Tervetuloa asiakaspalveluun

Täältä löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin. Jos et löydä etsimääsi, ota meihin yhteyttä.

020 198 5898 Asiakaspalvelu ma-pe 9.00-18.30 Meklarit ma-pe 9.00-19.00

Asiakaspalvelu / Rahan ja arvopapereiden siirto

Miten teen talletuksen salkkuuni?

Reaaliaikainen talletus

Voit tehdä reaaliaikaisen talletuksen Nordnetin palvelussa kohdassa Salkku/Tili > Tilisiirrot > Talletukset ja seuraamalla sivulla annettuja ohjeita. Reaaliaikainen talletus on mahdollista Aktian, Nordean, Osuuspankin, S-Pankin/FIMin, Danske Bankin, POP Pankin, Säästöpankin ja Handelsbankenin tileiltä. Palvelumme päivitystöistä johtuen tätä toiminnallisuutta ei voi käyttää aikavälillä noin 23.00–07.00. Voit varmistaa talletuksen toteutumisen kohdasta Tapahtumahistoria. Verkkomaksuissa on päiväkohtainen 200 000 euron yläraja. Mikäli siirtämäsi summa ylittää mainitun rajan, ylimenevä osa siirtyy salkkuusi/tilillesi vasta seuraavana pankkipäivänä.

Huom! Kun teet reaaliaikaisen talletuksen Nordnetiin ja palaat pankin maksusivulta takaisin Nordnetin verkkopalveluun, älä sulje paluuikkunaa oikean yläreunan x-painikkeesta. Palaa Nordnetin palveluun klikkaamalla ikkunan sisällä olevan sinipohjaisen ”Sulje”-painiketta, jotta rahat näkyvät salkussasi heti. Huomioi myös, että Nordnetissä oleville tileille ei voi tehdä talletuksia ulkomaisilta tileiltä, eikä rahaa voi myöskään nostaa niiltä ulkomaiselle tilille. Kielto johtuu 3.1.2018 voimaan astuneesta MiFID II -lainsäädännöstä.

Talletus salkkuun/tilille manuaalisesti (viitepankkisiirtona)

Voit siirtää rahaa verkkopankistasi salkkuusi/tilillesi tallettamalla rahaa Nordnetin tilille vastaavassa pankissa. Jos Nordnetillä ei ole tiliä samassa pankissa, voit siirtää rahat Nordnetin tilille missä tahansa pankissa. Näet listan Nordnetin tileistä kohdassa Talletukset.

Kun teet siirron viitepankkisiirtona, käytä aina salkku-/tilikohtaista viitenumeroasi. Viitenumero on välttämätön, jotta voimme siirtää rahan salkkuusi/tilillesi. Siirto rekisteröidään manuaalisesti ja maksun siirtyminen salkkuusi/tilillesi kestää 2–3 pankkipäivää.

Tarvittavat tiedot viitepankkisiirron tekemiseksi salkkuusi/tilillesi löydät palvelumme kohdasta Salkku/Tili > Tilisiirrot > Talletukset > Tee manuaalinen talletus.

Miten teen noston salkusta tai tililtä vastatililleni?

Voit tehdä noston suomalaiselle vastatilillesi kohdassa Salkku/Tili > Tilisiirrot > Nostot. Nosto-toiminnon kautta voit tehdä nostoja ennakkoon ilmoittamillesi vastatileille. Nostojen tulee tapahtua kotimaiselle tilille.

Verkkopalvelun kautta tehty nosto on maksuton. Viestitse tai kirjallisesti toimitetun nostopyynnön käsittelystä veloitetaan hinnaston mukainen kulu.

Nostot suoritetaan 2 kertaa jokaisena pankkipäivänä:

  • aamupäivän nostojen tulee olla tehtynä klo 10.45 mennessä
  • iltapäivän nostojen tulee olla tehtynä klo 14.15 mennessä

Aiemmat nostot näet nostot-toiminnon välilehdeltä "Nostohistoria".

Ohjeistus kirjallisesti tehtyjen nostopyyntöjen osalta: Täytä palvelustamme löytyvä Nostopyyntö-lomakeavautuu uuteen ikkunaan ja toimita se meille postitse. Muista allekirjoittaa nostopyyntö. Lähetä nostopyynnön liitteenä myös kopio kuvallisesta henkilöllisyystodistuksestasi. Otathan huomioon, että kirjallisen nostopyynnön käsittelystä veloitamme hinnastomme mukaisen toimenpidemaksun. Huomioithan lisäksi, että toteutamme rahansiirtoja ainoastaan asiakkaan omille pankkitileille.

Jos teen noston salkusta vastatililleni, milloin raha kirjautuu tililleni toiseen pankkiin?

Tehdessäsi euromääräisen noston verkkopalvelumme Nostotavautuu uuteen ikkunaan-toiminnon kautta, suoritus näkyy tavanomaisesti suomalaisella Aktian, Ålandsbankenin, Danske Bankin, POP Pankin, Tapiolan, Handelsbankenin ja/tai Nordean vastatililläsi samana pankkipäivänä (aamun nostot) tai viimeistään seuraavana pankkipäivänä (iltapäivän nostot).

Suoritamme nostot kaksi kertaa jokaisena suomalaisena pankkipäivänä: aamunpäivän nosto tulee tehdä viimeistään kello 10.45 ja iltapäivän nosto kello 14.15.

Suomalaiselle valuuttatilille (esim. USD) tehtävässä nostossa menee noin yhdestä kahteen (1–2) pankkipäivään. Huomioithan muiden kuin euromääräisten nostojen osalta, että sinun tulee itse huolehtia valuuttatilille riittävä määrä valuuttaa nostosumman kattamiseksi, jotta nosto voidaan toteuttaa.

Lisätietoja Nordnetin maksupalveluista saat Maksupalveluiden yleiset ehdot 2012:1avautuu uuteen ikkunaan -asiakirjasta.

Miten ilmoitan uuden vastatilin?

Käytössäsi voi olla niin monta omissa nimissä olevaa vastatiliä kuin haluat. Täysi-ikäisenä henkilöasiakkaana voit ilmoittaa uuden vastatilin tai poistaa vanhan, klikkaamalla ylävalikosta Salkku > Vastatilit. Voit ilmoittaa uuden vastatilin verkkopankkitunnuksilla tunnistautumalla. Kirjoita kenttään oman pankkitilisi numero IBAN-muodossa. Tarkistettuasi tilinumeron, vahvista valinta ja klikkaa painiketta “Lisää uusi vastatili”. Verkkopankkitunnuksilla tunnistautumisen jälkeen vastatilinumerosi on käytettävissä palvelussamme heti.

Voit ilmoittaa uuden tai poistaa vanhan vastatilin myös täyttämällä ja postittamalla Nordnetiin Vastatili-ilmoitus-lomakkeenlinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan. Vastaanotettuamme lomakkeen tarkistamme antamasi tiedot. Hyväksynnän jälkeen tili näkyy salkussasi seuraavana päivänä. Tämän jälkeen voit tehdä nostojalinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan vastatilillesi.

Alaikäisen lapsen vastatili tulee ilmoittaa kirjallisella vastatili-ilmoituksellalinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan, joka on molempien huoltajien allekirjoittama. Liitteeksi tulee toimittaa molempien huoltajien henkilötodistusten kopiot, jotka ovat yhden henkilön oikeaksi todistamat.

Yrityksen tai yhteisön vastatili tulee ilmoittaa kirjallisella vastatili-ilmoituksellalinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan, joka on valtuutetun tai kaupparekisteriin ilmoitetun / yhteisön sääntöjen mukaisen nimenkirjoittajan allekirjoittama. Liitteeksi tulee toimittaa yrityksen kaupparekisteriote (enintään 3 kk vanha) ja yhteisöltä vastaava yhdistysrekisteriote ja/tai yhdistyksen säännöt sekä allekirjoittajan henkilötodistuksen kopio, joka on yhden henkilön oikeaksi todistama.

Huom.: Bank Norwegianin tilejä ei voi valitettavasti käyttää vastatilinä.

Miten siirrän rahaa omien salkkujeni välillä?

Voit siirtää rahaa kahden omistuksessasi olevan salkkusi välillä kohdasta Tilisiirrot/Sisäinen tilisiirto. Tilisiirto tapahtuu reaaliajassa ja on maksuton.

Miksi pitää odottaa 2 päivää myynnin jälkeen, jos haluaa nostaa rahaa salkusta?

Mikäli teet noston liittyen toteuttamaasi myyntiin, sinun on tärkeää muistaa, että kaupan selvityspäivä on kahden pankkipäivän päästä kaupan toteutumisesta. Tämä tarkoittaa, että rahat ovat salkussasi vasta selvityspäivänä (T+2). Mikäli teet nostopyynnön ennen selvityspäivää, Nordnet lainaa sinulle rahat noston suorittamiseksi ja maksat Nordnetille korkoa noston seurauksena syntyneestä lainasta. Nordnet suorittaa nostopyyntösi tarkistamatta ovatko varat nostettavissa ilman korkoseuraamuksia. Selvityspäivä tai ns. arvopäivä lukee laskelmassa, jonka saat kaupan toteutumisesta seuraavana päivänä. Ulkomaisia osakkeita myytyäsi sinun tulee myös huolehtia valuutanvaihdosta ennen nostoa, koska nostot tehdään aina EUR-tililtä.

Mitä teen, jos reaaliaikainen talletus ei näy heti salkussani?


Jos teit talletuksen reaaliaikaisena ja siirtoyhteys katkesi jostain syystä (esimerkiksi netti katkesi tai et palannut Nordnetin palveluun talletusta tehdessä), talletus tulee perille viitesiirtona. Viitesiirroissa kestää 1-3 pankkipäivää.

Jos rahat eivät näy salkussa vielä kolmen päivän jälkeen, on tosite maksutiedoista toimitettava asiakaspalveluumme viestitse verkkopalvelumme kautta tai postitse. Esimerkiksi kuva tai kuvankaappaus verkkopankissa tekemästäsi maksusta on riittävä. Maksutietojen kopioiminen tekstimuodossa ei ole riitävä todistus tehdystä maksusta.

Huolta rahojen katoamisesta ei ole, vaan talletukset saadaan aina kohdistettua maksutietojen perusteella.


Miten teen talletuksen valuuttatililleni?

Tehdäksesi talletuksen muussa valuutassa kuin euroissa (esim. USD tai SEK), sinulla tulee olla kyseinen valuuttatili aktiivisena palvelussamme. Valuuttatilin voit avata kohdassa Salkku -> Valuuttatilit -> Avaa tili.
Tämän jälkeen voit tehdä XXX-määräisen talletuksen salkkuusi seuraavilla tiedoilla:


Talletuksen viitteenä ja/tai viestinä salkun numero

DKK:
IBAN: SE1950000000055548255053
SWIFT: ESSESESS

EUR:
IBAN: SE7350000000055548249134
SWIFT: ESSESESS

NOK:
IBAN: SE7850000000055548261363
SWIFT: ESSESESS

SEK:
IBAN: SE3850000000052211015786
SWIFT: ESSESESS

USD:
IBAN: SE9850000000055548249169
SWIFT: ESSESESS

CAD:
IBAN: E2350000000055548292811
SWIFT: ESSESES

Huomioithan, että valuuttatalletuksessa voi kestää muutama päivä normaalia viitesiirtotalletusta pidempään. Kiireellisessä tapauksessa voit lähettää tapahtuman maksutiedot osoitteeseen asiakaspalvelu@nordnet.fi, jolloin kirjaamme talletuksen mahdollisimman pian. Huom: Valuuttatalletuksia voi tehdä vain suomalaisilta IBAN-muotoisilta valuuttatileiltä.

Miten teen noston ulkomaalaisessa valuutassa?

Nordnetissä olevalta valuuttatilitä voi tehdä noston myös ulkomaisessa valuutassa (SEK, NOK, DKK, USD ja CAD).

Huomioitavaa:

  • Nordnet perii ulkomaisessa valuutassa tehtävästä nostosta 20,00 euron käsittelymaksun, koska nosto tehdään manuaalisena työnä. Käsittelymaksu on kiinteä summa, eli se ei riipu nostettavasta summasta.
  • Ulkomaan valuuttaa on mahdollista nostaa vain suomalaisessa pankissa olevalle valuuttatilille.
  • Nosto tulee tehdä viestitse Nordnet-salkun viestikeskuksen kautta. Viestissä tulee ilmoittaa valuuttatilin IBAN-muotoinen tilinumero, nostettava summa ja missä valuutassa nosto tehdään. Lisäksi viestiin tulee lisätä maininta, jossa asiakas hyväksyy 20,00 euron käsittelymaksun.

Huomioithan myös, että valuuttatalletuksessa ja -noistoissa voi kestää muutama päivä normaalia viitesiirtotalletusta pidempään. Kiireellisessä tapauksessa voit lähettää tapahtuman maksutiedot osoitteeseen asiakaspalvelu@nordnet.fi, jolloin kirjaamme rahansiirron mahdollisimman pian.

Voinko lahjoittaa rahaa tai osakkeita toiseen Nordnet-salkkuun?

Kyllä voit. Lue lisää rahan ja arvopapereiden lahjoittamisesta sivulta nordnet.fi/lahjalinkki toiselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan.

Tunnisteet: lahjakortti, lahjakirja, lahjoittaminen

Lisää aiheesta

Rahan ja arvopapereiden siirto



Puh. 020 198 5898
Asiakaspalvelu ma–pe 9–18.30
Meklarit ma–pe 9–19

Alkuun

Rahoitusvälineiden arvo voi nousta tai laskea. On olemassa riski, ettet saa sijoittamiasi varoja takaisin. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta. Sinun tulee perehtyä rahastoesitteeseen ja avaintietoesitteeseen ennen kuin sijoitat rahastoihin. Rahastoesitteen saat rahastoyhtiöltä ja avaintietoesitteen löydät nordnet.fi-sivustolta rahaston yleiskatsaus -sivulta sekä toimeksiantosivulta.