Kampanjayhtiö: Unibet

Unibet

Varhaisin Unibetin syntyyn liittyvä yhtiö perustettiin vuonna 1997. Vuonna 1998 aloitteleva liiketoiminta sai lisenssin, jonka varassa se saattoi aloittaa Iso-Britanniassa vedonlyöntipalveluiden tarjoamisen. Ensi töikseen yhtiö avasi Lontooseen konttorin ja alkoi ottaa vastaan vedonlyöntejä puhelimitse.Esittelen Unibetin tässä merkinnässä yritysesittelyn tasolla.

Vuonna 1999 Unibet avasi ensimmäisen version internetpohjaisesta pelisivustostaan. Ensi versio oli saatavilla sekä englanniksi että ruotsiksi. Vuonna 2000 toiminta laajeni, ja Unibet Group Plc. perustettiin avaamalla toimisto myös Maltalle. Vuonna 2001 yhtiön nettipalvelu laajentui kattamaan 12 eri kieltä, minkä seurauksena yhtiö sai asiakkaita yli 50 eri maasta.

Vuoden 2002 loppuun mennessä Unibet oli saanut jo yli 200000 asiakasta yli 80 eri maasta. Vuonna 2003 yhtiö lanseerasi nettikasinon ja live-veikkauksen, kasvattaen asiakasmääräänsä merkittävästi ja laajentaen asiakaspohjaansa yli 100 eri maahan. Unibet listattiin Tukholman pörssiin vuoden 2004 kesäkuussa. Samalla yhtiö toi markkinoille Supertoto-palvelun ja nettipokerin. Näiden ansiosta yhtiön asiakasmäärä kasvoi yli 350000 pelaajan tasolle ja yli 150 eri maahan.

Vuonna 2006 Unibet lanseerasi bingon. Vuonna 2007 yhtiö teki merkittävän kasvuloikan Maria Holdingsin yritysostolla. Tämän jälkeen yhtiö on ostanut muun muassa Solfiven Ranskasta ja Betchoicen Australiasta, laajentaen liiketoimintaansa entistäkin globaalimmaksi. Samanaikaisesti yhtiö on tuonut pelitarjontaansa älypuhelimiin ja muihin mobiililaitteisiin erilaisten applikaatioiden avulla.

Vuonna 2014 Unibet on yksi Euroopan suurimmista internetissä toimivista vedonlyöntipalveluista. Yhtiöllä on yli 8,6 miljoonaa asiakasta eri puolilla maailmaa. Nykyään Unibetin tuote- ja palvelutarjontaan sisältyvät muun muassa urheiluvedonlyönti, live-veikkaus, pokeri, kasino ja muut nettiselaimeen pohjautuvat pelit. Yhtiö markkinoi internetsivujaan maantieteellisestä markkinasta riippuen hieman eri nimillä. Käytössä on pääbrändi Unibetin ohella myös Maria ja Kambi.

Unibetin tuloskehitys

Sijoittajille Unibet on kertonut, että yhtiön tavoitteena on pyrkiä korkeaan tehokkuuteen internetiin pohjautuvin suuruuden ekonomian skaalaeduin. Luonnollisesti yhtiö pyrkii kohdistamaan markkinointinsa siten, että se tuottaa maksimaalisen tuoton paitsi uusina asiakkaita, myös vanhojen asiakkaiden aktivoitumisena ja heidän sitouttamisena. Yhtiön aktiivinen markkinointitoiminto myös viestii pelaajille jatkuvasti uusista tuotteista ja palveluista.

Unibetin osakekohtainen tulos on kehittynyt viime vuosina nousujohteisella trendillä.

Unibetin osakekohtainen tulos 2009–2013 (GBP)

Unibetin osakekohtainen tulos 2009–2013 (GBP)

Vuodesta 2009 vuoteen 2013 Unibetin osakekohtainen tulos kasvoi noin 50 prosenttia. Suotuisan tuloskehityksen taustalla on selvä kasvu aktiivisten asiakkaiden määrässä.

Unibetin aktiivisten asiakkaiden määrä 2009–2013

Unibetin aktiivisten asiakkaiden määrä 2009–2013

Tällä hetkellä Unibetin aktiivisten asiakkaiden määrä on kaikkien aikojen ennätystasolla. Koko asiakasmäärän kasvu ei ole kuitenkaan valunut suoraan Unibetin tulosriville, koska liiketoiminnan suhteellista kannattavuutta kuvaava operatiivinen tulosmarginaali on heikentynyt viime vuosina trendinomaisesti kilpailupaineiden lisäännyttyä.

Unibetin operatiivinen tulosmarginaali 2009–2013 (%)

Unibetin operatiivinen tulosmarginaali 2009–2013 (%)

Optimistisesta perspektiivistä tarkasteltuna suhteellisella tulosmarginaalilla on tarkasteluhetkellä kohentumisedellytyksiä historialliseen tasoonsa nähden, mikä voisi tuoda suotuisassa skenaariossa lisää tulosta yhtiölle jo nykyisilläkin asiakkailla.

Unibetin osingot

Unibet maksaa viime vuodelta 11,70 kruunun osakekohtaisen osingon. Tarkasteluhetkellä yhtiön osake maksaa Tukholman pörssissä 346 kruunua kappaleelta, joten efektiivinen osinkotuotto 3,4 prosentin tasolla. Samaan aikaan osakkeen tuloskerroin eli P/E-luku on noin 22 ja myyntiin suhteuttava P/S-luku asettuu tasolle 3,9 kuluvan vuoden osalta, joten kasvunäkymiä on jo osin hinnoiteltu sisään. Yhtiön osake on kuitenkin nauttinut talven ja alkukevään aikana erinomaisesta vireestä pörssissä, ja aika näyttää, jatkuuko sama positiivinen vire myös Brasilian kisahuuman yli.

**

Lähestyvät jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut tuovat piristystä ja uuden kasvuvaihteen Brasilian talouteen. Sponsoreille kisat takaavat globaalin näkyvyyden. 5.–30.5.2014 voit sijoittaa valittuihin osakkeisiin ja ETF:iin alennetuin kuluin.

Kirjoittajan sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 233 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) voi tilata signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

Kirjoittaja lähipiireineen ei omista kampanjan kohteena olevia yhtiöitä kirjoitushetkellä. Blogi sisältää markkinointiviestin, mutta se ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit