Nyt siirrämme verhot sivuun ja avaamme ikkunat
Avoimuus on luonnollinen osa yrityskulttuuriamme. Seinien sisäpuolella olemme avoimia ja keskitymme rakentamaan parhaat ratkaisut meille ja asiakkaillemme. Meillä ei ole taka-ajatuksia ja me pyrimme tasa-arvoisuuteen suhteessa asiakkaisiin. Mutta jos et voi nähdä kuinka toimimme, emme ole täysin läpinäkyviä.
Täydellinen läpinäkyvyys vaatii suunnitelmallisuutta
Nyt siirrämme verhot syrjään ja avaamme toimintaamme sinulle, jotta näet mitä teemme. Sinun on saatava nähdä, mitä rahoillesi tapahtuu kun olet ne päättänyt Nordnetissä sijoittaa. Tätä tarkoitamme viestillä ”Transparent Banking – läpinäkyvää pankkitoimintaa”.
Ennen esittelykierrosta haluamme kuitenkin siivota vähän.
Viime kuukausina Nordnetin työntekijät ovat yhteisvoimin pyrkineet korjaamaan epäkohtia, jotka ovat esteenä läpinäkyvyydelle ja avoimuudelle. Tässä muutamia esimerkkejä asioista, jotka meidän täytyy vielä tehdä:
- Ilmaista selkeämmin, mistä asiakas maksaa
- Yksinkertaistaa prosesseja
- Selittää ymmärrettävämmin, miten palvelumme toimivat
Auta meitä siivouksessa
Tässä blogissa voit seurata taivaltamme kohti läpinäkyvämpää pankkitoimintaa. Kuulet, minkä parissa työskentelemme ja miten ajattelemme. Näet, kuinka rastimme kohta kohdalta tehtävälistastamme pois läpinäkyvyyden esteitä.
Millä keinoin sinä toivot saavasi enemmän valtaa ja kontrollia omista rahoistasi? Kommentoi ja jaa ideasi.
Sillä välin jatkamme siivoamista.
Håkan Nyberg
/toimitusjohtaja, Nordnet
Teksti on käännös ruotsista
Lue myös Nordnet Suomen maajohtajan Niklas Odenwallin blogikirjoitus aiheesta.
The forum is a brtgiher place thanks to your posts. Thanks!
Mainosvideo ei aukea heti mutta kokemukseni mukaan siinä on Tiku ja Taku, jotka ovat saaneet viimeisetkin Nigeriankirjeet lähetettyä ja esimmäinen autokauppias on jo vastannut.
Tietoturvaa voisi mielestäni parantaa. Esim sisäänkirjautuessa jokin koodi (kuten muissakin nettipankeissa) tms.. Tai sitten ostojen ja myyntien yhteydessä joku varmistuskoodin syöttö tms.. Pari sukulaista tekee edelleen pörssikauppoja kivijalkapankissa, vaikka olen suositellut Nordnetia. Kuulemma syy on tietoturvassa kun jos joku saa salasanan tietoon niin voi käydä vaikka myymässä salkun tyhjäksi ja ostamassa tilalle nokian warranttia.
Kiitos kommentista. Sisäänkirjautuminen on nykykäytännön mukaisesti turvallista ja palvelumme on hyvin suojattu. Tärkeää on tietenkin huolehtia oman päätelaitteen tietoturvasta ja toimia fiksusti. Tulemme varmasti kehittämään sisäänkirjautumiskäytäntöä tulevaisuudessa. /Nordnet Niina
Moi, Pääsääntöisesti kaikki toimii hienosti palvelussanne, eikä mielestäni ole mitään isoja epäkohtia. Minulla on olemassa arvo-osuustilit myös kahdelle (reilusti) alaikäiselle lapselleni. Eli sijoitushorisontti on kohtalaisen pitkä, mutta olen tehnyt myös lyhyen aikavälin osakekauppaa heidän salkuissaan. Salkun arvosta hieman yli puolet on nyt rahastoissa. Haluaisin tehdä enemmän osakekauppaa ulkomaille lasteni tileillä (etenkin USA:han). Koska teen aina samanlaiset kaupat molemmille pojille (tämä ei ole ongelma), eikä käytössä ole mitään valtavia summia per kauppa, tulee 15€ kaupankäyntikulut usein vastaan. Nyt oleva 10€ kampanja on erittäin hienoa asia (kuten teidän muutkin jenkkilän pörsseihin suuntautuneet kampanjanne aiemmin), näiden soisi jatkuvan. Toisin sanoen, lapselle ulkomaisten osakkeiden… Lue lisää >>
Kansainvälisen sijmoittamisen suosia on selvästi kasvanut. Osittain tästä syystä laskimmekin USA:n kaupankäynnin välityspalkkioita lokakuussa ja hinnoittelu on voimassa vuoden loppuun saakka. On mahdollista, että tarkistamme ulkomaankaupankäynnin hintoja tulevaisuudessa. /Nordnet Niina
Yksityiskohtaisemmat talousluvut yrityksille kvartaaleittain olisi paikallaan, se on suurin yksittäinen parannustoive. Lisäksi voisitte avata vähän enemmän käyttämiänne avainlukujen laskentatapaa, esim. P/E, en ole mistään löytänyt miten te laskette sen, huomattavaa heittoa vrt moneen muuhun lähteeseen.
Kvartaalikohtaisia tuloksia palvelussamme ei ole tarjolla. Jos olet kiinnostunut tarkemmista kvartaalikohtaisista luvuista, on sinun mahdollista tilata esimerkiksi maksullinen Inderes-analyysipalvelu. Toki nämä tiedot löytyvät yleensä myös yrityksien omilta sivuilta. P/E-luku lasketaan jakamalla osakekurssi yrityksen osakekohtaisella tuloksella. Palvelussamme P/E-luku päivittyy jatkuvasti osakekurssien päivittyessä. /Nordnet Niina
Moi, Annetaan hyvää palautetta ensinnäkin noista superrahastoista. Ihan loistava veto vaikkei itselläni niitä käytössä olekaan. Lisäksi asiakas palvelu toimii hyvin. Web liittymässä oli noita teknisiä työkaluja mutta päivityksen myötä ovat tainneet hävitä jonnekin tai sitten on sijoitettu sopivasti piiloon mistä niitä en löydä. TA työkaluja voisi olla jonkin verran enemmänkin, mikäli tämän voi toteuttaa järkevästi. Lisäksi nuo perusasetukset tulisi voida tallentaa, eli jos ruksaat valikosta ryhmittele, isot, keskisuuret ja pienet yhtiöt niin nämä valinnat joutuu tekemään joka kerta kun sivulle tulee. Vielä login pitää tehdä teidän etusivun kautta eli ei toim jos on sivu on “timeoutannut” ja tältä sivulta yrittää… Lue lisää >>
Moi Hartsa! 1. Teknisen analyysin työkalut on poistettu osakkaiden kurssikuvaajista ja ne tullaan myöhemmin tuomaan takaisin verkkopalvelun kurssikuvaajiin. Kurssikuvaajien päivittämisen yhteydessä poistimme erillisen välilehden, jolla nämä työkalut sijaitsivat. 1.1 Uusien teknisen analyysin työkalujen testaus on tällä hetkellä käynnissä, mutta tarkkaa julkaisupäivää en uskalla luvata. 2. TA-työkalujen osalta tulemme todennäköisesti palauttamaan vanhat työkalut (mm. SMA, Bollinger, RSI ja MACD), mutta jos kaipaat jotain muuta, niin kerro siitä toki meille. 2.1 Tämä huomiosi “pysyvistä” asetuksista on minusta varsin hyvä. Asiakkaamme ovat aiheestakin ilmoittaneet olevansa tyytymättömiä siihen, että joka kerta esimerkiksi salkun yleisnäkymä palautuu “tehdasasetuksiin” sen sijaan, että asetetut sorttaukset olisivat pysyneet. Tätä… Lue lisää >>
Hinnoittelusta haluan minäkin sanoa. 9 € kotimaan kaupoista ja 15 € on vaan liikaa, ja on usein rajoittava tekijä kauppaa tehdessä. Kuitenkin olette (toistaiseksi) edullisin suomalainen välittäjä, joten vaihtoehdot ovat vähissä.
Ymmärtääkseni palvelunne on edullisempaa ruotsissa ja muualla eli Suomessa hinnat ovat kalliimpia? Ilmeisesti juuri kunnon kilpailun puutteen vuoksi.
Hinnoittelumme on maakohtaista. Hinnoittelussa otetaan huomioon muun muassa kustannukset, välityspalvelujen yleinen hintataso ja kilpailutilanne. Esimerkiksi Ruotsissa välityspalvelujen yleiset hinnat ovat huomattavasti alhaisemmat kuin Suomessa, ja tämä vaikuttaa myös Nordnetin hintoihin Ruotsissa. /Nordnet Niina
Pahoittelut vielä off-topicista: Vaikka eräs Nordnetinkin blogiin kirjoittava suomalainen tunnettu yksityissijoittaja on meitä ansiokkaasti valistanut, että suomalaisten välittäjien kulut ovat jo hyvin kilpailukykyiset, on karu fakta, että esim. ulkomaisten osakkeiden kauppa on kauttanne todella kallista kun mietitään vaihtoehtoja. Juuri suomeksi aloittanut välittäjä Lynx tarjoaa USA-kaupat min. $5. Interactive Brokers tarjoaa USA-kaupat min. $0,70. Ero Nordnetiin on valtava. Liian valtava, vaikka toki moni haluaa maksaa preemiota suomenkielisyydestä, sekä automaattisesti hoituvasta verotuksesta. Läpinäkyvyys on tärkeä asia ja hatunnosto että haluatte sitä parantaa, mutta se yksin eri riitä jos siellä näkyy kirkkaana vain kallis hinta. Itselläni jokainen prosentti pois komissioista näkyy suoraan kaupankäyntimäärissä.… Lue lisää >>
Moro Paapaa, Harry Holdari & Kinski!
Tämä ei ole lainkaan off-topicia, Paapaa. Hinnoittelu liittyy olennaisesti läpinäkyvyyteen. Hinnoittelu on aina monenlaisten intressien välistä kamppailua ja meistä kukaan ei halua maksaa sellaisesta, josta ei välttämättä saa arvoa.
Me pyrimme omasta puolestamme siihen, että tarjoamme sijoittajien kaipaamia työvälineitä ja hyvää finanssipalvelua asiakkaidemme tueksi. Jos palvelusta maksettu hinta koetaan liian korkeaksi, sitä ei pidä vähätellä. Hinnat määräytyvät lopulta kuluttajien tekojen tai tekemättä jättämisten perusteella.
Pidämme nämä tärkeät huomiot mielessä, Paapaa, Harry Holdari ja Kinski.
Terveisin
Thomas
Nordnet Suomi
Samaa kuin Kinski – erityisesti USA-osakkeiden kaupankäyntiminimiä voisi laskea. Tuo kympin kampanja on hyvä alku.
Toisaalta propsit Nordnetille siitä, ettei ole kuukausimaksuja tai muita harvakseltaan kauppaa käyvän turhia riesoja.
Hinnoittelussa olisi vielä parantamisen eli alentamisen varaa. On ikävää, että useat USA-salkun haltijat näkyvät siirtyvän Interactive Brokersin leipiin. Lynx taitaa tulla Suomeenkin, joten jotain täytyy tehdä. Itse teen aika vähän kauppaa ja siitä ikäänkuin rangaistaan.
Oikean ja mikkihiirirahan selkeä erottelu salkussa. (Siis osakkeiden myynnin jälkeen salkun saldoon ilmestyy mikkihiirirahaa, joka muuttuu oikeaksi kaupan selvityspäivänä T+2. Jos salkussa on paljon myyntejä ja ostoja, voi olla vaikea pysyä selvillä, koska rahoja voi siirtää ulos salkusta ilman lainoitustapahtumaa.)
Olen samaa mieltä että tämä T+2 selkeämpi huomioiminen olisi erittäin toivottava ominaisuus. Viimeksi viime viikolla jouduin selittämään sukulaiselle miksei hän voi vielä nostaa ulos Nordnetista osakemyynnistä saatuja rahoja vaikka ne ovat salkussa “käytettävissä”.
Moi Teemu ja JJHS!
Tämä on erittäin tärkeä huomio molemmilta ja olemme tämän kehittämiskohteen verkkopalvelussamme tunnistaneet. Toisaalta meille on todella tärkeää, että kuulemme tämän myös asiakkaidemme suusta.
Mielestäni olette molemmat tunnistaneet kaksi tärkeää asiaa. JJHS sanoi, että varsinkin enemmän kauppaa käyvien (= monta kauppaa pörssissä) voi olla vaikea erottaa, mikä on salkun todellinen rahasaldo ja mikä vasta myöhemmin (T+2 ja/tai T+3). Myös Teemu toi hyvin esille sen, että selvitysajan huomioiminen voi olla hankalaa (kun siitä ei selkeästi esimerkiksi salkun yleisnäkymässä kerrota).
Tavoitteemme on se, että salkun kassanhallinta olisi tulevaisuudessa asiakkaillemme aiempaa helpompaa.
Terveisin
Thomas Brand
Ehdottomasti teidän pitää päästä eroon tuosta mikkihiirirahasta – tai ainakin lisätä varoitus jos todellista rahaa ei tilillä ole. On hävytöntä, että asiakkaalle syntyy lainoitustilanne ja tästä korkomenoja kun järjestelmänne näyttää, että tilillä on saldoa ja se nostetaan, vaikka todellisuudessa raha on siellä vasta T+N päivän päästä.
-Valuutanvaihdossa selkeä kellonaika ja kurssi, johon vaihto on tehty.
-Ostettaessa ulkomaisia osakkeita, automaattinen ilmoitus onko valuuttatili aktiivinen vai ei.
Moi jaakko!
1. Tarkoitatko tällä nyt automaattisia valuutanvaihtoja (siis jos sinulla ei ole kohdevaluuttatiliä auki) ja/tai itse tehtyjä valuutanvaihtoja (siis jos sinulla on on kohdevaluuttatili aktivoitu).
2. Tämä on hyvä pointti. Haluaisitko siis, että verkkopalvelu ehdottaisi sinulle automaattisesti valuuttatilin avaamista ja/tai pitäisikö jollain tavoin muistuttaa valuutanvaihdon tekemisestä?
Terveisin
Thomas Brand
Nordnet