Kirjoitus on julkaistu alunperin 11.3.2020. Päivitetty 6.4.2020.
Koronavirus ei luonut “stay-at-home-taloutta”, mutta se on kyllä heittänyt bensaa liekkeihin kehityksen vauhdittajana, kommentoi Mad Money -tv-sarjan juontaja Jim Cramer CNBC-sivustolla. Nyt kun viranomaiset ympäri maailmaa suosittelevat ihmisiä pysymään kotonaan, ihmiset viettävät – jos mahdollista – entistäkin enemmän aikaa digitaalisten palveluiden, kuten Netflixin (NFLX), Facebookin (FB), YouTuben (GOOG) ja videoyhteyksien (ZM) parissa.
Eniten hyötyviä aloja ovat digitaaliset viihdepalvelut, verkkokaupat, etätyöskentelyyn keskittyvät palvelut, verkko-operaattorit sekä peliyhtiöt.
Vaikka pörssikurssit ovat viime aikoina laskeneet rajusti laajalla rintamalla, niin monet yhtiöt voivat pitkällä tähtäimellä hyötyä siitä, että ihmiset viettävät entistä enemmän aikaa kotonaan. Alla muutama poiminta tällaisista yhtiöistä jatkotutkimuksia varten. Klikkaamalla nimeä näet kurssigraafin ja voit ostaa/myydä osaketta tai liittyä osakkeeseen liittyvään keskusteluun Sharevillessä.
🇫🇮 Kotimaisia “stay-at-home”-osakkeita:
- Rovio (peliyhtiö – lue lisää Roviosta sijoituskohteena)
- Remedy Entertainment (peliyhtiö)
- Next Games (peliyhtiö)
- Alma Media
- Sanoma
- Telia (jos harkitset Teliaa OSTiin, lue tämä)
- Elisa
- Nokia
- Kesko (lue lisää Keskosta sijoituskohteena)
- Raisio (mm. Elovena-brändin omistaja)
- Olvi
- Altia
- Verkkokauppa.com
🇺🇸 Ulkomaisia “stay-at-home”-osakkeita:
- Netflix
- Snap, Inc.
- Spotify
- Alphabet (Googlen emoyhtiö, omistaa mm. YouTuben)
- Amazon.com
- Alibaba (Kiinan “Amazon”)
- UPS (lähettipalvelu)
- FedEx (lähettipalvelu)
- Delivery Hero (omistaa mm. ruokalähettipalvelu Foodoran)
- Mondelez International (omistaa mm. brändit Oreo, Cadbury ja Marabou)
- Kimberly Clark (WC-paperi, vaipat, nenäliinat, hengityssuojat, ym.)
- Essity (Lotus Embo, Emilia, Nessu, ym.)
- P&G (Omistaa mm. brändit Pampers, Ariel, Fairy, Tampax, Always, Mr. Clean)
- 3M (hengityssuojat, teipit ym.)
- AT&T (teleoperaattori ja viihdejätti, omistaa mm. Warner Brosin)
- Verizon (teleoperaattori)
- Microsoft
- Sinch (ruotsalainen pilvipalveluihin keskittynyt yritys)
- Slack (työelämän viestintäalusta)
- Atlassian Corp. (työelämän viestintä: Confluence, JIRA, ym.)
- AMD
- NVIDIA
- Intel
- Activision Blizzard (peliyhtiö)
- Take-Two Interactive (peliyhtiö)
- Zoom Video Communications (videoviestintäyhtiö)
Missä on eniten potentiaalia – sijoittajat vs. analyytikot
Nordnetin asiakkaiden kaupankäyntidatan perusteella Zoom näyttää olevan yksi suosikeista, sillä sen omistajamäärä on kasvanut 450 prosenttia vuoden alusta. Myös Slack ja 3M ovat kasvattaneet omistajamäärää huomattavasti.
Analyytikoiden tavoitehintoja* tarkasteltaessa lista näyttää hieman erilaiselta. Täällä uskotaan, että Alibaballa, Spotifyllä ja Amazonilla on eniten nousupotentiaalia. Nykykurssilla eroa analyytikoiden tavoitehintaan on Alibabassa 37 prosenttia, Spotifyssä 36 prosenttia ja Amazonissa 26 prosenttia.
Osake | Omistajamäärän muutos | Kehitys YTD | Kurssi* | Valuutta | Ero tavoitehintaan* |
Spotify | -6% | -19% | 165,7 | USD | 36% |
Alibaba | 3% | -11% | 257 | USD | 34% |
Amazon.com | -2% | 3% | 2409,8 | USD | 26% |
Sinch | 29% | 34% | 460 | SEK | 18% |
3M | 46% | -24% | 153,2 | USD | 15% |
Essity | 12% | -5% | 321 | SEK | 11% |
Verkkokauppa.com | 8% | -6% | 3,6 | EUR | 5% |
Netflix | 11% | 12% | 369,7 | USD | 1% |
Slack | 62% | 12% | 25,6 | USD | -1% |
Zoom Video | 449% | 101% | 113,5 | USD | -18% |
* Analyytioiden tavoitehinnat perustuvat Thomson Reutersin dataan, joka sisältää maailman johtavien analyytikoiden ennusteita. Ero tavoitehintaan on laskettu analyytikoiden tavoitehintojen keskiarvon ja osakkeen 1.4.2020 päätöskurssin erotuksesta. Osakekurssi perustuu 2.4.2020 päivitettyyn kurssiin.
Tärkeä huomio lähdeveroista ja osakesäästötilistä: etenkin korkean lähdeverotuksen maissa (Saksa, Norja ja Tanska) sijoittajan kannattaa kiinnittää huomiota osakkeen osingonmaksuprofiiliin ennen sijoituspäätöksen tekemistä, koska osakesäästötilille (OST) maksetuista osingoista perittyjä lähdeveroja ei hyvitetä verotuksessa vastaavasti kuin arvo-osuustilin (AOT) puolella. Jos harkitset tällaisiin maihin listattuihin “stay-at-home-osakkeisiin” sijoittamista osakesäästötilin kautta, niin kannattaa siis suosia matalan osinkotuoton kasvuyhtiöitä korkean osinkotuoton yhtiöiden sijaan, jos haluat minimoida ”verohävikin”. Lue lisää aiheesta täältä.
Tässä esitetty ei ole eikä sitä tule käsittää sijoitussuositukseksi tai kehotukseksi merkitä, ostaa tai myydä arvopapereita. Sijoittajan tulee sijoituspäätöksiä tehdessään perustaa päätöksensä omaan arvioonsa sekä ottaa huomioon omat tavoitteensa ja taloudellinen tilanteensa. Sijoittamiseen ja rahoitusvälineisiin liittyy aina riskejä. Sijoitusten arvo ja tuotto voi muuttua ja sijoitetun pääoman voi menettää jopa kokonaan. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta.
Lue myös Martin Paasin artikkeli “4 vinkkiä pörssiromahduksesta selviytymiseen“
Disneyn ei mielestäni kuuluisi olla tuolla listalla, koska yli kolmasosa yhtiön liikevaihdosta tulee teemapuistoista/vast (DisneyLand/DisneyWorld). Nämä lienevät suurilta osin suljettu tällä hetkellä.
Disney on viime aikoina ollut paljon esillä suoratoistopalvelunsa kanssa, mutta ainakin toistaiseksi sen osuus yhtiön liikevaihdosta on niin pieni – ja tulosvaikutus itse asiassa vielä negatiivinen – että lienet oikeassa: koronavirus taitaa olla enemmän uhka kuin mahdollisuus Disneylle. Disney on poistettu listalta. /Henri
Huhtamäki (take away ruokapakkaukset)
Jos kovin kansalaisten tulot tippuvat niin Kesko ei ole voittaja sektorillaan. Halvempi ja huonompi päivittäistavara saa kelvata S-ryhmästä ja Lidlistä.
Keskoa rasittaa myös muut toiminnot kuten rautakauppa
Hyvää pohdintaa. Voisiko rautakauppa kuitenkin hyötyä puutarhakauden alkamisesta, nyt kun ihmiset ovat entistä enemmän kiinni kotopuolessa ja pihoillaan? /Henri
Delivery Hero (Foodora tuote Suomessa)
Totta! Tämä lisätty. /Henri
DNA eikös sekin?
Miksi ei! Norjalainen Telenor omistaa nykyään DNA:n, joten jos kyseinen bisnes kiinnostaa, niin sitten pitää suunnata Oslon pörssiin ostoksille. /Henri
Alphabetin ja FB:n osalta miettisin sitä kuinka paljon mainonta tulee droppaamaan vai tuleeko? Vaikuttaa tuloksiin vahvasti, vaikka käyttö kasvaisikin.
Hyvä pointti 👍