Digitaalinen sijoitusneuvonta auttaa löytämään sopivat sijoituskohteet

”Nordnet vainuaa tuoton.” Näin sanotaan Viisas Raha 4/2020 -lehdessä, jossa ilmestyi Sijoitusneuvonta 2020 -tutkimuksen* tulokset. Tutkimuksen mukaan Nordnet on kirinyt kaikilla sijoitusneuvontaa arvioidulla 11 eri osa-alueella pankeista eniten. Näitä ovat:

  1. Lyhyen ajan sijoitusvinkit
  2. Asiakkaan etu edellä
  3. Tuottotavoitteiden saavuttaminen
  4. Kulujen raportointi
  5. Pitkän ajan sijoitusten esiin nostaminen
  6. Riskien esiin nostaminen
  7. Sijoitusneuvoja viestii selkeästi
  8. Sijoitussuunnitelman räätälöinti
  9. Sijoitustuotteiden valikoima
  10. Raportointi varojen kehityksestä

Sijoitusneuvonnan laatu on keskimäärin paremmalla tasolla kuin kaksi vuotta sitten, jolloin tutkimus toteutettiin edellisen kerran. Sijoitusneuvontapalveluissa on kuitenkin paljon parantamisen varaa.

”Nordnetillä on välittäjän vahvuudet.”

Nordnet on pankkien joukossa omanlaisensa toimija, sillä emme tarjoa lainkaan henkilökohtaista sijoitusneuvontaa tai sijoitussuunnitelmien räätälöintiä. Meiltä saa kuitenkin paljon ajankohtaista sijoitustietoa, neuvoja ja näkemyksiä kanavissamme.

Tarjoamme digitaalista sijoitusneuvontaa Rahastoneuvojan ja Smart-salkkujen neuvonnan kautta. Niissä asiakas vastaa riskinottokykyä, sijoitushorisonttia ja tavoitteita koskeviin kysymyksiin. Vastausten perusteella asiakkaalle etsitään juuri hänen tarpeisiinsa sopivat rahastot yli 50 rahastoyhtiön rahastoista. Sijoitusvinkkejä tarjoamme mm. yhteistyökumppanimme Inderesin kautta.

Nordnetin asiakkaista 49 % luottaa siihen, että asiakkaan etu on sijoitusneuvonnassa etusijalla. Vaikka luku jää alle 50 %:n, se on pankeista korkein.

Digitaalisten sijoitusneuvontapalveluiden kysyntä kasvussa

Sijoitusneuvonta 2020 -tutkimukseen osallistuneista 55 % kuuluu sijoittajaryhmään, joka kuuntelee mielellään ammattilaisten neuvoja ja näkemyksiä, mutta tekee sijoituspäätökset itse. 37 % vastaajista on omatoimisia sijoittajia, jotka käyttävät sijoituspalveluita vain hoitaakseen sijoittamiseen liittyvät käytännön asiat tai saadakseen tietoa sijoitustuotteista ja markkinoista. Nordnetin asiakkaat edustavat näitä kahta asiakastyyppiä.

34 % vastaajista sanoo digitaaliselle neuvonnalle ainakin periaatteessa kyllä (2018: 30 %). 40 % vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan pelkkää sijoitusneuvontaa, jos riippumatonta neuvontaa olisi tarjolla.

Sijoitusneuvonnalle on siis kysyntää. Varsinkin kiireiset sijoittajat, joiden aika ei riitä sijoitusten hoitamiseen, arvostavat näitä palveluita.

Uusi palvelumme auttaa sinua valitsemaan rahastoja muutamalla klikkauksella

Nordnet on tarjonnut automaattista kuukausisäästämistä rahastoihin jo pitkään. Itse kuukausisäästösopimuksen aktivoiminen on helppoa, mutta monesti sijoittamisen aloittaminen tyssää siihen, kun ei tiedä mitä rahastoja sopimukseen valitsisi. Nyt vastaamme tähän pulmaan ja olemme lisänneet verkkopalveluumme toiminnallisuuden, joka auttaa löytämään sopivia rahastoja omiin valintoihisi perustuen.

Palvelu auttaa sinua rakentamaan henkilökohtaisen rahastosalkun. Tarjoamme yleisen salkkuallokaation, joka koostuu osakkeista eri markkinoilla sekä korkoinstrumenteista, ja joka on sovitettu itse valitsemaasi sijoitushorisonttiin. Voit hyödyntää palvelua löytääksesi salkkuusi sopivia rahastoja.

Tutustu uuteen palveluun ja aloita kuukausisäästäminen

*Sanamanterin Sijoitusneuvonta 2020 -tutkimukseen osallistui 268 sijoitusneuvontapalveluita käyttävää Osakesäästäjien jäsentä huhtikuussa 2020. Vastaajista 62 asioi Nordnetissä, 67 OP:ssä, 63 Nordeassa ja 20 Danske Bankissa.

Nordnet
Nordnet
Nordnetin työntekijät

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
0 Kommentti
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit