Kampanjayhtiö: Best Buy

Best Buy on amerikkalainen kuluttajaelektroniikan jälleenmyyjä, joka toimii kotimarkkinoidensa ohella Kanadassa, Meksikossa ja Kiinassa. Yhtiö on perustettu vuonna 1966, mutta nykymuodossaan ketju on toiminut vuodesta 1983 lähtien. Esittelen Best Buyn tässä merkinnässä yritysesittelyn tasolla. Yhtiön osake on merkinnän julkaisuhetkellä mukana Nordnetin ulkomaisten osakkeiden kaupankäyntikampanjassa.

Kulutuselektroniikkajätti harjoittaa liiketoimintaa myös useiden tytäryhtiöiden, kuten CinemaNow’n, Geek Squadin ja Pacific Salesin kautta. Erityisesti Yhdysvalloissa Best Buy on merkittävä matkaviestinten jälleenmyyjä, sillä yhtiöllä on valikoimassaan muun muassa Verizonin, AT&T:n, T-Mobilen ja Sprintin kytkypalveluita.

Liiketoiminnan kasvu

Best Buyn liikevaihto on laskenut vuodesta 2009 noin 15 prosenttia. Osin myynnin laskutrendi johtuu kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksesta kivijalkakaupasta internetiin, osin Best Buyn suorittamista omista sopeutustoimista.

Konsernitasolla Best Buyn liikevaihto kääntyi laskuun vuonna 2011, minkä jälkeen myynti on tippunut kaksi vuotta peräkkäin. Alkuvuoden 2014 osalta raportoidut myyntiluvut viittaavat laskuvauhdin hidastumiseen, mutta toistaiseksi ei ole saatu vahvoja merkkejä siitä, että yhtiö kykenisi jälleen kasvattamaan myyntiään.

Amazonia ja eBaytä vähemmän huomioarvoa osakseen saanut Best Buy on poikkeuksellisen huokeasti arvostuskertoimien valossa hinnoiteltu osake juuri nyt. Syy vertailuryhmää huokeammille arvostuskertoimille liittyy juurikin Best Buyn myynnin verrattain heikkoon kehitysuraan.

Yhtiön liikevaihdon viisivuotinen kehitys havainnollistuu seuraavassa kuvassa.

Best Buy liikevaihto kehitys

Best Buyn liikevaihto 2009–2013

Osakkeen arvostustaso

Best Buyn osakkeen yksikköhinta on parhaillaan 33,85 dollaria. Viimeisten 12 kuukauden aikana Best Buyn osake on liikkunut hintahaarukassa 22,15–44,66 dollaria, joten nykyhinta asettuu vaihteluskaalan puolivälin tuntumaan.

Yhtiö hinnoitellaan viiteryhmässään selvästi edullisimmin tuloskertoimella mitattuna: P/E-luku on vain hieman yli kymmenen, asettuen nykykurssilla kuluvan vuoden tulosennusteesta laskettuna tasolle 10,8.

Vertailuryhmässään Best Buy on selvästi houkuttelevin osinko-osake, jos sijoittaja haluaa tuntuvaa osinkovirtaa välittömästi sijoitushetkestä lähtien. Vuositasolle muutettuna Best Buy maksaa osakettaan kohden 0,76 dollaria osinkoa. Se tuottaa 2,2 prosentin osinkotuoton osakkeen nykyhinnalle.

Koska yhtiön P/E-luvun käänteisluku eli tulostuotto (E/P) on erittäin korkea yksinumeroinen, mutta osinkotuotto selvästi matala yksinumeroinen, voidaan päätellä osingonjakosuhteen olevan alhainen liiketoiminnan nettotuloksesta. Tarkalleen ottaen Best Buy jakaa tällä hetkellä vain 22 prosenttia ansaitsemastaan tuloksesta osinkoina, jättäen 78 prosenttia tuloksesta tulevaisuuden kasvuinvestointeihin.

Perinteisten arvostuskertoimien osalta lisättäköön, että tasearvoonsa nähden Best Buy maksaa 2,7-kertaisesti. Koska osakkeen P/E-luku on kuitenkin alhainen, on ainoana johtopäätöksenä tehtävä, että yhtiö on hyvin kannattava liiketoiminnoiltaan.

Useiden verrokkiyhtiöidensä tavoin myös Best Buyssa on merkittävä sisäpiiriomistus. Tarkasteluhetkellä jopa 20,5 prosenttia yhtiön osakekannasta on sisäpiiriin luettavien tahojen hallussa.

Kesäkuussa 2014 Best Buy ilmoitti korottavansa osakekohtaista osinkoaan 12 prosenttia. Tämä viestii välillisesti yritysjohdon vahvasta uskosta tulevaisuuteen, vaikka vähittäiskaupalla ei yleisesti ottaen suju tällä hetkellä erityisen hyvin. Kuten monet muut alan toimijat, myös Best Buy on taistellut kannattavuutensa puolesta kustannussäästöin.

Koska yhtiö on keskellä murrosta ja toimintojen osittaista uudelleenjärjestelyä, tuli osinkovirran kaksinumeroinen prosentuaalinen korotus lähes kaikille yllätyksenä. Samaan aikaan osingonjaon korotuksen kanssa yhtiö julkisti alkuvuoden tuloslukunsa, jotka osoittivat myynnin laskeneen 3,3 prosenttia vuodentakaiseen nähden. Best Buy myös vetäytyi Euroopasta huhtikuussa 2013 myytyään osuutensa Carphone Warehousesta.

Myös kannattavuutta osoittava bruttomarginaali laski vuonna 2013 saavutetusta 23,1 prosentin tasosta 22,4 prosenttiin. Keskeinen selittävä tekijä kannattavuuden laskulle löytyy nettikaupasta, joka lisää jatkuvasti kilpailupainetta Best Buyn kaltaiselle toimijalle, jolla on sähköisen myymälän ohella myös kivijalkakauppoja.

Seuraavassa kuvataan Best Buyn käyttökatteen (EBITDA) kehityskaarta viimeisten viiden vuoden ajalta.

Best Buy käyttökate kehitys

Best Buyn käyttökate (EBITDA) 2009–2013

Best Buyn käyttökate on pudonnut viimeisten kahden täyden tilikauden aikana noin 45 prosenttia. Heikentyneestä operatiivisesta kannattavuudestaan huolimatta Best Buy on varsin hyvän maksuvalmiuden yhtiö. Siitä kertoo paitsi osingonjaon korotus, myös kassatilanne, joka osoitti keväällä 3,1 miljardin dollarin likvidejä varoja. Vuotta aiemmin kassavaranto oli vain 0,9 miljardia dollaria, joten tilanne on kohentunut hyvin selvästi.

Yhtiön kannattavuuden käännettä kohti parempia aikoja tukee myös kulukuuri, jolla on jo saavutettu alkuvuoden aikana 8 prosentin säästöt suhteessa vuoden 2013 alkuun. Kustannuksia on leikattu niin myynnistä, yleisistä toiminnoista kuin myös hallinnosta 164 miljoonalla dollarilla, kun tarkastellaan vuositason lukuja.

Tulevaisuus

Tehostamisohjelman jälkeen Best Buy näyttäytynee sijoittajille varsin puhdasverisenä yhdysvaltalaisena markkinatoimijana. Yhtiöllä on toistaiseksi liiketoimintaa myös Kiinassa, mutta yksikön huhutaan olevan myynnissä perinteisiin ydintoimintoihin keskittymisen vuoksi.

Muutaman vuoden tähtäimellä Best Buyn suurimpiin haasteisiin lukeutuu myynnin kääntäminen takaisin kasvu-uralle, koska ikuisten tehostamistoimien tie ei tuota osakkeenomistajalle parasta mahdollista lopputulosta.

Todennäköisesti paras lääke myyntikäyrän kääntämiseen on onnistuminen nettikaupassa, johon Best Buy ohjaakin panoksiaan jatkossa, koska asiakasmäärät ovat pudonneet myymälöissä. Esimerkiksi yhtiön läheinen kilpailija RadioShack tiedotti keväällä, että sen kivijalkamyymälöissä elektroniikan myynti laski vuodentakaiseen nähden jopa 14 prosenttia. Myyntiartikkeleiden osalta hieman kaukaisempi verrokkiyhtiö J.C. Penney menetti kivijalkakauppansa myynnistä kahdessa vuodessa huimat 31 prosenttia.

Sekä RadioShack että J.C. Penney ovat keskeyttäneet osingonmaksunsa viime aikoina, vaikka aiemmin yhtiöt olivat tottuneet jakamaan tuloksistaan osinkoa kvartaaleittain eli neljästi vuodessa. Tässä valossa Best Buyn tuore osingonjaon korotuspäätös on omiaan lisäämään sijoittajien luottamusta yhtiön myynti- ja tuloskäänteeseen. Ainakin yritysjohto tuntuu siihen vahvasti uskovan, koska hupenevia kassavaroja olisi yksinkertaisinta paikata muutoin leikkaamalla ensimmäisenä voitonjakoa.

Nordnetissä on mahdollista käydä osakekauppaa ilman välityspalkkioita Alibaban, Amazonin, eBayn ja Best Buyn osakkeilla 19.9.–3.10.2014.

Siirry kampanjasivulle Nordnetiin!

**

Kirjoittajan sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 233 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) voi tilata signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Kirjoittaja lähipiireineen ei omista kampanjan kohteena olevia yhtiöitä kirjoitushetkellä. Blogi sisältää markkinointiviestin, mutta se ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Photo credit: Foter / CC BY-SA

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit