Kampanjayhtiö: Amazon.com

Verkkokaupan globaali valtias Amazon.com on listattu New Yorkin pörssissä. Amazon on profiloitunut erityisesti kotimarkkinoillaan Yhdysvalloissa kirjankustantamona ja verkkokirjakauppana, mutta yhtiö on laajentanut ajan mittaan tuote- ja palveluvalikoimaansa myös muun muassa elokuviin, koruihin, musiikkiin ja tietokoneohjelmiin. Esittelen Amazonin tässä merkinnässä yritysesittelyn tasolla. Yhtiön osake on merkinnän julkaisuhetkellä mukana Nordnetin ulkomaisten osakkeiden kaupankäyntikampanjassa.

Liiketoiminnan kasvu

Amazon perustettiin vuonna 1994 Jeff Bezosin toimesta. Nykyisen verkkoportaalinsa yhtiö avasi kesällä 1995. Verkkokaupan ohella Amazon on laajentunut hienoisesti myös laitevalmistuksen puolelle: yhtiö lanseerasi vuonna 2007 Kindle-lukulaitteen ja vuonna 2011 Kindle-tabletin.

Kuluvan vuoden 2014 osalta on mainitsemisen arvoista, että yhtiön osake on laskenut pörssihistoriaansa nähden harvinaislaatuisesti kalenterivuoden aikana 19 prosenttia.

Viime aikojen alakulosta huolimatta Amazonin osake on tuottanut viimeisten viiden vuoden aikana noin 165 prosenttia. Sijoittajat ovat innostuneet massoittain yhtiön liiketoiminnan volyymikasvusta. Se kasvaa edelleen toimialan keskimääräistä vauhtia ripeämmin. Vuoden 2014 alkupuoliskolla Amazonin liikevaihdon kasvuprosentti oli 23.

Seuraavassa kuvataan Amazonin viime vuosien huimaa kasvuvauhtia myynnillä mitattuna.

Amazon liikevaihto kehitys

Amazonin liikevaihto 2009–2013

Edeltävän kuvaajan perusteella on mahdollista havaita, että Amazonin liikevaihto on kolminkertaistunut vuoden 2009 jälkeen.

Huomionarvoista kuitenkin on, että Amazon ei ole toistaiseksi mikään tuloskone. Yhtiön kannattavuus suhteessa nykyiseen osakekurssiin on vaatimaton, mikä konkretisoituu korkeassa tuloskertoimessa eli P/E-luvussa, joka lasketaan hieman kertaluonteisista eristä riippuen jopa yli sadassa. Amazonin osaketta on harvemmin kuullutkaan markkinoidun erityisen edullisena, vaan korkeita tunnuslukuja on perusteltu vahvalla markkina-asemalla ja toimialan pitkän aikavälin kasvuajureilla.

Amazon on myös siitä poikkeava yhtiö vertailuryhmässään, että sen kilpailukenttä on massiivisesta liiketoiminnan kokoluokasta ja toimintojen monipuolisuudesta johtuen laajin. Esimerkiksi Applen vahva suorituskyky tablet-laitteissa on nakertanut sijoittajien uskoa Amazoniin ja sen markkinoimaan Kindleen. Amazonin markkina-asema on kohtuullisella tavalla vertailukelpoinen myös Walmartiin, joka on maailman suurin vähittäiskauppaketju kivijalkakaupoissa yli 400 miljardin dollarin vuosimyynnillään.

Hakukonejätti Googleen verrattuna Amazonilla on vastaavanlaisia tietoja netissä kaupallisia hakuja sekä ostoksia tekevistä kuluttajamassoista, millä on markkinoijien silmissä huimasti arvoa. Siinä missä Google tietää ensisijaisesti mitä ihmiset etsivät ja mistä he haluavat tietoa, Amazon tietää järjestelmistään, mitä ihmiset ovat valmiita ostamaan ja mistä he haluavat maksaa. Kumman informaation uskot olevan mainostajalle arvokkaampaa?

Sijoittajan näkökulmasta on vaikea arvioida nopeasti kasvavan ja huiman kannattavuuspotentiaalin omaavan nettikaupan todellista arvoa. Tämä johtuu siitä, että pitkän aikavälin kasvuprosentissa muutamankin prosenttiyksikön ero aiheuttaa laskelman lopputulokseen eron, joka on samaa mittaluokkaa kuin ero yöllä ja päivällä.

Seuraavassa tarkastellaan Amazonin tuottamia kassavirtoja käyttökatteella mitattuna.

Amazon käyttökate kehitys

Amazonin käyttökate (EBITDA) 2009–2013

Viimeisten viiden vuoden aikana Amazonin käyttökate on kasvanut yhtä vuotta lukuun ottamatta joka tilikauden aikana. Vuodesta 2009 yhtiön käyttökate on yli 2,5-kertaistunut, mikä viestii vankasta kasvusta.

Tekemällä sijoituslaskelmia Amazonin nykytuloksella ja siitä investointeihin ohjautuvalla kassavirralla, on vaikea perustella yhtiölle merkittävästi nykyhintaa korkeampaa markkina-arvoa. Yhtiön pitkän aikavälin houkuttelevuus liittyy siihen korkeaan todennäköisyyteen, jolla kulutustottumukset muuttuvat kivijalkakaupasta verkkokauppaan. Amazon on murroksessa hyötyjien joukossa, omaten erittäin vahvan markkina-aseman – unohtamatta Amazonin arvokasta tietokantaa siitä, mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan.

Osakkeen arvostustaso

Amazonin osakkeen P/E-luku on tällä hetkellä kertaluonteisista eristä oikaistuna 85, osakkeen yksikköhinnan ollessa 331,30 dollaria.

Viimeisten 12 kuukauden aikana Amazonin osake on liikkunut hintahaarukassa 284,38–408,06 dollaria, joten nykyhinta asettuu hieman puolivälin alapuolelle.

Osakkeen perinteisten arvostuskertoimien osalta Amazon arvostetaan tänään 1,9 kertaa vuosimyyntiinsä nähden (P/S). Tasearvoonsa verrattuna Amazonin osake maksaa 14,8-kertaisen hinnan (P/BV). Osakekohtaista omaa pääomaa yhtiöllä on tällä hetkellä 22,45 dollaria.

Tulevaisuus

Kuten todettua, toistaiseksi Amazonin tuloskunto ei anna aihetta riemunkiljahduksiin, sillä yhtiön oman pääoman tuotto on vain 3,2 prosenttia. Jatkoa ajatellen piensijoittajan uskoa yhtiön menestykseen kuitenkin vahvistanee, että Amazonin sisäpiiriin lukeutuvat henkilöt omistavat yhtiöstä edelleen jopa 19,2 prosenttia.

Nordnetissä on mahdollista käydä osakekauppaa ilman välityspalkkioita Alibaban, Amazonin, eBayn ja Best Buyn osakkeilla 19.9.–3.10.2014.

Siirry kampanjasivulle Nordnetiin!

**

Kirjoittajan sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 233 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) voi tilata signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Kirjoittaja lähipiireineen ei omista kampanjan kohteena olevia yhtiöitä kirjoitushetkellä. Blogi sisältää markkinointiviestin, mutta se ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Photo credit: Garrett Gill / Foter / CC BY

 

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
1 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
21.09.2014 21:14

Äsken kun tsekkasin, niin Amazonin p/e oli Bloombergissa katsottuna järjettömät 871. Amazon onkin ehkä yksi huonoimmista sijoitusideoista, jossa konkretisoituu se, että vaikka yhtiö olisi sinänsä hyvä, niin ei se välttämättä silti ole hyvä sijoituskohde yliarvostuksen vuoksi.

Jännä, että tässä kampanjassa ei ole mukana Yahoo tai Softbank. Jokseenkin huonosti kyhätty kamppis. Olette Nordnetilla aiemmin pystyneet parempaan.