellyttää sekä sinua asiakkaana että tukea pankin myyntitavoitteita, jotta pankki saisi mahdollisimman paljon pääomia omiin tuotteisiinsa. Sokerina pohjalla asiakas pakotetaan usein myös maksamaan kiinteää vuosittaista palkkiota riippumatta sijoitustoiminnan tuloksesta. Jos sinulla on 300 000 euroa ja varainhoitopalkkio on yksi prosentti, tarkoittaa se 3000 euroa puhtaina kuluina. Se on paljon rahaa ja sama jatkuu vuodesta toiseen.
Me uskomme asiakkaisiimme
Meillä Nordnetissä on hieman erilainen näkökulma. Olemme aktiivinen, moderni ja toiminnassamme läpinäkyvä pankki, joka uskoo asiakkaisiinsa. Olemme vakuuttuneita siitä, että juuri sinä olet paras hoitamaan omia sijoituksiasi. Asiakkaanamme saat henkilökohtaista palvelua sinulle nimetyiltä meklareilta ja asiakaspalvelijoilta. Yhteydenpito hoituu kätevimmin puhelimitse tai verkkopalvelun kautta.
Ollessasi poissa kotitietokoneesi äärestä voit käydä kauppaa puhelimessa meklarin välityksellä ilman lisäkustannuksia. Sinulla on myös mahdollisuus osallistua monipuolisiin tilaisuuksiin, jotta pysyt mukana siinä, mitä markkinoilla tapahtuu. Yhteistyökumppanimme tuottavat asiakkaillemme myös erilaisia mallisalkkupalveluita ja yhtiöanalyysejä kotimaisista yhtiöistä.
Erona muihin palveluntarjoajiin on se, että me emme peri palvelustamme kiinteitä palkkiota. Et siis maksa säilytysmaksuja, kiinteitä vuosimaksuja, omaisuudenhoitopalkkioita tai merkintäpalkkioita.
Sen sijaan että myyjä soittelisi sinulle, voit itse olla meihin yhteydessä silloin, kun sinulle parhaiten sopii ja keskustella sijoituksista, jotka sinua kiinnostavat. Esimerkiksi kalliin ”yhdistelmärahaston” voit rakentaa parilla kustannustehokkaalla pörssinoteeratulla ETF-indeksirahastolla.
Uskomme toiminnassamme täydelliseen läpinäkyvyyteen ja siihen, että asiakkaamme tietävät, mistä maksavat. Tarjoamme mieluummin mahdollisuuden valita lisäpalveluita sen sijaan, että et voisi jättää pois kuluja sisäänleivotuista palveluista, joita et todellisuudessa tarvitse.
Digitalisaatio mahdollistaa uudenlaiset varainhoitopalvelut, jotka tekevät tuloaan perinteisten rinnalle. Tähän mekin satsaamme tuotekehityksessä. Eikö tämä kuulosta nykyajan Private Banking -palvelulta?
Heräsikö kiinnostus? Jätä yhteystietosi tämän linkin kautta, niin otamme sinuun yhteyttä!
Monella piensijoittajalla 200.000€ on kaukainen unelma ja sen tarjoamat pienet kulut olisi heille suhteessa hyvin tärkeitä.
Voisiko kuvitella 50k€ tai 100k€ säästäneille asiakkaille jotain väliporrasta kohtuullisempien hintojen suhteen? Erityisesti USA hintojen suhteen?
Piensäästäjien kulujahan nostettiin joku vuosi sen jälkeen kun Nordnet oli ensin saanut heidän avullaan hyvän jalansijan Suomesta. Nyt sitten halpuutetaan varakkaimpien edun nimissä. Reilua? Muut pankit tuntuvat toimivan päinvastoin.
Köyhät kyykkyyn.
Köyhät kyykkyyn tuntuu tosiaan olevan pelin nimi. Nordnet puhuu ja antaa mielikuvaa tavisten ja koko perheen osakevälittäjästä mutta teot sotivat vastaan. 9 euroa välityspalkkiota pienistä synttärirahoistaan säästävältä lapselta vs. 5 euroa yli 200.000 private banking -asiakkaalta. Tässä taitaa unohtua se, että lapset ovat juuri niitä tulevaisuuden private banking -asiakkaita.
Miten ihmeessä Nordnetissä on noin köyhiä asiakkaita. Kun Oksaharjun kirjoituksia noudattaa, kyllä siinä miljonääriksi tulee parissa vuodessa.
paikka paikoin aika kankeaa tekstiä, onko käännetty suoraan ruotsinkielisestä aíneistosta suomeksi?
Moi Sanni! Kiitos palautteesta, osa tekstistä on käännetty ruotsinkielestä, sillä sama palvelu on myös Ruotsissa tarjolla. Petraamme ensi kerralla!
Suvi,
Miten Nordnet PB rajat toimivat käytännössä? Jos minulla on nyt 200k e niin minkä euromääräisen rajan alitus poistaa PB asiakkuuden? Vai onko tuo aina kk lopussa katsottava juttu.
Moi Timo, emme ole tässä tiukka, vaan otamme huomioon kokonaisuuden ja mm. aiemman kaupankäynnin. Eurorajan tarkistus tehdään manuaalisesti vähintään kerran vuodessa, ja sinun ollaan yhteydessä ennen kuin mitään tehdään. Voit siis olla huoleti sen suhteen.
“ei kiinteitä kuukausimaksuja eikä vuosimaksuja” oli isoin syy miks lähdin nordnettiin jokunen vuosi sitten. Muutamassa muussa isossa kivijalkapankissa oli kiinteät kulut ja toimeksiantokulutkin isompia… Osakkeitten säilytys kun ei tuo kuluja palvelun tarjoajalle, niin on aika härskiä rahastaa siitä. Holdaus on isona osana mun sijoitus strategiaa ollut jo 4 vuotta, tän hetken hinnasto on siihen ihaneteellinen.