Nyt voit nähdä miten kustannukset vaikuttavat sijoituksesi arvoon

Oletko koskaan pohtinut, miten paljon esimerkiksi valuutanvaihtokustannukset tai hallinnointipalkkiot vaikuttavat sijoituksesi arvon kehitykseen? Nyt voit helposti saada käsityksen kustannusten vaikutuksesta sijoituksiisi Nordnetin uudessa verkkopalvelussa.

Kustannukset näkyviin uudessa verkkopalvelussa

Kun olet minkä tahansa pörssilistatun arvopaperin kaupankäyntisivulla, pääset tutkimaan kustannusten vaikutusta sijoituksesi arvoon klikkaamalla “Katso kustannusten jakauma” -linkkiä Peruuta ja Osta -painikkeiden yläpuolella:

Kustannuslaskelmanäkymässä voit muuttaa useita parametreja ja nähdä, miten eri tekijät vaikuttavat kustannusten vaikutukseen sijoitukseesi. Valitse ensin, miten pitkään aiot pitää sijoituksen:

Arvopaperin ostoon kuluva välityspalkkio on aina mukana laskelmissa. Myyntiin liittyvä välityspalkkio ei kuitenkaan ole, koska se on siinä mielessä vapaavalintainen kulu, että voit päättää myös pitää sijoituksesi laskelmissa käytettyjen omistusaikojen yli. Tästä syystä voit valita itse, haluatko laskelmaan mukaan myyntikustannuksen vai et:

Tämän jälkeen näet erittelyn sijoituksiisi liittyvistä kustannuksista, joihin kuuluvat mm. välityspalkkiot ja mahdolliset instrumenttikohtaiset kulut (esimerkiksi hallinnointipalkkiot rahasto-osuuksille). Kustannuserittelyn alla näet kuvaajan, josta näet, miten sijoituksesi arvo tulisi kehittymään omistusaikana ottaen huomioon tietyn oletetun tuoton ja kuvaajan yllä eritellyt kustannukset:

Kustannuserittely perustuu tämän hetkisiin hintatietoihin, oletukseen tulevasta tuotosta sekä tulevaisuudessa realisoituviin kustannuksiin. Tämä tarkoittaa, että sijoituksesi todelliset kustannukset ja niiden vaikutus sijoitusten arvoon voi poiketa Nordnetin laskelmasta. Tämä tarkoittaa, että todelliset kustannukset voivat erota Nordnetin tarjoamista laskelmista. Näet todelliset, toteutuneet kustannukset vuositiliotteesta, jonka saat kunkin vuoden alussa.

Mitä pidät uudesta toiminnallisuudesta?

Vastaanotamme mielellämme palautetta tästä ja muista uuden verkkopalvelumme ominaisuuksista, jotta voimme kehittää palveluamme entistä paremmaksi. Voit jättää palautetta suoraan verkkosivua rakentavalle tiimille osoitteessa next.nordnet.fi, minkä tahansa sivun alareunassa olevan Anna palautetta -painikkeen kautta:

/Next Nordnet -tiimi

Katso myös: Lisää uuden verkkopalvelumme ominaisuuksia

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
5 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
29.01.2018 23:09

Kaupankäyntikustannuksissa näkyy oletuksena ilmeisesti virheellisesti hinnaston normaalihinta eikä todellinen hinta jossa ln huomioitu millä tasolla on.

Mutta hienoa että ainakin palautetta otetaan vastaan 😂

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
30.01.2018 08:31

Kiitos palautteesta! Selvitämme mistä ongelma johtuu. /Henri

Nimetön
Nimetön
30.01.2018 07:24

Tehkää kerralla sellainen missä näkyy myös etf:n maksamien lähdeverojen vaikutus, se on isohko kulu jota ei koskaan merkitä näkyviin edes TKA:han.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
03.02.2018 14:39

Voisi näkyä myös miten paljon ennakonpidätystä menee yhtiön maksamasta osingosta. Nytkin nordnet on arponut vuoden alkupuolelta asti paljonko ennakonpidätystä pitäisi ottaa bermudalle rekisteröidyn yhtiön maksamasta osingosta enkä ole saanut asiasta vastausta. Korjausten jälkeen osinko on nyt maksettu 3 erässä josta 1. erästä on otettu 25%, 2. erästä 15% ja 3.erästä ei yhtään ennakonpidätystä. Kiinnostaisi myös tietää mihin ennakonpidätykset on maksettu jos joutuu hakemaan aiheettomat ennakonpidätykset takaisin muttei siihenkään asiakaspalvelunne vastaa.
Tähän asti olen luullut että siellä on ammattilaisia töissä mutta alkaa nuo luulot karista. Tai ehkä asiakaspalvelu vastaa vain “paremmille” asiakkaille.

Nimetön
Nimetön
06.02.2018 19:17

Markkinointinne perustuu näköjään täysin pienten kulujen mainostamiseen. Hyvinhän se näköjään on purrut. Unohdatte vain sanoa mitä se tarkoittaa kun kulut ovat pienet. Nämä tuotteet ovat nimittäin passiivisesti hoidettuja. Näiden tuotteiden riski on keskimääräistä korkeampi. Kuvitelkaa nyt tilanne, jossa rahastossa ei tehdä mitään muutoksia kun kurssit laskevat. Piensijoittajat jäävät aika yksin eivätkä monesti ymmärrä mihin sijoittavat ja milloin olisi järkevä tehdä muutoksia. Ammattimaisten sijoittajien kannalta suosionne kasvu on tietysti hyvä. Uudet kalat osakemarkkinoilla tarkoittavat heille suurempia voittoja.