Siirry pääsisältöön

500 000 asiakkaan raja ylittyi Nordnet Suomessa

Nordnet Suomessa on ylittynyt 500 000 aktiivisen asiakkaan raja, eli lähes joka kymmenes suomalainen on Nordnetin asiakas. Yhteensä Nordnetissä on aktiivisia asiakkaita pohjoismaisella tasolla yli 1,6 miljoonaa. Aktiivisiksi asiakkaiksi ei lasketa tyhjiä tilejä.

Suomi asiakasmäärältään Nordnetin suurin maa

Vuonna 1996 Nordnet oli yksi ensimmäisistä kaupankäyntiä internetissä tarjoavista välittäjistä Pohjoismaissa. Vuosien varrella pienestä nettivälittäjästä on kasvanut yksityissijoittajien eniten käyttämä välittäjä. Ensimmäiset 100 000 asiakasta Nordnet saavutti Suomessa helmikuussa 2014. 200 000 asiakasta tuli täyteen toukokuussa 2018. Noin kaksi vuotta sitten Nordnetillä oli Suomessa 300 000 asiakasta ja viime vuoden helmikuussa määrä kasvoi 400 000 asiakkaaseen. Vuonna 2020 asiakaskasvu oli 35 % vuodessa ja viime vuonna noin 30 %. Reilu vuosi sitten Suomi nousi asiakasmäärällä mitattuna Nordnetin suurimmaksi maaksi.

Vahvan asiakaskasvun takana niin Nordnetissä kuin muissa pankeissa on viime vuosina ollut indeksisijoittamisen suosio, sosiaalisen median tuoma tuki, naisten ja nuorten lisääntynyt kiinnostus sijoittamista kohtaan, osakesäästötilit, viime vuonna vilkkaana käynyt kaupankäynti meemiosakkeilla ja koronaviruspandemian aiheuttama huoli taloudellisesta turvallisuudesta. Viimeiset vuodet ovat olleet epätavallisia niin yleisesti taloudessa kuin sijoitusmarkkinoilla. Pitkään negatiivisena pysynyt euribor-korkotaso yhdistettynä markkinaturbulenssiin on mahdollistanut monelle pitkäjänteisen sijoittamisen aloittamisen.

Markkinaosuutemme arvo-osuustileistä on 39 % ja osakesäästötileistä 71 %. Helsingin pörssissä olemme kauppamäärillä yksityissijoittajien eniten käyttämä välittäjä. Sijoittaja hyötyy siitä, että on asiakkaana isolla välittäjällä, jossa on paljon osto- ja myyntitoimeksiantoja. Kun asiakkaiden kaupat voidaan toteuttaa sisäisesti, ne toteutuvat hinta-välittäjä-aika-prioriteetilla nopeammin ja parempaan hintaan. Se, että olemme Suomessa yksityissijoittajien suosikkivälittäjä, on tietysti asia, josta olemme mielettömän ylpeitä.

On monta syytä, miksi sijoittaja valitsee Nordnetin. Yksi tunnetuimmista syistä on Nordnetin omat indeksirahastot. Toinen kilpailuvalttimme aktiivisimmille sijoittajille on kaupankäyntiluotto, joka tarjoaa rahoitusta sijoittamiseen tutkitusti ylivoimaisesti parhailla ehdoilla. Nordnetin kautta asiakas pääsee osallistumaan listautumisanteihin, myös osakesäästötileillä. Vuonna 2021 toimimme suomalaisten yhtiöiden yleisöannin merkintäpaikkana yhteensä 24 osakeannissa. Uniikkia on myös sosiaalinen sijoitusverkostomme Shareville.

Uusia tuotteita suomalaisille sijoittajille

Nordnet jatkaa tämän vuoden aikana laajaa kehitystä kaikissa kanavissa, sekä verkkopalvelussa että mobiilisovelluksessa. Sosiaalisen sijoitusverkoston Sharevillen ominaisuuksia siirretään tiiviimmäksi osaksi Nordnetin palvelua. Oleellisena osana verkkopalvelun kehittämistä on palvelun parantaminen suomenruotsalaisille.

Lähiviikkoina lisäämme uuden pörssin online-markkinoiden tarjontaan. Alaikäisten tilinavausprosessi saadaan sujuvammaksi tässä kuussa. Olemme saaneet omalle rahastoyhtiölle Ruotsissa toimiluvan ja Nordnet Fonder lanseeraa kolme uutta rahastoa kussakin Nordnetin maassa. Samalla parannamme mm. rahastosijoitusten valintaan tarjottavia työkaluja. Myös sisäänkirjautuminen uudistuu.

Suomi on Nordnetille erittäin tärkeä markkina ollessaan konsernin suurin asiakasmäärässä. Kasvu ja markkinaosuuksien nousu on ollut erinomaista ja haluamme tulevina vuosina tarjota suomalaisille sijoittajille uusia tuotteita. Haluan kiittää kaikkia suomalaisia säästäjiä ja sijoittajia, jotka ovat luottaneet meihin matkan varrella. Nordnet on palkinnut 500 000:n asiakkaan, joka aloitti sijoittamisen Nordnetissä viime viikolla.

Lars-Åke Norling, Nordnet-konsernin toimitusjohtaja

Puoli miljoonaa suomalaista asiakasta pitää sisällään monenlaisia sijoittajia

  • Nordnet Suomen koko asiakaskunnasta niistä, joilla on jotain omistuksia salkussaan, 60 % on miehiä, 38 % naisia ja 2 % yrityksiä. Naisten osuus kasvaa miehiä nopeammin.
  • Koko asiakaskunnasta eniten sijoittajia löytyy ikäryhmästä 26–35-vuotiaat (27 %).
  • 70 %:ssa sijoitussalkuissa on pörssiosakkeita.
  • 59 %:ssa salkuista on vähintään yhtä rahastoa.
  • 20 %:ssä salkuista on vähintään yhtä ETF:ää.
  • Keskimäärin asiakkaat tekevät 2,7 kauppaa kuukaudessa Suomessa tai kansainvälisissä pörsseissä.
  • Osakesäästötilejä on avattu lähes 200 000.
  • Kuukausisäästösopimuksia on yli 170 000, eli joka kolmas asiakas kuukausisäästää.
  • Nordnetin asiakaskunnan omistetuin osake on tilimäärällä mitattuna Nordea.
  • Omistetuimpia rahastoja ovat indeksirahastot.
  • Asiakasvarat ovat keskimäärin 29 300 euroa per asiakas.

Etkö ole vielä Nordnetin asiakas? Tule asiakkaaksi tästä.

Alla olevassa kommenttikentässä voit kommentoida tämän blogikirjoituksen sisältöä ja lukea muiden jättämiä kommentteja. Kommenttien sisältö ei edusta Nordnetin mielipidettä. Nordnet ei tarkista kommentteja ennen niiden julkaisemista, mutta poistamme epäasialliset kommentit, jos sellaisia esiintyy.
Jos haluat tietää lisää siitä, miten Nordnet käsittelee henkilötietojasi, klikkaa tästä.

guest
23 Kommenttia
uusin
vanhin tykätyin
Inline-palaute
Näytä kaikki kommentit
Just
Just
19.05.2022 19:47

Kulut alemmaksi, jos kerta menee näin hyvin – Ruotsin tasolle tai alemmaksi 🙂

Asiayhteys
Asiayhteys
19.05.2022 13:24

Oliskohan viesti mennyt nyt eteenpäim? Hyvä, että firma menestyy, ja varmaan jatkossakin, jos kulut verrokkeihin kohdallaan. Eikös se Martin Paasikim aina painota niitä pieniä luluja

Ippe
Ippe
18.05.2022 07:00

Nostakaa vain lisää kaupankäyntipalkkioita, jos tämä asia vaan pysyy palstoilla huutelemisena ja asiakasmääränne on tuollaisessa nousussa! Nautin omistaa tätä yhtiötä omassa salkussani ja ei, en käy kauppaa nordnetin välityksellä.

Nikke Uusisaari
Nikke Uusisaari
17.05.2022 16:02

Juuri avasin aot toiselle välittäjälle, jatkossa kaupankäynti siellä. Syynä yksinkertaisesti ryöstöhinnat ulkomaan kaupoissa.

Tee
Tee
17.05.2022 11:01

Jos kerran noin hyvin menee niin tosiaan, joko olisi aika vähän katsoa kaupankäynnin kuluja? Suomen ja Ruotsin kulut ihan eri sfääreissä. Piensijoittajana olen melkein kokonaan lopettanut kaupankäynnin Nordnetissä juurikin hintatason takia. Jos ongelma marginaaleissa niin lopettakaa sitten mieluummin Sharevillen kehittäminen. Kyllä noita keskutelufoorumeita riitää tänä päivänä, ei tarvitse pankin sellaista ylläpitää.

9euroa
9euroa
17.05.2022 10:35

Entäs ne kaupankäyntikulut?

Ekan poika
Ekan poika
17.05.2022 10:17

Nyt voi sitten laskea ruotsin tasolle kulut, niin päästään ostamaan Evoa järkevillä kuluilla

Turvallisuus huolettaa
Turvallisuus huolettaa
17.05.2022 10:13

Joko viimeinkin saadaan sisäänkirjautuminen turvalliseksi pankkitunnuksilla? Tätä on luvattu jo 2 vuotta heti ensi keväänä/syksynä tapahtuvaksi.

heppu
heppu
Vastaa  Turvallisuus huolettaa
17.05.2022 10:31

Tarpeeksi turvallinen se on nytkin salasanalla, menee hankalammaksi vaan jos on pakko pankkitunnuksilla kirjautua.Lisäksi nordnetin “uudistukset” ovat tähän mennessä huonontaneet käytettävyyttä, AINA enkä keksi mitään syytä miksei niin kävisi nytkin. Ei huoleta turvallisuus yhtään salasanoilla kirjautuessa.

Mörssipajava
Mörssipajava
17.05.2022 10:10

Nyt voi sitten laskea ruotsin tasolle kulut, niin päästään ostamaan peksiä järkevillä kuluilla?

Pohjolan Toka
Pohjolan Toka
17.05.2022 10:09

Kulujen laskeminen Ruotsin tasolle olisi arvosijoittajan valinta.

evok
evok
17.05.2022 10:08

Ulkomaankaupan järjettömät kulut voisi juhlallisesti laskea Ruotsin tasolle, jos haluaa vielä enemmän asiakkaita.

Pohjolan Nega
Pohjolan Nega
17.05.2022 10:06

Vielä kun saataisiin kulut lähelle Ruotsin tasoa, niin jokainen suomalainen olisi Nordnetin asiakas.