Hennes & Mauritz ja Stockmann – kuin yö ja päivä

Ruotsalaiset ovat vetäneet viime vuosina suomalaisia pidemmän korren muotikaupoissa. Länsinaapurista on kuultu jopa kaksinumeroisia myynnin kasvulukuja, siinä missä kotimaassa on raportoitu pahimmillaan samansuuruisia myynnin romahtamisia. Osin kyse on eroista liikkeenjohdossa, osin kuluttajien ostovoimaa rapauttaneista kotimaisista, lyhytnäköisistä mutta kauaskantoisista veropäätöksistä. Tarkastelen tässä merkinnässä lyhyesti Hennes & Mauritzin ja Stockmannin suhteellista myyntikehitystä viimeisten 12 kuukauden aikana.

Kuluvan vuoden toukokuun aikana Hennes & Mauritzin myynti kasvoi 19 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Viimeisten kolmen kuukauden aikana, kuluvan vuoden maaliskuusta toukokuuhun, muotiketjun myynti on kasvanut vuodentakaisesta jopa 16 prosenttia.

Hennes & Mauritzin kokonaiskehitys on ollut erittäin vahvaa alkuvuonna 2014: kuluvan tilikauden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana konsernin myynti kasvoi kruunuissa tarkasteltuna 17 prosenttia. Puolivuotiskaudella joulukuusta 2013 toukokuuhun 2014 muotikonsernin tulosrivi pullistui 19 prosenttia. Tahti on kiihtymässä, sillä osakekohtainen tulos kohosi toukokuun lopussa päättyneellä vuosineljänneksellä 25 prosenttia.

Heikosti ei ole mennyt Hennes & Mauritzilla myöskään viime vuosina. Tilikaudella 2013 konsernin myynti kasvoi 9 prosenttia. Tilikausilla 2011 ja 2012 kasvulukemat olivat 8 ja 11 prosenttia. Kaiken kaikkiaan Hennes & Mauritzin alkuvuoden 2014 kasvukehitys osoittaa kasvun selvän kiihtymisen, minkä voisi loogisesti ja luontevasti olettaa johtavan lopulta myös yhtiön osakekurssin kiihtyvään kehitykseen.

Olettavasti vahva kasvu myös jatkuu, sillä konserni tiedotti vastikään avaavansa nettikauppansa Kiinaan tulevana syksynä. Euroopassa muotiketjulla on tarkoitus laajentaa nettimyymälää Espanjaan ja Italiaan ennen joulusesonkia. Ranskassa nettikauppa aukesi kuluvan vuoden maaliskuussa, ja viimeisimmän osavuosikatsauksen kommenttiosion mukaan ensi kokemukset ovat olleet “erittäin hyviä”. Ensi vuonna Hennes & Mauritz tavoittelee nettikaupan avaamista jopa 10 uudella markkina-alueella.

Seuraavassa grafiikassa verrataan Hennes & Mauritzin ja Stockmannin myyntilukujen kehityskäyriä viimeisten 12 kuukauden ajanjaksolla. Tarkasteltavalla aikavälillä Stockmannin myynti ei ole kasvanut yhdenkään kuukauden aikana suhteessa vuotta aiempaan vertailukauteen. Sen sijaan Hennes & Mauritzin myynti on kasvanut säännönmukaisesti joka kuukausi, vieläpä tuntuvalla marginaalilla.

grafiikka hm stockmann

Kriittisestä näkökulmasta tarkasteltuna myyntiluvuissa ovat mukana myös vuoden aikana avatut uudet myymälät, joten kasvuluvut eivät ole etenkään Hennes & Mauritzin kohdalla aivan näin komeat vanhojen, jo vuosia toimineiden myymälöiden kohdalla. Yhtiöllähän on aggressiivinen kasvustrategia, tosin ymmärrettävistä syistä, koska liiketoimintamalli on osoittanut toimivuutensa kaikilla markkinoilla. Hennes & Mauritz ei ainoastaan myy muotia, vaan luo sitä.

Yleiskuvaa vertailuyhtiöiden myyntien suhteellisesta kehityksestä uusien myymälöiden avaaminen ei kuitenkaan muuta, sillä uudet ja lakkautetut myymälät ovat mukana molempien konsernien myyntiluvuissa. Stockmannin kohdalla on myös huomattava, että yhtiö on laajentanut viime aikoina kampanjointiaan myös kankeaan verkkokauppaansa, minkä voisi olettaa näkyvän positiivisesti kokonaismyynnissä. Tässä yhteydessä on syytä pitää paino sanalla ”voisi”.

Lainaan itseäni sanomalehti Keskisuomalaisen kolumnista muutaman viikon takaa:

Stockmann vaihtaa toimitusjohtajaansa vuodenvaihteessa. Yhtiötä maaliskuusta 2001 lähtien johtaneen Hannu Penttilän aikakaudella osakekurssi pysytteli muuttumattomana. Samalla ajanjaksolla Helsingin pörssin cap-indeksi kohosi 60 prosenttia. Stockmannin osinko on romahtanut yli 70 prosenttia huippuvuodesta 2007. Siksi muutoksen tuulet otettiin markkinoilla vastaan euforisesti: osake nousi Penttilän eroilmoituspäivänä 12 prosenttia. Se vastaa yhtiön markkina-arvoon lähes 100 miljoonan euron päivänousua. Jos omistajat todella ajattelevat näin, on perusteltua kysyä, kenen lähtö oli vapaaehtoisin: Kevan Ailuksen, Korkeasaaren Salon vai Stockmannin Penttilän?”

Stockmann myös kertoi päättyneen toukokuun loppupuolella, että konsernin hallitus on päättänyt käynnistää nykyisen strategian arviointi- ja muutosprosessin, jonka lopputuloksella voi olla merkittäviä vaikutuksia nykymallisen liiketoiminnan rakenteisiin. Yhtiön tavoitteena on hyväksyä uusi konsernistrategia seuraavien kuuden kuukauden kuluessa. Myyntilukujen valossa kiirettä kannattaa kyllä pitää.

Kuten Stockmann-konsernin myynnin kehityskäyrä osoittaa, jotain erittäin radikaalia on tehtävä ja pian. Toimenpiteet voivat liittyä esimerkiksi hankintatoimen ja logistiikan kehittämiseen, jakelukanavan muutokseen, toimipisteiden karsimiseen, muotiketjujen yhdistämiseen, esillä olevien tuoteryhmien uudelleenarviointiin, taseen uudelleenjärjestelyyn tai aivan oikeasti toimivan nettikaupan luomiseen.

Stockmannilta viime aikoina kuullut puheenvuorot oikeuttavat tulkinnan, että yhtiö heijastaa nykyongelmiaan talon ulkopuolelle yleiseen markkinatilanteeseen, vaikka vaikeuksissa on kyse pitkälti myös yhtiön omista heikkouksista. Ihmettelen hallitusta joka on jaksanut kuunnella näinkin kauan, miten kotimaisen muodin heikkous yllättää johdon kerta toisensa jälkeen. Kyllä näköjään kilpailijat saavat myytyä kuluttajille ainakin näennäisesti samankaltaista rättiä ja lumpua suhdanteesta huolimatta.

Henkilökohtaisesti omistan Hennes & Mauritzin osakkeita, mutta lähipiirille olen hankkinut suunnilleen nykyhintoihin myös Stockmannin osakkeita pienen siivun. Jatkossa ostaisin mieluummin kiistatonta laatua kohtuuhintaan kuin rakennemuutoksen kourissa olevaa kurssiromahtajaa näennäisen halvalta näyttävään hintaan. Vaikka sijoittaja sattuisi ostamaan laatuyhtiötä noususuhdanteessa, korjaa aika arvostuseron huomattavasti varmemmin kuin strateginen selvitysmies vuotavan valtamerilaivan.

Kirjoittajan sijoituskirjoja Hyvästä yhtiöstä hyvään sijoitukseen (2012, 233 s.) ja Hajauta tai hajoa (2013, 311 s.) voi tilata signeerattuna ja/tai omistuskirjoituksella.

https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoittamisen-tukena/sijoituskirja.html

Kirjoittaja lähipiireineen omistaa Hennes & Mauritzin ja Stockmannin osakkeita kirjoitushetkellä. Blogi ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa. Kirjoittajaa voi seurata myös Twitterissä (@JukkaOksaharju).

Photo credit: Pandiyan / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Generic (CC BY-NC 2.0)

Jukka Oksaharju
Jukka Oksaharju
Osakestrategi, Nordnet Suomi

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
6 Kommentti
vanhin
uusin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Nimetön
Nimetön
27.06.2014 16:00

Stockmannin johtamisongelma ei ratkea Penttilän lähtöön. Se on paljon, paljon syvemmällä.

Nimetön
Nimetön
27.06.2014 22:27

Yksi Stockmania(kin) omistava

Nimetön
Nimetön
27.06.2014 22:37

Seuraan suurella mielenkiinnolla Jukan kirjoituksia, ja arvostan niitä kovasti. Aika ajoin toivon kuitenkin ehkä hieman enemmän aiempien omien kirjoitusten jälkikäteistä kriittistä arviointia. Tämänkertaista artikkelia lukiessa mieleen tulee Jukan 10.12.2012 kirjoitus Stockmanista, joka oli sävyltään jotain ihan muuta kuin tällä kertaa. Ainakin tällä hetkellä arvioituna tuo aiempi kirjoitus ymmärtääkseni sisälsi koko joukon virhearvioita. Arvostukseni kirjoittajaa kohtaan ei heikkenisi yhtään, vaikka hän aika ajoin toisi esille myös mahdollisia aiempia virhearviointejaan. Toki tietysti on inhimillistä siteerata jälkikäteen vain sellaisia vanhempia kirjoituksia, joissa sen hetkisen arviot ovat osuneet kohdalleen.

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
28.06.2014 23:27

Vanha vuoden 2012 Stockmann-merkintä löytyy seuraavasta. https://www.nordnet.fi/blogi/ostonappi-pohjassa/10/12/2012/ Kyseinen sijoitus on osinkoineen nyt reilut 10 prosenttia tappiollinen. Se on selvästi huonoin sijoitukseni vuosikausiin, se tunnustettakoon. Kuten kuitenkin tuolloin kirjoitin, oli sijoitus aikanaan salkun vaatimattomin ja tuolloisen merkinnän sanavalinnalla “erikoinen”, koska yhtiö oli laadultaan salkun keskinkertaisia. Ja sellaiseksi se jäi ilman lisäostoja, koska yhtiökohtainen tilanne alkoi heiketä miltei välittömästi merkinnän jälkeen yhä dramaattisemmin. Suurin virhearvioni ainoan Stockmann-oston hetkellä liittyi yhtiön lyhyen aikavälin osingonmaksukykyyn ja johdon taitoon pysäyttää laskukierre. Se arvio on mennyt pahasti metsään, mutta en näe kovin suurta pysyvää muutosta vielä suuressa kuvassa, jonka maalasin vuonna 2012. Tosin kirjoitin samaan merkintään… Lue lisää >>

Nimetön
Nimetön
Vastaa  Nimetön
29.06.2014 06:48

Kiitos.

Nimetön
Nimetön
28.06.2014 15:20

Jos vertaillaan esimerkiksi ensimmäisen kvartaalin liikevaihtoa, on kaiketi selvää että Stockmannin Lindex menestyy hienosti, kun taas Seppälä on selvästi heikompi kuin Hennes. Toisaalta Hennesin myynti painottuu eri markkina-alueille, mikä kannattaa liikevaihtojen vertailussa myös ottaa huomioon. Mainitsit myös, että Hennes avaa jatkuvasti uusia liikkeitä, joten vertailua varten kannattaa ehkä katsoa lähinnä vanhojen liikkeiden liikevaihdon kehitystä. Esimerkiksi Suomessa Hennesin liikevaihto taisi pudota -6% ensimmäisellä neljänneksellä jo toimivissa liikkeissä. Stockmannin tavarataloryhmän liikevaihto putosi -2,6%; ei niin huono suoritus surkeassa markkinassa. Lindexillä meni tietysti vähän paremmin ja Seppälällä selvästi huonommin, mutta kaiken kaikkiaan en nyt sanoisi, että Hennes ja Stocka olisivat kuin yö ja… Lue lisää >>