Ovatko splitattavat osakkeet nousseet liikaa – törmääkö Tesla betoniporsaaseen?

Teslan ja Applen osakkeille tehdään ns. osakesplitti perjantaina 28.8.2020 markkinoiden sulkeutumisen jälkeen. Jokainen perjantain päätteeksi Teslaa omistanut saa salkkuunsa neljä uutta osaketta, Applen omistajat saavat uusia osakkeita kolme lisää. Jos siis tänään omistat esimerkiksi 10 Teslan osaketta, maanantaina salkussasi on yhteensä 50 Teslan osaketta (10+40). Tällä ei kuitenkaan ole merkitystä omistuksesi arvon kannalta, sillä maanantaina Teslan osakkeen arvo tippuu samassa suhteessa. Jos Teslan osake päättäisi perjantaina 2000 dollariin, kaupankäynti osakkeella alkaisi maanantaina suurinpiirtein 400 dollarin paikkeilta. Ilmaista lounasta ei siis ole tarjolla.

Osakesplitti on täysin tekninen toimenpide, jolla ei ole käytännön vaikutusta arvoon tai omistusosuuteen. Sillä yleensä tavoitellaan osakkeelle parempaa likviditeettiä sekä tehdään helpommaksi piensijoittajille ostaa osaketta. Edellisen argumentin merkitys on nykypäivänä aiempaa pienempi, sillä valtaosa amerikkalaisista välittäjistä tarjoaa jo fraktionaalisia osakkeita, eli osakkeiden osia. Tällöin sijoitussumma voi olla mikä vain eikä osakkeen hinnalla ole sinänsä merkitystä.

Psykologinen vaikutus

Vaikka fundamenttianalyysin valossa splitin ei tulisi vaikuttaa osakkeen hintaan, tutkimusten valossa sillä on kuitenkin selvä vaikutus. Splitattavat osakkeet tuottavat keskimäärin 2–3 % muuta markkinaa paremmin. Merkittävimmät erot osakkeen tuottokehityksessä näkevät heti splittiuutisen jälkeen sekä siinä vaiheessa, kun kaupankäynti uusilla osakkeilla alkaa.

Osakkeen splittaaminen on siis markkinointiteko, jonka psykologinen vaikutus saa osakkeen tuntumaan halvemmalta.

Teslan osake aloitti viimeisimmän nousupyrähdyksensä juuri osakesplittiuutisesta. Osake nousi jälkipörssissä (11.8.) noin 8 % välittömästi uutisen jälkeen. Nousu kiihtyi seuraavan pörssipäivän aikana ja osake päätyi 13,12 % nousuun. Osake on noussut viimeisen 12 pörssipäivän aikana hurjat 63 %. Kuinka suuri osuus tästä noususta selittyy splitin psykologisella vaikutuksella, on vaikeaa arvailla. Ainakin se on lisännyt yhden nousukatalyytin jo valmiiksi kovasta hypestä nauttivaan osakkeeseen.

https://www.tradingview.com/x/JZsTsRnZ/
Teslan osake on noussut vuoden alusta +435 %, 1 v aikana +945 %.

Nousua ilman fundamenttiperusteita?

Teslan osakkeeseen on hinnoiteltu valtavat tulevaisuuden odotukset, jotka kuvastavat sen kehitystä enenevässä määrin autonvalmistajasta teknologiayhtiöksi. Yhtiön markkina-arvo on kymmenkertaistunut viimeisen vuoden aikana ja on nyt lähes yhtä suuri kuin Toyotan, Volkswagenin, BMW:n ja Daimlerin yhteenlaskettu markkina-arvo.

Tesla on eittämättä disruptiivinen teknologiayhtiö, jolla on potentiaalia kasvaa esimerkiksi akkuteknologian ja autonomisten autojen kehityksen kautta jättiläiseksi, mutta se vaatii vielä aikaa ja onnistumisia operatiivisella tasolla. Osakekurssin lähes parabolinen nousu ei ole kestävällä pohjalla millään yhtiöllä paranevista fundamenteista riippumatta. Jos katsot parhaiten tuottaneiden, markkinajohtajiksi kehittyneiden yhtiöiden historillisia kurssigraafeja, huomaat yliampuvien nousupyrähdysten päättyvän korjausliikkeisiin. Vaikeinta on tietenkin ajoittaa, missä vaiheessa käynnissä oleva nousupyrähdys päättyy.

Pörssissä osakkeiden hintoja ohjaa lyhyellä aikavälillä likviditeetti, ei logiikka (fundamentit). Jos ostopaine on myyntipainetta kovempaa, osakkeen hinta nousee. Tesla on nauttinut viimeiset kuukaudet poikkeuksellisesta määrästä “teknisiä” tekijöitä, jotka ovat lisänneet osakkeen kysyntää:

  • Lisääminen S&P 500 -indeksiin. Maailman suurimpaan ja seuratuimpaan indeksiin pääsevät vain voitolliset yhtiöt, ja Tesla varmisti kelpuutuksensa heinäkuun tulosjulkistuksen yhteydessä. Tesla on noussut markkina-arvoltaan USA:n 9. suurimmaksi yritykseksi, joten sisäänpääsy indeksiin on käytännössä varma. Tämä johtaa siihen, että esimerkiksi kaikkien indeksiä seuraavien rahastojen tulee omistaa Teslan osaketta. Moni rahastoista on luultavasti aloittanut ostot jo etukäteen. Lue lisää tästä Bloombergin artikkelista (eng).
  • Short squeeze. Tesla on ollut lyhyeksimyyjien suosikki jo vuosia ja vielä tämän vuoden alussa se oli USA:n shortatuin osake. Moninkertaiseksi noussut osake on aiheuttanut shorttaajille satojen prosenttien tappiot ja lopulta shortteja on jouduttu sulkemaan ostamalla osaketta.
  • Momentum. Kurssinousu tukee nousun jatkumista ja kun osake tekee jatkuvasti uusia huippuja, luonnollista myyntipainetta ei ole. Teknologiayhtiöiden arvostuskertoimia on venytetty nousurallin aikana ja Tesla on saanut tästä oman osansa.
  • Yksityissijoittajien kulttiosake. Tesla ja sen perustaja Elon Musk ovat jo pidempään nauttineet tietynlaisesta kulttimaineesta. Usko yhtiön menestykseen on laajoissa sijoittajapiireissä niin vahva, että osaketta ostetaan lähes hinnasta välittämättä. Satumaiset nousuprosentit ovat myös houkutelleet mukaan uusia sijoittajia, jotka haluavat osansa kurssinoususta.
  • Osakesplitti.

Vaaran merkit ilmassa

Kirjoitin edellisen kerran 5.2. Tesla-hypen ylikuumenemisesta seuraavasti: “Historiassa vastaavanlaiset hinnanliikkeet eivät ole olleet kestäviä ja ovat johtaneet merkittäviin korjausliikkeisiin. Historia ei ole tae tulevasta, mutta sijoittajien kannattaa varautua siihen, että nähty kurssinousu ei jatku ja vauhtia tullaan hakemaan alemmilta tasoilta.”

Tuo kirjoitus sattui osumaan väliaikaista huippua seuraavalle päivälle. Sen jälkeen Teslan osake laski yli 60 % seuraavan kahden kuukauden aikana. Suuri osa laskusta toki menee suoraan koronan piikkiin, mutta osake laski kuitenkin selvästi indeksejä enemmän. Nyt näen samanlaisia vaaran merkkejä ilmassa. En toki usko tällä kertaa noin suureen laskuun.

Näin rajusti nousevan osakkeen huippuja on aina vaikeaa ajoittaa tarkasti, mutta itse uskon osakesplitin tai uutisen S&P 500 -indeksiin lisäyksestä olevan se katalyytti, joka lopulta katkaisee nousun. Kyseessä olisi siis ns. “Buy the Rumor, Sell the News”-efekti.

Kuinka hyödyntää kurssiliikkeitä?

Nordnetin kautta voi ostaa Teslan osakkeita, mutta niitä ei voi myydä lyhyeksi. Viputuotteilla on kuitenkin mahdollisuus hyötyä niin laskevista kuin nousevistakin kursseista. Nordnet Markets -tuotevalikoimasta Teslaan löytyy minifutuureita sekä sertifikaatteja. Muilta liikkeeseenlaskijoilta löytyy myös Unlimited turboja Teslalle. Ennen kuin teet viputuotteilla kauppaa, tutustu tarkasti kuinka tuotteet toimivat ja millaisia riskejä niihin liittyy.

Osakesplitti ei vaikuta viputuotteisiin, vaan niille tehdään splittikorjaus ennen maanantain avausta, ks. kuva alla.

Blogi ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä, indekseistä, strategioista tai niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta, indeksistä tai strategiasta suositusta taikka tavoitehintaa. Tässä blogissa esitetyt ajatukset eivät ole sijoitusneuvoja, -suosituksia tai -kehotuksia, eikä sijoitustoiminnassa historia ole tae tulevista tuotoista. Kukaan ei voi antaa oikeita neuvoja tuntematta sijoittajan taloudellista tilannetta, sijoitushorisonttia, riskinsietokykyä tai muita hänen sijoitussuunnitelmansa yksityiskohtia. Pelkästään blogin välityksellä ei ole myöskään mahdollista käsitellä sijoituskohteita sillä tarkkuudella kuin jokaisen sijoittajan tulisi tehdä ennen sijoituspäätöksen tekoa. Sijoitustoiminta sisältää riskin menettää pääoma kokonaan, ja jokainen vastaa sijoituksistaan itse. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaLepikko). Blogi sisältää Nordnetin markkinointilinkkejä.

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
3 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Liisa
Liisa
30.08.2020 15:06

Jukka voisi lopettaa Teslan osakkeen marmattamisen ja mennä ja ostaa Teslan auton. Se on kuitenkin paras auto, jonka Jukka on koskaan omistanut ja hyvin suurella todennäköisyydellä edullisempi auto kuin hänen nykyinen autonsa.

Ihmiset saavat ymmärrystä vain kokemuksen kautta. Historiasta ei voi oppia yhtään mitään.

Daniel
Daniel
Vastaa  Liisa
31.08.2020 11:24

Argumeentti “paras auto” on todella naiivi argumentti, joka ei todellakaan pidä paikkansa koska käyttäjien tarpeet ovat todella erilaisia. Toiset ajaa pelkästään kaupunkiajoa, toiset pitkiä maantieajoja, toiset ajaa työn puolesta ja toiset pelkästään vapaa-ajalla. Tesla ei todellakaan ole paras auto eikä koskaan tule olemaankaan eikä myöskään edullisin vaihtoehto.

Muokattu viimeksi 1 kuukausi sitten Daniel toimesta
Nordnet
Vastaa  Liisa
31.08.2020 11:53

Kun spekuloin osakkeen lyhyen aikavälin liikkeillä, itse tuotteella on käytännössä olematon merkitys. Vaikka tuote olisi kuinka hyvä, ei se tarkoita sitä, että osake nousisi päivästä toiseen.

P.S. En omista autoa, vaan sijoitan siihenkin kuluvat rahat. Olen myös ajanut Teslaa.-Jukka