Kampanjayhtiö: Nike

New Yorkin pörssissä noteerattu Nike on tänä päivänä yksi maailman johtavista urheiluvälineiden, vaatetuksen ja oheistarvikkeiden valmistaja ja markkinoija. Niken kotimarkkina on Yhdysvallat, jossa urheilumerkistä tuli muun muassa amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan virallinen sponsori kaksi vuotta sitten. Yhtiö on kuitenkin kasvanut viime vuosina erittäin vahvasti myös Kiinassa. Esittelen Niken tässä merkinnässä yritysesittelyn tasolla. Yhtiön osake on merkinnän julkaisuhetkellä mukana Nordnetin ulkomaisten osakkeiden kaupankäyntikampanjassa.

Nike-konserni harjoittaa kuluttajille suunnattua liiketoimintaa ydinbrändinsä ohella myös muun muassa Converse-tuotemerkillä, Jordan-nimellä, Hurley International -merkillä ja LLC-brändillä. Nike-sateenvarjon alla on myös esimerkiksi golf-tuotteita, joiden tunnetuin käyttäjä lienee tähän mennessä Tiger Woods. Yhtiön mukaan ydinbrändiä pienemmillä oheistavaramerkeillä on jatkossa merkittävä rooli liiketoiminnan kasvussa.

Converse-tuotemerkin historia juontaa juurensa vuoteen 1908 asti. Tuotemerkki on tullut erityisen tunnetuksi kenkämalleistaan, jotka ovat nuorekkaita ja urheilullisia. 2010-luvulla Nike on pyrkinyt suuntaamaan Conversen tuotteita laajemmalle sektorille ja erityisesti kalliiseen premium-hintaluokkaan. Tuotemerkillä on lanseerattu lukuisia uusia kenkämallistoja oheistuotteineen sekä miehille että naisille. Vuonna 2014 Converse-tuotemerkillä on myyntiä yli 160 eri maassa ympäri maailman. Nike harjoittaa myös Converse-tuotteiden laajamittaista vähittäismyyntiä Yhdysvalloissa erillisten Converse-myymälöiden kautta.

Hurley Internationalin ja LLC:n tavaramerkillä varustetut tuotekategoriat liittyvät surffaamiseen, skeittaamiseen ja näihin urheilulajeihin liittyviin oheistuotteisiin sekä varusteisiin. Hurleyn tavaramerkillä Nike on tuonut markkinoille myös kenkiä. Jordan-tavaramerkillä Nike on vyöryttänyt markkinoilla kalliin hintaluokan kenkiä erityisesti koripalloiluun liittyen vuodesta 1997 lähtien.

Kuluvan vuoden alusta lähtien Converse-tuotemerkin myynti raportoidaan Niken tulosjulkistuksissa omana segmenttinään, mutta Hurley ja Nike Golf sisällytetään Nike-tavaramerkin kokonaismyyntiin. Liikevaihtoa tarkastellen Niken myynti onkin kehittynyt viimeisten 10 vuoden aikana varsin hyvin.

nikeliikevaihto

 

Niken liikevaihto 2004–2013 (mrd USD)

Tuloskehitys

Tänään Niken liikevaihto on noin kaksinkertainen suhteessa 10 vuoden takaiseen, tilikaudella 2004 saavutettuun tasoon. Tilikaudella 2013 Nike saavutti hieman yli 25 miljardin dollarin vuotuisen liikevaihdon.

Yhtiö linjasi jo vuonna 2011, että se tavoittelee vuoteen 2015 mennessä 28–30 miljardin dollarin vuosimyyntiä. Toteutuessaan tämä tarkoittaisi Nike-konsernin myyntilukemien korkeaa yksinumeroista kasvuprosenttia sekä tänä että ensi vuonna. Huomionarvoista on, että ydinbrändi Niken arvioidaan edustavan vuonna 2015 edelleen noin 85 prosenttia koko konsernin myynnistä.

Viimeisten 10 vuoden aikana tapahtunut myynnin kasvu on noin kolminkertaistanut Niken osakekohtaisen tuloksen samalla ajanjaksolla.

nike_eps

Niken osakekohtainen tulos 2004–2013 (USD)

Maailmantalouden kohtaamista erinäisistä haasteista, kuten finanssi- ja eurokriisistä, huolimatta Niken suhteellinen kannattavuus on säilynyt hämmästyttävän vakaana ja korkealla tasolla viimeisten kymmenen vuoden aikana.

nike_roe

 

Niken oman pääoman tuotto 2004–2013 (%)

Osingot

Yhtiön historiassa saavuttamat erinomainen kasvu ja kannattavuus ovat kohottaneet osakkeen tulosperusteiset arvostuskertoimet uusiin huippulukemiin viimeisten 10 vuoden tarkasteluajanjaksolla.

nike_pe

Niken osakkeen P/E-luku 2004–2013

Osaltaan Niken arvostuksen nousua sijoittajien silmissä puoltaa myös 11 vuotta yhtäjaksoisesti jatkunut kasvavien vuosiosinkojen maksutrendi. Tällä hetkellä Nike maksaa kvartaaleittain osinkoa 0,24 dollaria, eli vuositasolla ilmaistuna 0,96 dollaria.

Vielä vuonna 2000 Niken kvartaaliosinko oli 0,03 dollaria, joten yhtiön osakekohtainen voitonjako on 2000-luvun aikana 8-kertaistunut. Osingonjaon vahva kasvu selittääkin, miksi yhtiön tämän hetken efektiivinen osinkotuotto on vain 1,3 prosenttia – sijoittajat odottavat osakekohtaisen voitonjaon kasvavan edelleen tuntuvalla kasvu-uralla. Osinkokasvu on Niken kohdalla mahdollista paitsi nettotuloksen kohentumisella, myös kasvattamalla varsin alhaista 31 prosentin osingonjakosuhdetta.

Niken osakekannan markkina-arvo on tarkasteluhetkellä noin 65 miljardia dollaria. Osakkeen yksikköhinta liikkuu 73 dollarissa, viimeisimmän 12 kuukauden osakekohtaisen tuloksen ollessa 2,93 dollaria. Näin ollen yhtiön tuloskerroin eli P/E-luku on parhaillaan tasolla 25. Ensi vuodelle ennustetusta konsensustuloksesta laskettuna P/E-kerroin putoaa tasolle 22. On mahdollista sanoa, että yhtiön hinnoitteluun on ladattu sisään merkittäviä tuloskasvuodotuksia.

Niken osake hinnoitellaan tarkasteluhetkellä 5,9 kertaa osakekohtaisen tasearvonsa, jota yhtiöllä on 12,64 dollaria. Liikevaihtoonsa nähden Nike maksaa 2,4-kertaisesti. Arvostuskertoimet ovat laadukkaalle kasvuyhtiölle vallitsevassa markkinatilanteessa varsin tyypillisiä.

**

Lähestyvät jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut tuovat piristystä ja uuden kasvuvaihteen Brasilian talouteen. Sponsoreille kisat takaavat globaalin näkyvyyden. 5.–30.5.2014 voit sijoittaa valittuihin osakkeisiin ja ETF:iin alennetuin kuluin.

>> Siirry tästä Nordnetin kampanjasivuille

Kirjoittajan sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 233 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) voi tilata signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Kirjoittaja lähipiireineen ei omista kampanjan kohteena olevia yhtiöitä kirjoitushetkellä. Blogi sisältää markkinointiviestin, mutta se ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit