SLUSH – missä innostuneet tekijät ja rahoittajat kohtaavat

SLUSH on Helsingissä opiskelijoiden järjestämä jokavuotinen start-up- ja teknologiatapahtuma, missä tulevaisuuden miljardiyhtiöt kuten Rovio, MySQL ja Supercell saavat alkunsa.

Tämänvuotinen kaksipäiväinen tilaisuus päättyi eilen. Kävijöitä oli 14 000, vaikka liput maksoivat useita satoja euroja. Osallistujat tulevat kaikkialta maailmasta Suomeen, marraskuiseen loskaan (“Slush“), saadakseen uutta energiaa, uusia ideoita, uutta rahaa tai uusia sijoituskohteita.

Tekijät

Tekijöitä ja esikuvia riitti tämävuotisessa SLUSHissa. Ajankohtaisesta Alibabasta puhumassa kävi Wang Jiang (CTO), yritysjohtamisesta muun muassa Matti Alahuhta (KONEen entinen toimitusjohtaja), lahjakkaiden ihmisten johtamisesta puhui Esa-Pekka Salonen (eräs kapellimestari), sitkeydestä Leland Melvin (NASA:n astronautti) ja yrittämisestä Ilkka Paananen (Supercellin perustaja ja miljardööri).

Poliitikot

Myös poliitikot olivat paikalla. Tänä vuonna kyseistä osallistujagenreä edusti muun muassa Jan Vapaavuori, Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck ja Kiinan varapääministeri Wang Yang (tämä oli muuten ensimmäinen kerta kuin kiinalainen huippupoliitikko on osallistunut ei-poliittiseen tilaisuuteen).

Yritykset

Yrityksiä oli yli tuhat. Näiden esityksiä kuunnellessa ei voinut olla innostumatta. Esimerkiksi CosmEthics tekee Appia, joka viivakoodin perusteella kertoo mitä kemikaaleja käyttämissäsi tuotteissa on. Jos olet allerginen, vegaani tai muuten vaan haluat välttää myrkkyjä, voit luoda oman näköisesi profiilin, jolloin Appi varoittaa mikäli tuotteessa on näitä ei-toivottuja asioita. Samalla se ehdottaa korvaavia tuotteita.

RePackin idea on yksinkertaisuudessaan loistava: helposti kierrätettävät pakkaukset. Internetkauppojen (Alibaba, eBay, Zalando) yleistyessä tällaisesta tuotteesta tullee alan ympäristötietoisille toimijoille pakollinen “must-have“. Tämä saattaa hyvinkin koitua pahvilaatikoiden kuolemaksi.

Modtin idea oli ehkä mielettömin. Yritys tekee muokattavista ja ohjelmoitavista säikeistä eläviä kolmiulotteisia pintoja. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi auton muodot voi tulevaisuudessa muuttua nopeuden mukaan, säästäen siten energiaa ja parantamalla samalla ajo-ominaisuuksia. Lisäksi esimerkiksi älypuhelimesi pintaan voidaan luoda puhuvat kasvot, mainostauluista voidaan tehdä kolmiulotteisia ja muotinvalmistuksesta niin nopeaa, että se kilpailee 3D-tulostamisen kanssa.

Voittaja

Vuoden 2014 SLUSH yritysesittelykilpailun voitti kuitenkin enbrite.ly, joka poistaa “klikkausrobotit” internetpohjaisesta mainonnasta (tai löytää ihmiset internetistä – kuten he itse asian ilmaisivat). Näin jokaista internetmainontaan käytettyä euroa kohti saadaan 40% enemmän todellista hyötyä. Tällä on merkitystä esimerkiksi Googlen noin 60 miljardin dollarin, lähinnä internetmainontaan perustuvan liikevaihdon todelliseen asiakashyötyyn. Palkinnoksi enbite.ly sai tarvitsemansa 500 000 euron rahoituksen.

Tapahtuma

Vaikka suurimalla osalla Slushissa esitetyistä ideoista ei tule lyömään rahoiksi, merkillepantavaa on se, että maailmasta löytyy tällainen elämänmyönteinen yrittämisen supertapahtuma, missä sekä ajatukset, ilmapiiri että katto on korkealla. Tällaista tarvitaan. Samalla tämä ideoiden ja rahoitusten sulattamo pitää huolen siitä, että parhaat jutut kerääntyvät talteen.

Sijoitusmuoto

Sijoitusmuotona start-upien rahoittaminen on kuitenkin haastavaa. Siihen tarvitaan rahan lisäksi myös sydäntä. Suurin osa sijoituksista epäonnistuu ja näitä epäonnistumisia on rahoitettava sillä yhdellä onnistumisella, josta me kaikki kuulemme ennemmin tai myöhemmin. Tällaisia sijoituksia tekeviä yksityishenkilöitä ei siis suotta kutsuta bisnesenkeleiksi. Riskirahoituspiireissä alkuvaiheen rahoittajia, niin sanottuja Venture Capital -rahastoja (Private Equity -rahastot on eri juttu), pidetään eräänlaisina rahoitusalan hulluina propellipäinä.

Mieletöntä

Onneksi maailmassa on luovaa hulluutta ja onneksi sitä löytyy sekä yrittäjien että rahoittajien keskuudesta. Eikö siksi olekin mieletöntä, että ryhmä suomalaisia opiskelijoita onnistuu keräämään nämä maailmalta Helsinkiin, jotta hyvistä ideoista tulisi totta?

 

Myös Forbes tykkää: Hack Your Life: The Hottest Lifestyle Startup Trends for 2015.

Mitä mieltä sinä olet? Mistä sinä haluaisit näkökantoja? Kirjoita kommentti tai ota yhteyttä. Minut tavoittaa sähköpostitse osoitteesta martin.paasi@nordnet.fi, Twitteristä tunnuksella @MartinNordnet ja puhelimitse numerosta 050 5918292. Kuvan lähde: Dollar Photo Club.

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit