Osallistuisimmeko Kingin listautumiseen?

Mobiilipelien maailmassa tunnetuksi tullut kasvuraketti, vuonna 2003 perustettu King, listautuu alkavan viikon keskiviikkona 26. maaliskuuta New Yorkin pörssiin. Yhtiö on tällä hetkellä merkittävin pelinkehittäjä sosiaalisen median jättilaisessä, Facebookissa. Millainen on Kingin arvostustaso listautumishetkellä?

Candy Crush -pelistä tunnettu King listautuu keskiviikkona New Yorkin pörssiin kaupankäyntitunnuksella KING. Muut suuret peliyhtiöt, kuten Zynga, EA ja Supercellin enemmistöomistaja Softbank, ovat jo pörssissä. Näiden yhtiöiden peleihin kuuluvat Farmville, FIFA ja Clash of Clans.

Kingin menestyksen takuuna on toiminut Candy Crush Saga -mobiilipeli. Yhtiö on myös tullut tunnetuksi tekemällä ”candy”-sanasta tavaramerkkinsä. Erinomaisen kuvan Candy Crushin merkityksestä Kingille antaa tieto siitä, että peli edusti viime vuonna miltei kolmea neljäsosaa yhtiön liikevaihdosta.

Potentiaalin osalta on tosin huomattava, että tunnetuimman pelin ohella Kingin portfolio sisältää myös yli 140 muuta peliä 14 eri kielellä, kuten Bubble Witch Saga, Pet Rescue Saga, Farm Heroes Saga, Papa Pear Saga ja Pyramid Solitaire Saga. Kingin pelejä pelaa yli 320 miljoonaa käyttäjää kuukausittain. Kokonaisuudesta on kuitenkin nostettava esiin, että Candy Crush oli viime vuonna selvästi ladatuin ilmainen mobiiliapplikaatio.

Viime vuosineljänneksinä Kingin kasvu on ollut huimaa. Candy Crush lanseerattiin Facebookissa huhtikuussa 2012. Pelin jakelukanava laajentui Applen laitteisiin marraskuussa 2012. Jouluun 2012 mennessä myös Android-alustalle oli lanseerattu oma versionsa pelistä. Candy Crushia on ladattu alle kahdessa vuodessa yli 500 miljoonaa kertaa. Itse peli on saatavilla ilmaiseksi, mutta pelaajalla on pelatessaan mahdollisuus ostaa rahalla erilaisia lisäominaisuuksia.

Listautumisen yhteydessä King on tiedottanut, että noin kolme neljäsosaa yhtiön liikevaihdosta tulee mobiilikäyttäjiltä. Tulovirran yhtiölle muodostavat enimmäkseen mobiilipelien pelaajat, jotka voivat ostaa hahmoilleen ja käyttäjätunnuksilleen esimerkiksi lisää elämiä tai muuta pelin etenemisen näkökulmasta lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Listautumistiedottamisessaan yhtiö arvioi, että keskimääräinen ostos on dollarin suuruusluokkaa.

Candy Crushin liikevaihto oli kaksi vuotta sitten, vuoden 2012 ensimmäisellä vuosineljänneksellä 22 dollaria. Viimeksi päättyneellä vuosineljänneksellä, loka-joulukuussa 2013, Kingin liikevaihto oli jo 602 miljoonaa dollaria. Hieman vähemmän listautumisen yhteydessä markkinoitu yksityiskohta Kingin myynnin kehityksessä on, että yhtiön liikevaihto laski viimeksi päättyneellä vuosineljänneksellä (loka-joulukuussa 2013) noin kolme prosenttia heinä-syyskuusta 2013. Listautumishetkellä on selvää, että Kingin kiivain kasvu on historiaa ainakin prosentuaalisin mittarein.

King listautuu alkavalla viikolla New Yorkin pörssiin. Listautumista varjostavat epäilykset siitä, jatkuuko Candy Crush Sagan suosio tulevaisuudessa yhtä vahvana kuin lähihistoriassa. Toisaalta vielä suurempana kysymysmerkkinä on, kykeneekö King kehittämään ja tuomaan markkinoille vastaavanlaisia menestyspelejä. Listautumishetkellä yhtiön suosio on kuitenkin pelaajien keskuudessa massiivinen: helmikuun 2014 aikana Kingin pelejä pelasi keskimäärin 144 miljoonaa käyttäjää päivittäin, yhteensä keskimäärin yli 1,4 miljardia kertaa päivässä.

Pelitoimialalta on kuitenkin jo olemassa varoittavia esimerkkejä. Vuonna 2011 listautuneen, Farmville-hittipelillä pintaan nousseen Zyngan osake on romahtanut lähes 50 prosenttia alle kolmessa vuodessa. Myös Roviolla on ollut haasteita luoda Angry Birdsin kaltainen toinen hittipeli. Jos King jää yhden pelin ohikiitäväksi ihmeeksi, on listautumishinnaksi arvioitu 7,6 miljardin dollarin markkina-arvo erittäin korkea. King poikkeaa kuitenkin kurssiromahduksen kokeneesta Zyngasta siten, että sen pelit nauttivat suosiota nimenomaan alati yleistyvissä älypuhelimissa, siinä missä Zyngan pelien matkapuhelinsuosio on jäänyt suhteessa selvästi vaatimattomammaksi.

Toimialakohtaisten trendien osalta on merkittävää, että King arvioi mobiilipeleissä liikkuvan tällä hetkellä rahaa jopa 17 miljardia dollaria vuositasolla. Vielä vuonna 2010 mobiilipelimarkkinan koko oli Kingin arvion mukaan 6 miljardia dollaria. Lukuja yhdistämällä ja laskukaavaan soveltamalla käy ilmi, että Kingin päätoimialan vuosikasvu on toteutunut viime aikoina yli 40 prosentin vuositahtia. Vain harva toimiala kasvaa näin vauhdikkaasti nykyisessä taloustilanteessa. Kingin näkökulmasta on huomattava, että sen lippulaiva Candy Crush hallitsee juuri nyt noin 10 prosenttia koko toimialan rahamääräisestä arvosta.

Kingin osakekohtainen listautumishinta asettuu 21–24 dollarin välimaastoon. Haarukan ylälaidassa yhtiön markkina-arvo yltää jopa 7,6 miljardiin dollariin. Vertailukohdaksi voidaan asettaa 90-vuotisella liiketoimintahistorialla varustettu, muun muassa Monopolista ja Scrabblesta tunnettu Hasbro, jonka osakekannan markkina-arvo on Kingille kaavailtua pienempi, noin 7,2 miljardia dollaria.

Toisin kuin moni listautuja some- ja teknokuplissa, King on jo nyt yli 700 miljoonaa dollaria ennen veroja vuosivoittoa tuottava yhtiö. Yhtiön osake arvostetaan listautumisessa hintahaarukan reunoilla 13–15 kertaa viime vuoden nettotuloksensa verran. Esimerkiksi sosiaalisen median yhtiöiden listautumisarvostuksista poiketen Kingin valuaatio näyttää pintapuolisesti kohtuulliselta. Sijoittajan kannalta olennainen kysymys ei näin ollen liity siihen, onko P/E-luku korkea, sillä sitä se ei ole.

Vaaramomentti piileekin tunnusluvun laskentakaavan E-komponentin ”takana”: onko yhtiötason kannattavuus listautumishetkellä normaali, vai kestämättömän korkea? Osaltaan sijoituksen riskiprofiilia kasvattaa myös Kingin ylärivin eli liikevaihdon kestävä taso, ja erityisesti sen tuleva kasvuvauhti. Ainakin vuonna 2013 Kingin liikevaihdon kasvukäyrä oli komea, sillä yhtiö jopa 11-kertaisti liikevaihtonsa 1,9 miljardiin dollariin. Myös nettotulos kasvoi vuonna 2012 saavutetusta 7,8 miljoonasta dollarista 567,6 miljoonaan dollariin.

Jos King haasteista huolimatta yltää selvään kasvuun ja liiketoiminnan kannattavuus säilyy erinomaisena, voidaan osakkeen listautumishintaa pitää alhaisena. Sijoittajan näkökulmasta Kingissä on kaikissa skenaarioissa kyse kasvun saavuttamisesta suhteessa osaketta kohtaan jo sisään ladattuihin odotuksiin – yhtiöllä kun ei ole listautumishintansa vastineeksi kiinteää omaisuutta kuin nimeksi. On huomattava, että 20 prosentin kasvu myynnissä ja tuloksessa ei lohduta sijoittajaa, joka on ostanut osaketta silloin, kun markkinoilla on vallinnut odotukset 30 prosentin kasvusta.

Kingillä oli viime vuoden lopussa 665 työntekijää. Tähän suhteutettuna sijoittajat maksavat listautumisessa jokaisesta yhtiön työntekijästä yli 11 miljoonaa dollaria. Summan, jolle ei tule aivan heti mieleen vastaavaa vertailukohdetta. Toisaalta on huomattava, että Kingin liiketoimintamalli ei lisämyynnin näkökulmasta henkilöstöä kovin suuressa mittakaavassa vaadikaan: asiakas eli pelaaja lataa pelin omatoimisesti, ja lisämyynnissä paitsi henkilöstötarve, myös lisäkustannukset ovat hyvin rajalliset. Toisin sanoen pelin suosion kasvaessa pelaajien aktiviteetti valuu miltei suoraan tulokseen.

Kaikilla mahdollisilla aikaväleillä Kingiin kohdistavassa sijoituksessa keskeinen tulevaisuuden riski on Candy Crush -pelin suosion jatkuminen, sillä peli muodosti viime vuonna jopa 78 prosenttia Kingin maksavien käyttäjien ostoksista. Yhtiöön sijoittava luottaa joko pelin suosion säilymiseen ja kasvamiseen, tai vaihtoehtoisesti siihen, että King kykenee lanseeraamaan uuden menestyspelin.

Listautuminen kattaa 22,2 miljoonaa Kingin osaketta. Näistä yhtiö myy itse 15,5 miljoonaa kappaletta, ja lopuista 6,7 miljoonasta luopuu osa yhtiön aiemmista osakkeenomistajista. Olennainen kysymys on, miten yhtiö käyttää listautumisen yhteydessä saamansa varat. Todennäköisesti tiedossa on ainakin investointeja pelikehitykseen, mahdollisesti yritysostojen tukemina. Tutkimus ja tuotekehitys eivät ole välttämättöminä toimintoina Kingille suinkaan aivan uusia asioita, sillä yhtiö käytti viime vuonna niihin yhteensä 110,5 miljoonaa dollaria.

King sopii sijoittajalle, joka uskoo mobiilipelimarkkinoiden vahvaan tulevaisuuden kasvuun ja alan laatuyhtiöiden korkeaan kannattavuuteen. Lisäksi sijoittajan tulee luottaa siihen, että King menestyy toimialansa sisällä omilla peleillään. Välittömästi listautumisen jälkeen Kingin osakkeella on täydet edellytykset kohota kymmeniäkin prosentteja lyhyellä tähtäimellä, koska yhtiö listataan nykytulokseensa nähden jopa yllättävän kohtuullisin arvostuskertoimin.

Sittemmin romahtanut, edellä mainittu Zyngakin kohosi listautumishinnastaan ensi kuukausinaan kymmeniä prosentteja hetkellisesti. Myynnillä mitattuna Kingin osake arvostetaan selvästi Zyngaa huokeammin, sillä listautumishintahaarukan ylälaidassakin Kingin valuaatio on ”vain” neljä kertaa yhtiön myynti. Toisin sanoen tämä vastaa Kingin osakkeen P/S-tunnuslukua. Zyngalla vastaava luku on tasolla kuusi.

Turvamarginaalia kaipaava ja pitkällä tähtäimellä osakemarkkinoilla toimiva arvosijoittaja kuitenkin jättää kuninkaan oman onnensa nojaan ja tyytyy pidemmän liiketoimintahistorian omaaviin perintöprinsseihin.

Nordnetissä on mahdollista käydä osakekauppaa ilman välityspalkkioita peliyhtiöiden King, Softbank, Zynga ja EA osakkeilla aikavälillä 26.3.–11.4.2014.

Siirry kampanjasivulle Nordnetiin! 

KIRJOITTAJAN SIJOITUSKIRJAT OVAT TARJOUKSESSA MAALISKUUN AJAN!

Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 213 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Kirjoittaja lähipiireineen ei omista tekstissä mainittujen yhtiöiden osakkeita kirjoitushetkellä. Blogi sisältää markkinointilinkin, mutta teksti ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

 

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit