Halpamuotiketjut paineessa

Jos on luvannut myydä muotia halvalla, on myytävä halvalla. Vaikka sitten tulos ja osake kärsisivät, kuten H&M:lla.

Vaatejätti H&M on Tukholman pörssin vaihdetuimpia osakkeita. Torstaina yhtiö julkisti tilikautensa ensimmäisen neljänneksen tuloksen.

Se oli markkinoille selvä pettymys. Kukaan ei odottanut H&M:n venyvän edellisen tilikauden vastaavan ajanjakson lukuihin, mutta tulos ja bruttomarginaali notkahtivat vielä enemmän kuin analyytikot olivat laskelmissaan odottaneet. Kun vielä maaliskuun myyntiluvutkin olivat aneemiset, ei ihme että osake lähti alamäkeen.

Henkkamaukan vahvuus on se nopeus, millä yhtiön suunnittelijat kopioivat isojen muotimerkkien ideat halvaksi käyttömuodiksi. Nopeimmillaan catwalkilta varastettu idea on myymälän hyllyillä muutamassa viikossa. Sama idea on H&M:n vahvalla kilpailijalla, espanjalaisen Amancio Ortegan perustamalla Inditexillä. Zara- ja H&M -ketjujen perusydintä on logistiikka. Hinta-laatusuhde on se olennainen lupaus, joka houkuttelee asiakkaat käymään ketjujen myymälöissä monta kertaa kuukaudessa, tuleehan uutta vaatetta rekeille jatkuvasti.

Tätä hintalupausta on vaikea pitää, kun toimituskustannukset nousevat rajusti, kuten viime vuonna on käynyt. Vaateyhtiöiden toiminnassa lähes kaikki on kallistunut.

  • Puuvillan hinta on lähes tuplaantunut vuodessa.
  • Alihankkijat Aasiassa ovat joutuneet nostamaan niitä säälittävän pieniä minimipalkkoja, joilla bangladeshilaiset naiset ompelevat halpamuotiketjujen vaatteet.
  • Raakaöljyn hinta on noussut, mikä nostaa puolestaan rahtikustannuksia.

Lisäksi monet ketjut, kuten esimerkiksi Stockmannin omistama Lindex, ovat kärsineet alihankkijoidensa tuotantokapeikoista. Monet vaatevalmistuttajat ovat siirtäneet alihankintaa Kiinasta Bangladeshiin, sillä seurauksella että toimittajien kapasiteetti ei ole aina riittänyt. Myös satamissa on ollut ruuhkaa, joka näkyi viime syksynä toimitusvaikeuksina. Seppälässä ne häiritsivät elintärkeää joulukauppaakin.

Tuotantokapeikot hoituvat aikanaan, mutta raaka-aineiden, rahtikustannusten ja palkkojen nousun kanssa on elettävä toistaiseksi. Siksi  halpamuotiketjuilla on edessään tarkka taiteilun paikka. Miten nostaa tuotteiden hintoja niin, että asiakkaat eivät lähde muualle?

H&M:aa johtaa Karl-Johan Persson, perustajan Stefan Perssonin poika. Hän toteaa yhtiön tiedotteessa, että H&M ei ole halunnut siirtää kohonneita toimituskustannuksia lopputuotteiden hintoihin. Sanoisi suoraan, että yhtiö ei voi.

H&M on ollut sijoittajien kestosuosikki hyvistä syistä. Yhtiön liiketoimintamalli toimi nousukaudella ja loisti lamassa, kun kuluttajat vaihtoivat halvempiin merkkeihin. Yhtiö on kasvanut roimasti, ja vakavaraisena yhtiönä H&M on voinut rahoittaa kasvunsa kassavirralla. Osinkoakin yhtiö on maksanut hövelisti.

Mutta edessä on vaikeampia aikoja. Laatumerkkien on helpompi nostaa hintoja kuin halpaketjujen. Nyt halpisketjujen on pystyttävä uusilla mallistoillaan loistavaan osumatarkkuuteen, mikäli aikovat puolustaa lihavia katteitaan.

Samat ongelmat kuin H&M:lla, on edessä Lindexillä ja Seppälällä. Lindex toi viime vuonna kolmanneksen Stockmannin liikevaihdosta ja reilut 60 prosenttia liikevoitosta.

Ainakin H&M:n perustaja Stefan Persson uskoo, että tilanne on voitettavissa. Helmikuussa hän lisäsi omistustaan yhtiössään noin 150 miljoonalla eurolla. Perssonin potissa on tuo pikku liru, mutta pääomistajan tankkaus on silti aina hyvä merkki.

 

Kommentit vanhasta Nordnet Blogista:

alcapone4 Huhtikuu, 2011

olennaista on, että tilanne on samanlainen kaikille. kenenkään suhteellinen kilpailuetu ei muutu.

 

/Emilia Kullas

Vieraskynä
Vieraskynä
vieraileva kirjoittaja

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit