Facebook – IT-kuplan uusintanäytös?

Tähän päivään asti ainoastaan harvoilla ja valituilla sijoittajilla on ollut mahdollisuus sijoittaa Facebookiin. Yhtiön listautuminen pörssin on kuitenkin lähellä, jonka jälkeen kaikki halukkaat voivat ostaa yhtiön osakkeita. Sijoittajat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta yhtiötä kohtaan roadshow-tilaisuuksissa. New Yorkissa sijoittajat ovat kuulemma jonottaneet tuntia aikaisemmin päästäkseen tilaisuuteen, mikä herättää déjà vu tunteita niissä, jotka ovat nähneet ihmisten jonottavan IT-osakkeita vuosituhannen vaihteessa. On kuitenkin olemassa yksi erittäin suuri ero. Siinä missä IT-yhtiöillä tuskin oli liikevaihtoa ja ne olivat raskaasti tappiollisia, on Facebookilla miljardiluokan liikevaihto ja lisäksi se on erittäin kannattava.

Facebookin tarkka listautumispäivämäärä ei ole vielä tiedossa, mutta on veikattu, että yhtiö listautuu toukokuun loppupuolella tai kesäkuun alkupuolella. Instagramin yritysosto ja Microsoftilta ostetut patentit voivat kuitenkin viivästyttää listautumista, koska kaupat vaativat SEC:n hyväksynnän.

Moni on ihmetellyt miksi Facebook maksoi miljardi dollari vajaasta kaksi vuotta vanhasta yhtiöstä, jolla on 13 työntekijää ja noin 30 miljoonaa käyttäjää, mutta meidän tietääksemme ei ylipäätään liikevaihtoa. Eräiden tietojen mukaan kauppa oli Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin päähänpisto, josta hän ilmoitti hallitukselle vasta vietyään neuvottelut päätökseen. Analyytikot ovat taas arvelleet syyn olevan, että Facebookin arvoa haluttiin nostaa.

Emme ymmärrä mitä lisäarvoa Instagram voi tuoda Facebookille. Facebook saa tuskin uusia käyttäjiä kaupan mukana. Meille on myös epäselvää miten Facebook aikoo tehdä rahaa palvelulla. Ainoa asia minkä Facebook sai oli ohjelman. Yhtiö olisi voinut yhtä hyvin palkata ryhmän ohjelmoijia ja tehdä vastaavan ohjelman parissa kuukaudessa puoli-ilmaiseksi.

Voisimme kuvitella, että Facebook on huomannut kasvumahdollisuuksiensa olevan rajoitetut, kun yhtiöllä on jo 900 miljoonaa käyttäjää maailman 2,2 miljardista internetkäyttäjästä ja että yhtiö hakee kasvua ostamalla Instagramin. Lisäksi yhtiöllä on ollut vaikeuksia kääntää suurta käyttäjämäärää liikevaihdoksi. Käyttäjien kasvu ja liikevaihdon kasvu ovat kasvaneet suhteessa toisiinsa lineaarisesti hienoisella positiivisella kallistuksella. Tämä ei kuitenkaan riitä perustelemaan korkeaa hintaa, koska kasvumahdollisuudet ovat rajoitetut, kun ajatellaan käyttäjien määrää.

Yhtiö voi kasvaa ainoastaan tekemällä enemmän rahaa olemassa olevilla asiakkaillaan. Facebookin termiä käyttääksemme päivittäin aktiivisten käyttäjien tuomat tuotot ovat pysyneet vakiona noin kahdessa dollarissa vuosineljännestä kohti. Erot markkina-alueiden välillä ovat kuitenkin suuret; USAssa ja Kanadassa 4,07 USD/neljännes, Euroopassa 2,16 USD/neljännes, Aasiassa 0,98 USD/neljännes ja muussa maailmassa 0,73 USD/neljännes. Yksi Facebookin suurimmista haasteista on saada käyttäjäkohtaiset tuotot kasvamaan, mutta samalla se on yksi yhtiön suurimmista mahdollisuuksista.

Runsaat 82 prosenttia yhtiön liikevaihdosta tulee mainostilan myynnistä ja loput tulevat Payments-liiketoimintayksiköstä, toisin sanoen kun käyttäjät ostavat Facebook-sovellusten sisällä. Zyngan osuus Facebookin liikevaihdosta on 15 prosenttia, mikä on jakautunut siten, että yksitoista prosenttiyksikköä on tullut suoraan Paymentsistä ja neljä epäsuoraan mainosten kautta, kun näitä on näytetty pelien ohessa. On olemassa merkkejä siitä, että Zynga yrittää vähentää riippuvuuttaan Facebookista ja yrittää ohjata pelaajat suoraan omille nettisivuilleen.

Microsoftilta 550 miljoonalla dollarilla ostetut patentit ovat myös herättäneet sijoittajien mielenkiinnon. Uskomme, että yhtiö teki tämän ennaltaehkäisevänä toimena sen sijaan, että yhtiö yrittäisi paisuttaa arvoaan. Patenttisota mobiilialalla on kestänyt vuosia ja on uskottavaa, että Facebook haluaa suojautua listautumisen jälkeen tapahtuvia mahdollisia sekä kalliita patenttiriitoja vastaan.

Osakkeen merkintähinta tulee olemaan 28 ja 35 dollarin välillä. Täten yhtiön markkina-arvo tulee olemaan 76 ja 96 miljardin dollarin välillä ja yhtiön listautumisannista tulee maailman suurin. Huhtikuussa Facebookin osakkeen arvo arvioitiin OTC-markkinoilla olevan 38 ja 40 dollarin välillä, mikä voisi merkitä sitä, että osakkeella on mahdollisuuksia nousta hieman listautumisen yhteydessä. Hinta on kuitenkin erittäin kova ja se vaatii kovaa kasvua. Yhtiön P/E-luku vuoden 2011 tuloksella on 100.

Jos lähdetään liikkeelle siitä, että Facebook maksaisi keskimäärin noin 30 prosenttia tuloksestaan osinkona, mikä vastaa suurin piirtein amerikkalaisten pörssiyhtiöiden keskiarvoa, voimme melko yksinkertaisella mallilla laskea vaaditun suuntaa-antavan vuotuisen tuloksen kasvunopeuden, jotta P/E-luku 100 olisi perusteltavissa. Tuloksen pitäisi kasvaa joko 85 prosenttia vuodessa viisi vuotta tai runsaat 40 prosenttia vuodessa kymmenen vuoden ajan, jonka jälkeen kasvu normalisoituisi. Ensimmäisen neljänneksen liikevaihdon kasvu oli noin 45 prosenttia verrattuna viime vuoden vertailukauteen. Samana ajanjaksona tulos laski kuitenkin kuusi prosenttia.

Viime aikojen listautumisantien (Zynga, Groupon ynnä muut) yhteydessä on ollut tavallista, että yhtiöistä on tarjottu ainoastaan pientä viipaletta sijoittajille. Siten on luotu niukkuuden tunne ja suuri tyydyttämätön kysyntä on tukenut kurssia. Facebook ei ole poikkeus. Parhaassa tapauksessa yhtiöstä myydään 12 miljardin dollarin viipale markkina-arvon ollessa 96 miljardia dollaria. Tämä 12 miljardia dollaria jakaantuu siten, että Facebook saa puolet ja aikaisemmat omistajat, Zuckerberg mukaan lukien, myyvät toisen puolen.

Facebookilla on ratkaisu yhteen meidän perustarpeistamme, sosiaalisten yhteyksien ja kommunikaation ylläpitoon. Yhtiö on kasvanut niin, että natisee. Tästä huolimatta yhtiö on erittäin kannattava. Yksi yhtiön ongelmista on kuitenkin, miten jatkaa kasvuaan entiseen malliin. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista kovinkaan kauan, vaan yhtiön pitää alkaa tehdä enemmän rahaa olemassa olevilla käyttäjillä, mikä voi osoittautua kaksiteräiseksi miekaksi. Käyttäjät ovat liikkuvia ja jos heidän mielestään jokin maksaa enemmän kuin miltä se maistuu, siirtyvät he erittäin nopeasti johonkin toiseen palveluun. Kuka muistaa internetin hakupalveluja dominoineen Altavistan tai Myspacen?

Emme omista Facebookin osakkeita.

Tom Lindström

Photo credit: Jeff Kubina / Foter / CC BY-ND

Kommentit vanhasta Nordnet Blogista:

Facebookin shorttaaminen | Nordnet Blogi25 Toukokuu, 2012[…] Kuten kaikki tietävät, listautui Facebook viikko sitten 38 taalan hinnalla. Asiasta on kirjoitettu jo paljonkin, enkä taaskaan halua ottaa isommin kantaa, onko hinta liian kova vai ei. Mm. Kim ja Tom Lidström ovat analysoineet yhtiötä blogissaan. […]

Käyttäjät Facebookin tärkein voimavara | Nordnet Blogi17 Kesäkuu, 2012[…] sanoneemme kaiken mitä meillä oli sanottavaa Facebookista aiemmassa kirjoituksessamme (Facebook – IT-kuplan uusintanäytös?, 14.5.2012) ja ettei meillä sen takia olisi mitään syytä palata aiheeseen. Kurssin romahdus ja […]

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit