Niin kuin Nordnetin hehkutuksesta tiedämme, Shareville lanseerataan tänään perjantaina. Superrahastojen tapaan tämä on täysin ilmainen palvelu. Superrahastojen tapaan Shareville on onnistuessaan yleishyödyllinen. Lue miksi pidän Sharevillestä ja siitä miten maailman kuulu salkunhoitaja Peter Lynch liittyy tähän kaikkeen.
Sijoitustiedon demokratisoituminen
Sharevillessä, sijoittamisen Facebookissa, tarkoituksena on jakaa kokemuksia, näkemyksiä ja tietoa sijoittamiseen liittyen. Sharevillessä voi kysyä neuvoja muilta jäseniltä esimerkiksi sijoituskohteista, jotka eivät ole ennestään tuttuja. Shareville on tavallaan Suomi24:n kaltainen sijoittamista käsittelevä keskustelupalsta. Mutta.
Validointi
Facebook:in tai Suomi24:ään nähden, Sharevillessä ei kuitenkaan voi Elvistellä ansiottomilla näkemyksillä.
Jokaisen profiilin sijoitusmenestystä mitataan arvopaperisalkun a) tuotolla sekä b) Sharpen-luvulla, joka suhteuttaa tuoton sen ”hyödyntämään” riskiin. Menestyneen sijoittajaprofiilin mielipiteille ja neuvoille siunautuu tietenkin suurempi painoarvo.
Samasta syystä myös esimerkiksi Warren Buffettin sanomisia kuunnellaan herkällä korvalla. Buffettin kaltaiseen kuuluvuuteen on kuitenkin vaikea päästä hyvällä sijoitusmenestykselläkään. Sharevillessä kaikki (paitsi omaisuuden määrä ja henkilöllisyys) on transparenttia ja läpinäkyvää. Näin osaaminen ja taito pääsevät oikeuksiinsa.
Tästä seuraa, että kenestä tahansa voi tulla laajasti seurattu sijoittajaguru. Näyttö ratkaisee.
Peter Lynch
Shareville jalkauttaakin maailman kuulun sijoitusgurun, Peter Lynchin kuuluisan näkemyksen. Lynch oli aikoinaan pisimmän ja ylivoimaisimman tuottohistorian aikaansaanut sijoitusrahaston salkunhoitaja. Hän hallinnoin vuosina 1977–1990 Fidelityn rahastoa, jossa aikaansai 29 prosentin keskimääräisen vuotuisen tuoton. Tämä tarkoittaa, että sijoitetun pääoman arvo tuplaantui rahastossa alle kolmessa vuodessa. Osakemarkkinoilla tähän tarvitaan keskimäärin noin 10 vuotta.
Yksi Peter Lynchin kuuluisista näkemyksistä oli se, että tavalliset, oman alansa todelliset ammattilaiset, ovat norsunluutorneissa istuvia sijoitusammattilaisia parempia sijoittajia. Joukossa tyhmyys ei siis tiivistykään. Lynchin mielestä oman alansa ammattilaiset, sijoittamalla oman alansa yrityksiin, Buffettin sanoin “sijoittamalla siihen mitä ymmärrät”, pystyvät hyvin lyömään ammattilaiset laudalta.
Sharevillessä on mielestäni kyse juuri tästä.
Sharevillessä mahdollistetaan oman alansa ammattilaisten esilletulo. Tietoa jakamalla Sharevilleläisillä on mahdollista saada informaatioetu muihin sijoittajiin nähden.
Digitalisoituminen
Maailma digitalisoituu, halusit sitä tai et. Esimerkiksi kuluttaminen, tiedonhaku, uutisvirta, media, keskustelu, kanssakäyminen ja niin edelleen on jo, osittain tai kokonaan, siirtyneet digiaikaan. Sijoitusneuvonta, private banking ja jopa sijoitusosaaminen seurannee enenevässä määrin perässä, koska palveluiden saatavuus ja laatu paranee digitalisoitumisen seurauksesta.
En tiedä ketään, joka oikeasti haluaisi keskustella esimerkiksi vakuutusratkaisuistaan toista tuntia jonkun paikallisen virkailijan kanssa (kaikella kunnioituksella virkailijoita kohtaan). Kun neuvojen laatua voidaan digiyhteisöissä laajasti todentaa, keskimääräisten neuvojen taso nousee. Siksi ainakin minun on vaikea nähdä, mitä virkaa virkailijalla enää on diginatiivien kansoittamassa tulevaisuudessa.
Tulevaisuus?
Pidän itsestäänselvyytenä sitä, että sijoitusneuvonta siirtyy kasvavassa määrin digiaikaan Shareville-tyyppisten alustojen mahdollistamana. Myös sijoituspalveluala joutuu ennenäkemättömän rakennemuutoksen eteen. Osakemarkkinoista tulee entistä tehokkaampia.
Kehitys kestää vuosia, mutta epäluuloisuus pankkeja ja rahoitusalaa kohtaan pitänee huolen siitä, ettei välttämättä ihan niin kauan kuin voisi kuvitella. Ne joka lähtevät ensimmäisinä mukaan, korjatkoon myös ensimmäisinä hedelmät puista.
Sanotaan, että joukossa tyhmyys tiivistyy. Sanotaan myös, että halvalla ei voi saada hyvää. Sijoittamisessa kumpikaan väittämä ei pidä paikkansa*.
Mitä mieltä sinä olet? Mistä sinä haluaisit näkökantoja? Kirjoita kommentti tai ota yhteyttä. Minut tavoittaa sähköpostitse osoitteesta martin.paasi@nordnet.fi, Twitteristä tunnuksella @MartinNordnet ja puhelimitse numerosta 050 5918292. Kuvan lähde: despicableme.wikia.com.
* Maksa vähemmän, niin saat enemmän; Joukossa tyhmyys ei tiivisty
Onnetonta, että Nordnet yrittää väkisin pakottaa jokaisen asiakkaansa Sharevillen käyttäjäksi. Tiliasetuksiaan ei saa viimeisteltyä, jos ei aktivoi Sharevilleä. Tästä syystä Yleisnäkymä -sivu Nordnetin verkkopalvelussa on mennyt täysin käyttökelvottomaksi.
Uskon että Nordnetillä on iso joukko muitakin sijoittajia, joita ei pätkääkään kiinnosta oman salkkunsa levittely missään Sharevillessä.
nimimerkillä: “Todella tyytymätön asiakas”
Hei Martti!
Pahoitteluni siitä, ettet ollut saanut vastausta lokakuussa esittämääsi kysymykseen.
Sharevillen käyttö on täysin vapaaehtoista, eikä kukaan pakota liittymään Sharevilleen. Me toki toivomme Sharevillen olevan yhteisönä sellainen, että sen jäseneksi kannattaa tulla, mutta lopulta päätös on aina ihmisellä itsellään.
Jos et halua nähdä Sharevilleen liittyvää sisältöä Nordnetissä, voit kytkeä tämän sisällön pois kohdasta Salkku > Asetukset.
Jos tarvitset enemmän apua, asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään.
Hyvää alkutalvea!
Terveisin
Thomas Brand
Nordnet
En tiedä mistä kiikastaa, mutta itse en ole päässyt enää kuluneella viikolla koko Sharevilleen. Logo sykkii vaan näytöllä “kuni vaarin sydän konsanaan.”
Hei!
Kokosimme Nordnetin UKK-sivulle lyhyen osion, jossa olemme käsitelleet joitakin Sharevillen käyttöongelmia: https://www.nordnet.fi/asiakaspalvelu/alkaa/shareville/shareville.html
Jos onglema ei ratkea näillä, olethan yhteydessä Nordnetin asiakaspalveluun.
Autamme mielellämme eteenpäin. Yritetään ratkaista mahdollinen käyttöongelma yhdessä. 🙂
Terveisin
Thomas Brand
Nordnet
En ymmärrä miksi pidätte 3kk salkunkehitystä default-näkymänä kun verrataan salkun tuottoja. -> Sen pitäisi olla 3v.
Ihmettelin hiukan tuota tähtitysjärjestelmäänne. Esim. salkku, jossa yli puolet on ollut kiinni Elektrobitin osakkeessa ja optioissa on saanut 3/3 tähteä. Ei herätä luottamusta. -> Poistakaa/vaihtakaa tuo.
Salkun tuottohistoriasta ei pysty näkemään mitenkään millä tavalla ylituotot on syntyneet. Nopeasti katsottuna monella ylituotto on tullut joko viputuotteilla tai yhdellä multibaggerilla. -> Haluaisin raportin, jossa näkee mitkä instrumentit toivat ylituoton.
Ehdottomasti samaa mieltä tästä. Ehkä syynä tosin se, että saadaan suurempi joukko vertailtavia – kaikilla ei ole kolmen vuoden salkkua. Graafit on kyllä aina oletuksena liian lyhyelle ajalle, eniten kiinnostaa 10v tai maksimigraafit, siitä voi sitten tarkentaa jos tulee halua tai tarvetta.
Samaa täysin mieltä. Oletuksena pitäisi ehdottomasti olla mahdollisimman pitkä historia. Olen myös esittänyt näitä huomioita eteenpäin. Tehkää samoin, antakaa palautetta Sharevillen kautta.
Ainoa sharevillen ongelma on että 3/4 osaa on kieltä jota en ymmärrä, ei hirveesti huvittaisin tuota translatea käyttää joka kommenttiin.
Kiitos palautteesta. Laitetaan eteenpäin.
Harmi vaan että liittyäkseni tulee olla yli 18-vuotias.
Löytyykö Sharevillestä Martti Paasin salkku? Olisi myös mukava tietää millä meriiteillä sinä kirjoittelet? Eikö se ole juuri sitä mitä itse haet tässä takaa kun kaikki neuvonantajat kyseenalaistat? Ymmärrän että suurin osa tästä on markkinointia ja se ehkä on myös sinun vahvin osaamisalue, mutta kuitenkin olisi kiva nähdä salkkusi.
Martin Paasin salkku löytyy: MartinNordnet
Joukossa todellakin tyhmyys tiivistyy, varsinkin jos kyse on sellaisesta joukosta millaista sharevillen beta-vaiheessa näkyi. Sijoittamisessa on kieltämättä taidolla merkitystä, mutta täysin huipputuottoihin on mahdollista täysin ummikonkin päästä moukan tuurilla.
Kun otanta on tarpeeksi suuri, näin tulee väjäämättä myös tapahtumaan. Siksi myös “huipputuottoja” saaneen kommentteihin on syytä suhtautua varauksella.
Taisipa sharevillessä olla myös sellainen ominaisuus (eli bugi), joka näytti massiivisia voittoja tietyillä optioilla, vaikka mitään voittoa ei oikeasti ollut tapahtunut.
Kommenttien sisältö yleensä paljastaa aika hyvin millaisilla kriteereillä sijoittaja ostaa ja myy. Niitä hetken aikaa kun lueskelee voi ainoastaan tulla seuraavaan johtopäätökseen:
Fundamenttisijoittajan ei kannata sharevilleen tuhlata aikaansa.
Paitsi ehkä juuri siksi? Kaikki eivät voi olla huippusijoittajia, mutta sen takia juuri osaavia sijoittajia toivotaan Sharevilleen. Pääsevät muutkin hyötymään kyseisestä osaamisesta.
Mutta mitä hyötyy se osaava sijoittaja? Ei mitään! Todella joukossa tyhmyys tiivistyy.
Turha riesa tyrkyttää mokomaa jokaiselle Nordnetin asiakkaalle ja siten tehdä Yleisnäkymä -sivusta vain päivittäinen ärsytyksen aihe asakkaalle.
Miten piilotan kaiken Sharevilleen viittaavaan Nordnetin verkkopankissa? Täysin hyödytön ominaisuus minulle ja kymmenille tuhansille muillekin. Toinen asia mikä olisi mukava piilottaa on lainoitusarvot salkkunäkymässä. En vaan tarvitse.
Tiedustelin asian perään ja kyllä se on niin, että Shareville -featuret on tullut jäädäkseen. Ilmeisesti joistakin asioista on kuitenkin jo nyt tullut niin paljon palautetta, että niitä tullaan korjaamaan.Oppi ikä kaikki.
Huomaa kuitenkin että Sharevilleen liittyminen vaatii omaa määrätietoista aktiviteettia, joten “itsestään” mitään ei tule jaetuksi Sharevillessa. Silloinkin se on anonyymiä.
Kyllä se sareville-ominaisuus siellä saa olla, mutta voisiko se millään olla peittämättä kahta kolmasosaa koko ruudussa heti sisäänkirjautumisen jälkeen? Jos vaikka laittaisi sen valikkoon omaksi kohdakseen ja sieltä voi sitten jokainen käydä ottamassa sen käyttöön, jos/kun haluaa.
Kiitos palautteesta. Laitetaan eteenpäin.
En pelännytkään että tietojani jaettaisiin automaattisesti, vaan lähinnä toivoisin parempaa käytettävyyttä/valinnaisuutta sivuiltanne.
– Sisäänkirjautuessa olisi paras, jos siirryttäisiin suoraan asetuksissa valittuun oletus salkkuun.
– Salkkunäkymässä voisi valita mitä sarakkeita on näkyvillä. Tämä mahdollistaisi salkun näkymisen paremmin esim. puolet näytön alasta käyttävällä selainikkunalla tai mobiililaitteilla.
Pieniä asioita, jotka parantaisivat käytettävyyttä huomattavasti.
Kiitos palautteesta. Laitetaan eteenpäin.