Pankit, ottakaa naiset vakavasti

Lapsen saaminen muuttaa täysin perheen talouden. Silloin ei ole tarve pelkästään arjen hankinnoille, vaan monelta menee uusiksi asunto, auto, vakuutukset ja tilit. Osaavatko pankit käyttää tätä tilaisuutta hyväkseen?

Valitettavasti eivät.

Johanna Arantola-Hattab on tutkinyt pankkipalveluita perheen näkökulmasta. Hän haastatteli kesällä valmistuneessa väitöskirjassaan töissä käyviä äitejä, siitä, mitä he ajattelevat pankeista palveluntarjoajina.  Haastateltavat olivat sitä mieltä, että pankit eivät ymmärrä perheiden arkea, eivätkä osaa ottaa asiakasta huomioon osana isompaa kokonaisuutta, perhettä.

Ongelma ei ole siinä, etteivätkö pankit osaisi tarjota asiakkailleen räätälöityjä palveluita. Väitöksestä kävi ilmi, että myös tuputtaminen ja pankkien proaktiivisuus ärsyttää. Joukkomyynnin sijaan asiakkaat, tässä tapauksessa äidit, arvitsisivat palveluita, jotka ottavat huomioon heidän elämäntilanteensa.

Perheen näkökulmasta tämä tarkoittaa esimerkiksi niinkin arkisia asioita, kuin vauvan tilin avaamista tai myöhemmin pankkikortin hankintaa nuorelle. Myös sijoittamisen aloittaminen perheen perustamisen yhteydessä olisi mitä otollisinta aikaa.

Mutta ei.

Suomalaiset säästävät lähinnä pankkitileille ja pitävät sijoittamista vaikeana. Suomalaisilla käyttötileillä on on yli 80 miljardia euroa.

Yksi suuri syy siihen, miksi ihmiset eivät sijoita, on sijoitustuotteiden vaikeus ja aloittamisen hankaluus. Arantola-Hattabin väitöskirjassa haastattelemat äidit toivovat pankkipalveluilta helppoutta. Jo teinin pankkikortin uusiminen pankissa yhdessä molempien vanhempien ja teinin kanssa tuntuu ajankäytöllisesti vaikealta. Pankkipalveluiden pitäisi toimia arjen tukena, ei sen täyttäjänä.

Arkea helpottavia ratkaisuja pankeilla olisi, ne vain pitäisi tuoda esiin aktiivisesti ja oikeaan aikaan.

Monet muistavat lapsuudestaan Kultapossukerhon, tuon Postipankin lapsiasiakkailleen suunnatun kanta-asiakasohjelman.

Kultapossukerho lakkautettiin 2003 lapsille suunnattuna markkinointina.

Kultapossukerhon kaltaisille yhteisöille olisi kuitenkin tilausta. Väitöskirjassa naiset ehdottivat pankkeja ottamaan mallia Tupperware-ajattelusta. Pankit voisivat järjestää naisten iltoja, joissa puhuttaisiin perheen raha-asioiden järjestämisestä.

Pankkikonttoreihin naiset toivoivat lasten nurkkausta, jossa lapset voisivat leikkiä asioinnin ajan.

Organisatorisesti ajatellen perheet ja yritykset ovat melko samanalaisia. Myös pankit voisivat ajatella perhettä yrityksinä. Yrityspankkipuolihan pankeilla on, mutta perhepankkeja ei yhtään.

Kun pankkiin astuu nainen, joka pyytää asuntolainatarjousta perheenlisäyksen takia, virkailijan edessä on uuden yrityksen toimitusjohtaja, jonka vastuulla on paitsi omat pankkiasiat, myös perheensä edustus. Häntä kannattaa kohdella hyvin.

 

/Ninni Myllyoja

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit