94 % suomalaisista pitää oman pankkinsa toiminnan läpinäkyvyyttä tärkeänä*. Olemme ottaneet tämän haasteen vastaan ja päättäneet parantaa toimintamme läpinäkyvyyttä. Kutsumme panostustamme nimellä ”Transparent Banking – läpinäkyvää pankkitoimintaa”.
Matka kohti läpinäkyvää pankkitoimintaa on siis alkanut, mutta emme pysty tekemään matkaa yksin. Haluamme kuulla, mitä sinä kaipaat sijoituspäätöksien tueksi ja missä meillä on parannettavan varaa. Jätä kommentti alle.
Muutamia esimerkkejä siitä, minkä parissa työskentelemme juuri nyt:
- Ulkomaisten osakekauppojen selkeämpi hinnoittelu
Pyrimme selkeyttämään ulkomaisten osakekauppojen hinnoittelua. Tavoitteena on antaa selkeämpää tietoa valuutanvaihtoon liittyvistä kustannuksista. Tiedot päivitetään sivuillemme ensi kuussa - Yksinkertaisempi hinnasto
Jotta sinun olisi helpompi ymmärtää, mitä maksat mistäkin palvelusta, teimme selventäviä lisäyksiä hinnastoon. Työ jatkuu lähikuukausien aikana. - Ymmärrettävämmät lomakkeet
Sisäiset käytäntömme lomakkeiden käsittelyssä ovat johtaneet siihen, että olemme unohtaneet, mikä on tärkeää, jotta lomakkeita olisi helppo täyttää. Uudet lomakkeet ovat työn alla, jotta sinun olisi helpompi käyttää niitä jatkossa. - Tietoa siitä, miten tienaamme asiakkaidemme rahoilla
Tämänkin tiedon jaamme pian Läpinäkyvää-blogissa.
Olen ylpeä, sillä olemme päässeet jo hyvään alkuun. Uusi sosiaalinen sijoitusverkosto Shareville on yksi läpinäkyvimmistä palveluistamme. Sharevillessä sinä ja muut sijoittajat voitte seurata toistenne sijoituksia. Voit katsella muiden tekemiä kauppoja ja keskustella osakkeista ja sijoitusstrategioista. Aika läpinäkyvä keino saada rahasi tuottamaan!
Jo yli 25 000 asiakasta on jakanut salkkunsa Sharevillessä. Jos haluat liittyä heidän joukkoonsa, lue lisää ja tule Sharevilleen.
Avoimuus on siis mielentila. Seuraavaksi käymme tositoimiin läpinäkyvyyden esteiden poistamiseksi. Siinä sinä voit olla avuksi. Moni muutosprojekti on jo tehtävälistalla, mutta niitä löytyy varmasti lisää. Kerro, mitä voimme tehdä avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi.
Niklas Odenwall
/maajohtaja, Nordnet Suomi
* Tulos kyselyssä, jonka toteutti 10–16.11.2014 CINT. Siihen vastasi 1 035 15–70-vuotiasta suomalaista. +/- 3 % virhemarginaali.
Lue myös Nordnetin toimitusjohtajan, Håkan Nybergin sanat ensimmäisessä Läpinäkyvää-blogin kirjoituksessa.
Olen ilolla tervehtinyt Nordnetin merkintäpalkkiottomia rahastomerkintöjä ja tästä syystä jopa aloittanut rahastosäästämisen uudelleen noin 5 vuoden tauon jälkeen. Olen kuitenkin jo asiakaspalveluunnekin ollut yhteydessä liittyen sekä osto- että myyntitoimeksiantoihin. Eli rahastojen merkinnät ja myynnit kestävät yleensä muutaman päivän, eikä Nordnet anna takeita siitä koska rahat myynneistä näkyvät tilillä, tai koska merkinnät ovat menneet läpi. Nordnet ei myöskään ole paljastanut minkä päivän hintaan myynnit ja ostot toteutuvat. Näin ollen asiakkaan puolelta voikin mietiskellä, että toteutuvatko rahastojen (pahimmillaan jopa noin viikon kestävät) myynnit ja ostot järjestelmällisesti asiakkaan kannalta “reiluun” ja parhaaseen mahdolliseen hintaan, vai tapahtuvatko myynnit esim. aina em. aikavälin matalimpaan ja… Lue lisää >>
Moi Tero! Meillä on valikoimissamme tällä hetkellä satoja erilaisia pörssinoteeraamattomia sijoitusrahastoja useilta rahastoyhtiöiltä, joka tarkoittaa myös sitä, että toimimme yhteistyössä monenlaisten rahastoyhtiöiden ja näiden rahastoyhtiöiden sisäisten prosessien kanssa. Kysymyksesi koskien sijoitusrahastoja on siis todella hyvä, mutta minulla ei ole siihen valitettavasti yksinkertaista vastausta. Kuvaamasi hitaus sijoitusrahastotoimeksiannon syöttämisessä ja sen näkymisessä (rahaston ilmestyminen tai poistuminen) omassa arvopaperisalkussa on sellainen asia, jonka olemme tunnistaneet. Toisin sanoen pyrkimyksemme on nopeuttaa prosessia muun muassa lisääntyvällä sisäisellä automaatiolla, omien järjestelmiemme parannuksilla ja myös ohjeistamalla rahastoyhtiöitä tiedonnsiirron nopeuttamisessa. Käytännössä sijoitusrahaston merkintä-/lunastusprosessi on karkeasti ottaen nelivaiheinen: 1. Asiakas antaa toimeksiannon Nordnetille. Sijoitusrahastojen osalta ns. cut-off eli aikaraja… Lue lisää >>
Kiitos näistä Thomas. Mukava kuulla että asiat etenevät Teillä. Kilpailijalle on itse asiassa jo hakemuspaperit ulkomaisten osakkeiden ja ETFien kaupanteko mielessä toimitettu ja Nordnetin tililtäni jo näin alkajaisiksi likvidoitu sekä pois siirretty salkun nurkasta 50 k€. Ehkäpä kuitenkin ennen lopullisempia peliliikkeitä odottelen josko Nordnet tarjoaisi kilpailukykyiset hinnat myös ulkomaisten arvopaperien kaupankäyntiin – vaikkapa uuden vuoden kunniaksi! Palveluhan on minun mielestäni eri palstojen mutinoista huolimatta ainakin omalta osaltani toiminut varsin kiitettävästi. Ja annan isot peukut “kekseliäisyydestänne” pörssinoteeraamattomien rahastojen merkintä- ja lunastuspalkkioiden poistamisen kanssa. Kohtuuttomat palkkiot merkinnöissä ja lunastuksissa kun uhkaavat minun papereissani ajaa aktiiviset rahastot pian umpikujaan, ainakin juurikin “ylimääräisiä” palkkioita… Lue lisää >>
Hei!
Tulevaisuudessa meidän pitänee parantaa tavalla tai toisella uusiin sijoitusrahastoihin liittyvää tiedotusta. Kutkuttelit tällä huomiolla mielikuvitustani. 🙂
Meillä on Rahastomaailman sivuilla tietoa uusista rahastoista ja muuta tietoa koskien rahastoja.
Linkki: https://www.nordnet.fi/mux/web/fonder/oversikt.html
Terveisin
Thomas Brand
Business Developer
Nordnet Suomi
KIITOS Lynx!
Jo alkaa palvelu uusiutua, ja jos ei niin Lynx.
Lomakkeet epäselviä, kysymällä sähköpostilla tai puhelimitse vielä epäselvempiä. Asiakkaaksi “pääseminen”, varsinkin jos olet ulkomaalainen ja alaikäinen, kuten poikani ovat, on tosi ongelmallista.
Kolme kuukautta odotin poikieni asiakkuutta kunnes otin itse yhteyttä.
Olivat kuulemma lähettäneet kirjeen (ei sähköpostia). Kirje ei löytänyt perille, ei ollut kopiotakaan Nordnetissa, oliko alkuperäistäkään lähetetty jne.
Lomakkeissa meillä tosiaan on parannettavaa, ja asia on työlistallamme.
Alaikäisten kohdalla meidän täytyy joissain tapauksissa pyytää täydentäviä tietoja molemmilta huoltajilta, mikä voi viivästyttää asiakkuuden avausta. Kolme kuukautta on kuitenkin liian pitkä odotusaika, ja pahoittelen että asiaa ei saatu hoidettua nopeammin. /Nordnet Janne, asiakaspalvelupäällikkö
Jep Hinnastoa alas vain reilusti. Kun läpinäkyvyydestä puhutaan niin käsittääkseni “ruotsin” nordnetissä on huomattavasti alhaisemmat hinnat..? Lainkorkokin on aika epämääräisesti mielestäni ilmoitettu sivuilla myös, ja tokihan sitäkin voisi yrittää painaa vähän lähemmäksi IB:tä ymuita..
Hinnoittelumme on maakohtaista. Siihen vaikuttaa muun muassa kustannukset, välityspalvelujen yleinen hintataso ja kilpailutilanne. Esimerkiksi Ruotsissa välityspalvelujen yleiset hinnat ovat huomattavasti alhaisemmat kuin Suomessa, ja tämä vaikuttaa myös Nordnetin hintoihin Ruotsissa. Lainakorko on neuvoteltavissa, voit ottaa yhteyttä meklareihimme. /Nordnet Niklas
Onneksi suomessa näköjään koko ajan kilpailu lisääntyy pikkuhiljaa. Myös IB on tarkan harkinnan alla jo, enkä usko olevani ainoa joka miettii näin. Ensimmäinen “sääntö” sijoittamisessa on mielestäni kulujen minimiointi – tietääkseni ainoa keino parantaa tuottoa “ilmaiseksi” eli ilman riskin kasvattamista – ja juuri siksi valitsinkin alunperin nordnetin. Nordnet alkaa tässä vähitellen mielestäni lähestyä käyttäytymisessään ja hinnoittelussaan perinteisiä isompia “kivijalkapankkeja”. Mutta hyvä kun olette hereillä siellä nordnetissa siis. Odotan innolla mitä tapahtuu tulevaisuudessa!
Kyllä nykyisistäkin hinnastoista selvää saa, mutta tietysti aina parampi jos vielä selkeämmäksi saatte.. Omana pyyntönäni on kuitenkin HALVEMMAT hinnat. Mielelläni jatkaisin asiakkaana, mutta hinnoittelu esim. Lynxiin ja IB:hen verrattuna on jo masentavaa katsottavaa.
Lynx avasi juuri sivustonsa (http://www.lynxbroker.fi/), tehnee hyvää kilpailulle.
Itse odotan vielä Nordnetin vastausta tuohon maanantaiksi, ellei tule mitään hinnaston alenemista, niin Nordnetin tehtäväksi jää kk-säästäminen (superrahastot ja ETF), sekä satunnaiset Suomi-osakkeet. Suorat osakeostot siirtyvät Lynxille ja valtaosa ostoista kohdistuu muualle kuin Suomeen.
Täytyypä tutustua tuohon Lynxiin. Kiitos vinkistä!
Olemme huomanneet kansainvälisen sijoittamisen suosion kasvaneen. Laskimme reilusti USA-kaupankäynnin välityspalkkioita lokakuussa ja tarjous on voimassa vuoden loppuun saakka. Luultavasti tarkistamme ulkomaankaupankäynnin hintoja tulevaisuudessa.
Tarjoamme suomalaisten sijoittajien suosikkimarkkinat, kuten Pohjoismaiden, Saksan ja USA:n pörssit samassa salkussa ja helposti samoilla veroraporteilla. Uskomme, että kokonaisuus ratkaisee välittäjän valinnassa. /Nordnet Niklas
Komppaan “Aasiakasta”, uusia kauppapaikkoja on saatava lisää Nordnetiin – Sveitsi, Ranska, Tokio… Kiitos!
Kiinnostus näitä markkinoita kohtaan on ollut toistaiseksi hyvin vähäistä. Tällä hetkellä emme suunnittele uusien markkinoiden lisäämistä palveluumme. / Nordnet Niklas
Terve! Hyvältä kuullostaa ilman muuta! Miten sopisi samaan syssyyn uusien kauppapaikkojen lisääminen palveluun? Baltian maat, Lontoo ja pariisi ymym..?