On Facebookia, LinkedIniä, Twitteriä, Instagramia, WhatsAppia ja WhatNottia. Nyt vielä sosiaalista sijoittamista. Tarvitseeko ihan kaikesta tekemisestä tehdä sosiaalista? En tiedä, mutta sosiaalinen sijoittaminen saattaa muuttaa kokonaisen teollisuudenalan.
Verkostoitumisen voimaa
Sosiaalinen sijoittaminen mahdollistetaan sille tarkoitetussa Facebookin tapaisessa foorumissa. Näitä löytyy maailmalta jo muutama, ja Nordnetkin on kohta lanseeraamassa oman versionsa aiheesta. Osallistujien arvopaperisalkut ovat kaikkien muiden jäsenten nähtävänä. Usein tosin jäsenyys on anonyymiä ja omistukset on ilmoitettu prosenttimääräisinä, ettei kateus häiritsisi yhteisön ilmapiiriä. Foorumissa voit kuitenkin reaaliaikaisesti seurata eri henkilöiden salkuissa tapahtuvaa kaupankäyntiä. Voit tiedustella tekemisten perään ja kommentoida omia sijoituspäätöksiä. Voit perustaa esimerkiksi ”Osingonmetsästäjät”-ryhmän, jossa samanhenkiset sijoittajat voivat jakaa tietoa, näkemyksiä ja ideoita. Voit kysyä ja jakaa neuvoja milloin mistäkin. Sosiaalista ja mukavaa? No ehkä sitäkin, mutta ennen kaikkea: läpinäkyvää.
Milloin viimeksi olet nähnyt sijoitusneuvojasi arvopaperisalkun?
Pääomasijoittajien maailmassa ”sijoitusneuvojat” laittavat merkittävän osan omasta varallisuudestaan samaan veneeseen asiakkaidensa kanssa. Niin sanotun Private Equity -rahaston satojen miljoonien sijoitusvarallisuudesta jopa useita prosentteja voi olla rahastoa hallinnoivan yhtiön, tai sen työntekijöiden omia, varoja.
Piensijoittajan todellisuus on harvemmin tätä. Sijoitusneuvoja myy milloin mitäkin, useimmiten pankin omia tuotteita painottaen, ja arvopaperikauppaa pitäisi osakevälittäjän mielestä käydä milloin mistäkin syystä. Rahastosalkunhoitaja myy luonnollisesti omaa osaamistaan ja riippumaton vakuutusmeklari alati vaihtuvien vakuutusyhtiöiden tuotteita. Neuvonantajat saavat korvauksensa varmuudella, sijoittaja ei. Ei ihme että sijoituspalveluala epäilyttää.
Sosiaalisen sijoittamisen avulla voit itse päättää kenen tekemisiä seuraat ja kenen neuvoja kuuntelet. Avuksi sinulla on verkosto, jossa hyvät neuvot erottuvat huonoista, sekä pisteytysjärjestelmä, joka laittaa osallistujat paremmuusjärjestykseen. Jos et muuta keksi, mikset seuraisi jäsentä, jonka salkku on tuottanut parhaiten?
Sosiaalinen sijoittaminen ja perinteiset varainhoitajat
Jos sosiaalinen sijoittaminen yleistyy ja keskittyy, ja sinne eksyy osaavia sijoittajia, mikä mielestäni on hyvin todennäköistä, koko sijoituspalveluala saattaa muuttua. Sosiaalisen sijoittamisen keskittyminen harvalle, helposti hahmotettaville foorumeille, on kansan syvien rivien avain tulevaisuuteen. Jos yhdestä paikasta voi seurata menestyneimpiä sijoittajia, todennettavalla ja läpinäkyvällä tavalla, mihin kukaan enää tarvitsee perinteisiä sijoituspalvelun tarjoajia?
Ammattisalkunhoitajat voivat toki itsekin siirtyä foorumeihin. Joku palveluntarjoaja varmasti mahdollistaa hallinnointipalkkion veloittamisen salkun seuraamisesta. Mutta silloin ammattilaiset kohtaavat armottoman todellisuuden. Vain ihan kaikista parhaimmat pärjäävät.
Mitä mieltä sinä olet? Mistä sinä haluaisit näkökantoja? Kirjoita kommentti tai ota yhteyttä. Minut tavoittaa sähköpostitse osoitteesta martin.paasi@nordnet.fi ja puhelimitse numerosta 050 5918292.
Kuvien lähteet: www.scientificlink.com (Verkostoituneet aivosolut) www.nextbigwatch.com (Kalat), www.shutterstock.com (Valopäät).
Sinänsä sosiaalinen media voi toimia ihan hyvin pienten yhteisöjen muodostamiseen, joissa vaihdellaan näkemyksiä. Eli ihan mielenkiinnolla odotan mitä Nordnet julkaisee tähän liittyen.
Mutta tämän pitää tietenkin olla täysin vapaaehtoista ja halutessaan pitää voida oma salkkunsa ja kaupankäyntinsä sisältö pitää niin luottamuksellisena kuin mitä laki sallii.
Toivoisin toki korjausta myös Nordnetin viimeaikaiseen uutisointiin, jossa selvästi on analysoitu asiakkaiden salkkuja ja sitten tehty niiden pohjalta uutisia. Käsittääkseni Nordnet ei ole pyytänyt asiakkailtaan lupaa asiakkaiden salkkujen käyttämiseen “uutisten” pohjana (esim. Nokia omistukset Oulussa, Talvivaara omistukset Kainuussa).
Minusta tärkein edellytys sosiaalisen sijoittamisen hyödylle on, että se keskittyisi vain muutamalle foorumille (alustalle). Näin siksi, että salkkujen keskinäinen kilpailu, ja siten taustalla kommentoivan sijoittajan uskottavuus, kasvaisi merkityksellisiin mittoihin. Läpinäkyvällä ja todennettavalla tavalla. Sosiaalinen sijoittaminen on täysin vapaaehtoista ja tyypillisesti maksuton lisäpalvelu. Lisäksi salkun sijoitusten markkinaarvot eivät näy missään. Tämän lisäksi suosittelisin anonyymin nimimerkin käyttöä. Millään muulla kun ei ole merkitystä, sosiaalisen arvon lisäksi, kuin näyttö siitä että puheet myöskin toimivat käytännössä. Ikävä kuulla että koet Nordnetin viimeaikaisen uutisoinnin ongelmalliseksi. Itse olen vahvasti sitä mieltä että kaikilla pitäisi olla oikeus puhua, ja olla puhumatta, raha-asioistaan. Näin ei suomessa ole, muun… Lue lisää >>
Kiitos vastauksesta. Uutisointi asiakkaiden salkuista ei mielestäni tarvitse olla yksilöityä rikkoakseen esimerkiksi säilytyssopimuksen kohtaa numero G.4 (https://www.nordnet.fi/pdf/fi/allm_bestammelser.pdf) tai pankkisalaisuusohjeen kappaletta 7.1, joka määrittää että ilman perusteltua syytä ei pitäisi olla edes pääsyä asiakkaiden tietoihin.
Eli ongelmana on se, että ylipäätänsä ei pitäisi olla sallittua ajaa asiakkaiden salkuista laajoja raportteja, saati sitten julkistaa niitä tietoja. Tai ainakin teidän pitäisi sopimuksissa varata siihen oikeus, mitä tosin itse en ainakaan allekirjoittaisi.
Se mitä Suomen laki vaatii julkistettavan on asia erikseen. Nämä raportit on kuitenkin muodostettu Nordnetin omista asiakasrekistereistä, eikä siten ole finanssitalolle soveliasta toimintaa. Tai voisitteko näyttää vastaavia esimerkkejä muilta osakevälittäjiltä?
Hei Hessu, en ole törmännyt tähän ongelmaan aikaisemmin joten en tunne määritteitä ihan tarkkaan. Oma käsitykseni on, että asiakasinformaatiota saa käsitellä ja esittää kootulla tasolla. Eli niin, että yksittäisen asiakkaan tiedot ei ole tunnistettavissa tai arvattavissa. Jos haluat täsmällistä tietoa tähän aiheeseen liittyen, ota mielellään yhteyttä maajohtajaamme, Niklas Odenwalliin. Hän vastaa kysymyksiin jotka liittyvät Nordnetiin liiketoimintaan. Niklaksen tavoitat sähköpostitse osoitteesta niklas.odenwall@nordnet.fi ja puhelimitse numerosta 040-5656043.
Selvä homma. Mitä tulee tähän itse aiheeseen. Mielenkiinnolla odotan tosiaan ja kokeilen kyllä palvelua kun se julkistetaan. Kun itse on kontrollissa, niin homma on ihan bueno.
ps. tuskin Itella kertoisi montako pakettia Hobby Hallilta menee postinumeroille 00100 ja 00110. Tai Nordea, että paljonko on heidän asiakkaillaan pankkitileillä rahaa Oulussa ikäryhmittäin. Kukaan ei tuolla tiedolla mitään tee, mutta se loukkaisi todennäköisesti monia ihan periaatteenkin vuoksi.
Näkisin sijoitusneuvonnan tärkeimpänä tehtävänä auttaa asiakasta hahmottamaan taloutensa kokonaistilanne, kartoittamaan riskejä ja tekemään pitkän tähtäimen suunnitelmia. Jonkun pitää osata hahmottaa se kokonaisuus ja miettiä ne ratkaisut, joilla päästään toivottuun lopputulokseen vuosikymmenien tähtäimellä. Tämä on minusta se juttu, jonka vuoksi ammattilaisen puoleen kannattaa kääntyä, jos itsellä ei osaaminen riitä.
En tiedä onko tällaista palvelua tarjolla tavallisille kansalaisille sellaiseen hintaan, jonka he raaskisivat maksaa. Ilmainen neuvonta on käytännössä kai erilaisten sijoitustuotteiden myyntiä ja maksullinen varainhoito menee monen kipukynnyksen yli.
Olen samaa mieltä. Juuri tähän sijoituspalveluyritysten pitäisi minunkin mielestäni keskittyä, mielummin kuin “tähtisalkunhoitajien” ylläpitämiseen.
Useat toimijat pitävät tätä kuitenkin kannattamattomana toimintana. Esimerkki poikkeuksesta on Elite Pankkiiriliike, joka nimenomaan haluaa tarjota apua ja vieläpä paikallisesti.
Lisäksi olen kaivannut nettipohjaista ratkaisua, joka minun henkiklöprofiilini pohjalta ehdottaisi sopivaa perusratkaisua kaikelle, vahinko- ja henkivakuutuksista, kuukausisäästöihin aina asuntolainaan asti. Tätä lähtökohtaista ehdotusta voisi sitten muuttaa vielä omien erityistarpeiden pohjalta, mikäli energiaa ja tarvetta siihen löytyy.